مادران مجرد سرزمین من
کد خبر: ۳۷۶۲
تاریخ انتشار: 2015 July 02    -    ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مصوب مجلس شورای اسلامی در ماده 5 بند ج آمده است: دختران و زنان بدون شوهر در صورتی که حداقل سی سال سن داشته باشند منحصرا حق سرپرستی آنها را خواهند داشت!

وقتی کلمه دختران را در این ماده قانون مشاهده کردم بر خود لرزیدم چرا که در یک آن، تمام آنچه که در مورد خانواده می دانستم و آنچه که در مورد خانواده خوانده بودم و یا در جلسات متعدد کلاسیک و سنتی شنیده بودم به یک باره بر باد رفته دیدم، نمی دانم تصویب کنندگان این گونه ماده تبصره های قانونی به عمق مطالب نیز توجه می نمایند یا خیر و آیا معنی کار کارشناسی یعنی این؟

در سوره نور آیات 32و33 قرآن مجید خداوند می فرماید: دختر ها و پسرها ی مجرد را و غلامان و کنیزان خود را که شایسته باشند همسر دهید. اگر تنگدست باشند، خدا به کرم خود توانگرشان خواهد ساخت که خدا گشایش دهنده و داناست.

-همچنین در آیه 34 سوره نساء آمده است: الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض و بما انفقوا من اموالهم........ مردان سرپرست زنان هستند، به واسطه برتریهایى که خداوند برخى از ایشان را بر برخى دیگر داده است و همچنین به دلیل این که آنها از اموالشان باید به زنان نفقه بدهند........ اگر به تفسیر این آیه نگاهی داشته باشیم خود به تنهایی سرپرستی دختران را در مورد فرزند خواندگی رد می نماید.

در دین کامل و انسان ساز اسلام از اینگونه آیات و روایات و احادیث در مورد ترویج و تشویق به امر ازدواج فراوان داریم که اشاره به هرکدامینشان فرصت کافی را می طلبد اما اینکه ما در قانون، عکس این را تصویب نماییم خود جای بسی تامل دارد. وقتی چنین قانونی به تصویب برسد تبعات بیشماری را به دنبال خواهد داشت که به تعدادی از آن اشاره می نمایم .اما قبل از آن به تعاریفی علمی از خانواده می پردازم.

1-در تعریف خانواده گفته مى‌شود که 'نخستین سلول یا واحد زندگى اجتماعى و یکی از اساسى‌ترین نهادهاى جامعه (مرکب از زن و مرد) است که ممکن است کودکانى هم داشته باشند. روابط زناشوئى و خویشاوندى معینى که مورد قبول جامعه است و حقوق و تکالیف افراد نسبت به یکدیگر از ویژگى‌هاى خانواده شمرده مى‌شود.

2-انسان موجودى اجتماعى است که پیش از هر چیز به خانواده نیاز دارد, چنان که براى تحقق بخشیدن به فرایند رشد و تکامل خویش به ارتباط با دیگران نیازمند است. نوزاد انسان بیش از هر موجود دیگر نیازمند پدر ومادر و حمایت آن دو مى باشد و نمى تواند به تنهایى به زندگى ادامه دهد, با آن که جانداران دیگر مى توانند پس از تولد نیازهاى اولیه خود را تا اندازه اى تأمین کنند. در این مسئله گرچه نیازهاى جسمى کودک مانند غذا, لباس و مصونیت در برابر خطرها مورد نظر است, اما بعد دیگر وجود او یعنى روان و شخصیت کودک نیز اهمیت دارد, زیرا شخصیت و روحیات او نیز در این مرحله شکل مى گیرد و نخستین سنگ بناى آن گذاشته مى شود. اهمیت خانواده و نقش آن درجامعه بشرى از رهاورد تأمل و تفکر در این دو بعد وجود کودک, آشکار مى گردد. خانواده یک واحد اجتماعى است که هدف از آن در نگاه قرآن, تأمین سلامت روانى براى سه دسته است; زن و شوهر, پدر و مادر و فرزندان. همچنین هدف, ایجاد آمادگى براى برخورد و رویارویى با پدیده هاى اجتماعى است.

3-خانواده  به مفهوم محدود آن، عبارتست از یک واحد اجتماعی، ناشی از ازدواج یک زن و یک مرد که فرزندان پدید آمده از آنها آن را تکمیل می کنند. تعریف دیگری خانواده را شامل مجموعه ای از افراد می داند که با هدف و منافع مشترک زیر سقفی گرد هم می آیند.

4-  اسلام  خانواده را گروهی متشکل از افراد، دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مردی تشکیل می دهد و نکاح عقدی است که براساس آن رابطه زوجیت بین زن و مرد برقرار شده و در پس آن طرفین دارای وظایف و حقوق جدید می شوند. ارتباط خویشاوندی در سایه نکاح پدید می آید ؛ اعضای آن دارای روابط قانونی، اخلاقی و عاطفی می گردند.

5ـ خانواده ترکیبی از افرادی است که از راه خون، زناشویی، و یا فرزند پذیری، با یکدیگر ارتباط می‏یابند و طی یک دوره زمانی نامشخص، با هم زندگی می‏کنند ـ خانواده پیوندی است که با نهاد ازدواج، یعنی صورتی از روابط جنسی، که به تصویب جامعه رسیده، مرتبط است.6ـ خانواده گروهی اجتماعی است که بزرگ سالان آن(مذکر و مؤنث) از نظر جنسی، با هم زندگی می‏کنند و از نظر اقتصادی، همکاری دارند و دارای یک بچه یا بیش تر هستند.

از این دست تعاریف در مورد خانواده در علم جامعه شناسی و دیگر علوم انسانی بسیار فراوان است که فکر می کنم همین اندازه کفایت نماید اما تبعات ناشی از اجرای این طرح:

– ابتدا باید اذعان داشت که این قانون مهر تاییدی بر زندگی مجردی خواهد بود که اخیرا در کشور اسلامی ایران روز بروز بر تعداد آن افزوده می شود و جوانان به سوی آن کشیده می شوند، زندگی مجردی به هیچ عنوان در مکتب غنی اسلام و ایران تایید نشده است که ما با اجرای این طرح بر آن مهر تایید می زنیم.

-در حال حاضر متاسفانه به دلایل مختلف تعداد زوجینی که صاحب فرزند نمی شوند به اندازه ای زیاد شده است که بعضا این خانواده ها بعد از مراجعه و تشکیل پروندهو دارا بودن تمامی شرایط برای سرپرستی کودکی از سازمان بهزیستی بطور متوسط از 6 الی 8 سال پشت نوبت قرار می گیرند حال چه لزومی دارد که این قشر را دور زده و این مسئولیت خطیر را به دختران مجرد بسپاریم؟

-فرض می کنیم این قانون اجرا شد و به یک دختر 30 ساله دختری یک یا دوساله را سپردیم بعد از گذشت مدتی و ورود این کودک به جامعه، مثل کودکستان ،دبستان ، و ... این کودک را فرزند کدام پدر و مادر خواهند شناخت و آیا باید این کودک از ابتدا بیاموزد که از بدو تولد یتیم بوده و تنها با مادر زندگی کرده است؟...

-با قبول این مطلب که بعضا مادرانی هستند که در صورت از دست دادن شوهر به هر دلیل، چنان از عهده سرپرستی فرزند بر می آیند که فرزند خلاء پدر را احساس نمی کند ولی این را هم قبول داریم که این گونه موارد قابل پیش بینی نبوده و از ابتدا قرار نبوده که فرزند تحت سرپرستی یکی از والدین قرار گیرد بلکه بر اثر تقدیر و یا اتفاقاتی از این دست این ماجرا بدین شکل صورت گرفته است .

-در صورت قبول فرزند خواندگی از سوی دختر مجردی و ایجاد رابطه مادر و فرزندی بین کودک و دختر مجرد، اگر امکان ازدواج این دختر خانم (مادر مجرد) فراهم آید و خواستگار نیز فرزند را به عنوان فرزند خوانده قبول ننماید تکلیف این دو نفر که رابطه شدید عاطفی بین آنان برقرار شده است ،چه خواهد شد ؟و آیا این مادر مجرد به بخت خود پشت پا خواهد زد؟

-با توجه به اینکه سن ازدواج در ایران رو به رشد است و30 سالگی سن بسیار بالایی نیست اجرای این طرح برای دختران این مطلب را القا خواهد نمود که شانس ازدواج را از دست داده اند و بهتر است که به فکر آینده خود باشند تا خود را از تنهایی نجات دهند و در صورت وجود خواستگار مناسب انتخاب بین ازدواج و یا ادامه مجردی را باید در کشاکش بین احساسات و عقل به زور آزمایی بگذارند که با انتخاب هر کدام اشتباه بزرگی را مرتکب خواهند شد.

- با عنایت به اینکه متاسفانه اکنون سن ازدواج در ایران رو به افزایش است، در نتیجه سن 30 سالگی سن بسیار بالایی نیست و شانس زندگی متاهلی برای دختران مهیا است پس نباید اجازه داد که به راحتی آینده خود را تباه نمایند و به خاطر غلبه احساس بر عقل این شانس را از خود دور نمایند.

-البته تمامی این مسائل که ذکر شد در بهترین و خوشبینانه ترین حالت خواهد بود، حال آنکه احتمال خطاهای بیشماری این طرح را تهدید می کند که در این نوشتار پرداختن به آن امکان پذیر نیست و قضاوت را به خوانندگان محترم واگذار می نمایم.

آناج
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار