بزرگترین ناوگان نفتکش‌های غول پیکر دنیا از آن کیست؟
کد خبر: ۳۷۹۱
تاریخ انتشار: 2015 July 03    -    ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
 به گفته مقام‌های ارشد، شرکت ملی نفت‌کش ایران (ان آی تی سی)، بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل محموله‌های نفتی ایران، بزرگ‌ترین ناوگان نفت‌کش‌های غول‌پیکر دنیا را دارد و هم‌اکنون این شرکت در حال مذاکره برای بازگشت به بنادر اروپایی پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ١+٥ و لغو تحریم‌هاست. 



شرکت ملی نفت‌کش ایران، یک شرکت کشتیرانی خصوصی ایرانی، اعلام می‌کند که پس از خرید ٢٠ شناور حمل نفت خام در دو سال و نیم گذشته که در چین ساخته‌شده‌اند، هم‌اکنون ٤٢ نفت‌کش غول‌پیکر (وی آل سی سی) در ناوگان خود دارد.

برای نخستین بار است که شرکت ملی نفت‌کش ایران به تعداد ناوگان خود اشاره می‌کند، این شرکت برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی و قطع همکاری بیمه‌گران اروپایی برای بیمه نفتکشهای حامل نفت خام ایران، ناوگان خود را گسترش داده است.
 
نصرت‌الله سردشتی، مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران در گفتگو با وال استریت ژورنال در تهران گفت: هیچ شرکتی در جهان به‌اندازه شرکت ملی نفت‌کش ایران، نفت‌کش غول پیکر (وی آل سی سی) در ناوگان خود ندارد. نفتکشهای غول‌پیکر توانایی حمل دو میلیون بشکه نفت خام رادارند.
 
یک تحلیلگر مستقر در لندن که فعالیت ناوگان‌های نفت‌کش را در دنیا رصد می‌کند، نیز معتقد است شرکت ملی نفت ایران بزرگ‌ترین ناوگان نفت‌کش را در دنیا دارد. شرکت‌های ژاپنی ماند میتسویی او اس کی لاینز و نیپون یاسن کایشا و شرکت یوروناو بلژیک نیز تأیید کرده‌اند که نسبت به شرکت ملی نفت‌کش ایران، تعداد نفتکشهای کمتری در ناوگان خوددارند.
 
آمارهای مربوط به شرکت ملی نفت‌کش عربستان سعودی قابل‌دسترس نیست، اما این شرکت روی پایگاه اینترنتی خود اعلام می‌کند که ٣١ نفت‌کش غول‌پیکر در ناوگان خود دارد. پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و منع شدن بیمه گران اروپایی از بیمه نفتکشهای حامل محموله‌های نفت ایران، این کشور مجبور شد برای حمل محموله‌های نفتی خود به شرکت ملی نفت‌کش ایران، که پیش‌تر یک شرکت دولتی بود، وابسته شود.
 
تحریم‌ها آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ٢٠١٢ سبب کاهش صادرات نفت خام ایران شد، اما این کشور هم‌اکنون با استفاده از نفتکشهای ناوگان شرکت ملی نفت‌کش ایران به مشتریان آسیایی خود از جمله چین و کره جنوبی نفت صادر می‌کند.

درحالی‌که تهران و کشورهای گروه ١+٥ اکنون به یک توافق جامع هسته‌ای نزدیک هستند، ایران در نظر دارد پس از لغو تحریم‌ها روابط خود با شرکت‌های اروپایی که پیش‌تر به‌طور سنتی با آنها همکاری می‌کرده است، را از سرگیرد.
 
علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش ایران در گفتگویی اعلام کرد که این شرکت در حال مذاکره با شرکت‌های بیمه‌گر غیر عضو در گروه بین‌المللی باشگاه‌های پی‌اند آی لندن است، این در حالی است که شرکت ملی نفت‌کش ایران خواهان بازگشت به بندرها اروپاست.

وی افزود: ما ارتباط خود با شریکان خارجی فعال در صنایع دریایی را از سر گفته ایم، شرایط به خواست بنادر اروپایی بستگی دارد.
 
صفایی همچنین به ارتباط با آژانس‌های رتبه‌بندی ایمنی، آژانس‌های لجستیک کشتیرانی و موسسه‌های بین‌المللی اشاره کرد. علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی اعمال‌شده علیه صنعت نفت ایران، اتحادیه اروپا همکاری با شرکت بین‌المللی نفت‌کش ایران را منع کرده است، اگرچه پارسال رأی دادگاه اروپایی این تصمیم را غیرقانونی و غیرمنطقی خواند، اما اتحادیه اروپا دوباره این تحریم را از سر گرفت.
 
صفایی گفت: گروهی از کارشناسان شکت ملی نفت‌کش ایران در حال ارزیابی ارزش مالی ازدست‌رفته این شرکت در زمان تحریم  اعمال‌شده از سوی اتحادیه اروپا هستند، بنابراین ما سرانجام درباره اقدام مقتضی تصمیم می‌گیریم.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار