شهر هوشمند در آینده‌ای نزدیک
کد خبر: ۳۷۵۰
تاریخ انتشار: 2015 July 03    -    ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
یکی از طرح‌های مهم در ایجاد شهرهای هوشمند، دسترسی رایگان به اینترنت وای فای در خیابان های شهر است. گوگل قصد دارد با راه‌اندازی گسترده اینترنت وای فای در سطح شهر به تحقق شهر هوشمند در آینده‌ای نزدیک کمک کند.

شرکت گوگل به همراه گروهی از سرمایه‌گذاران طرح جدیدی با عنوان "آزمایشگاه‌های پیاده‌رو" را معرفی کرد که با ادغام دو شرکت کلیدی "NYC" و "Link"، یک شرکت جدید به نام "Intersection"به معنی تقاطع متولد ‌شده است.

 در حال حاضر شرکت تقاطع به دنبال راه‌اندازی ده هزار مرکز ارتباطی است که با ایجاد آن شهروندان شهر نیویورک می‌توانند از اینترنت وای فای در سطح شهر بهره مند شوند. همچنین شرکت "Intersection" اعلام کرد به دنبال گسترش دامنه خود در دیگر شهرهای سراسر جهان است.

 شهر هوشمند"طرح آزمایشگاه‌های پیاده‌رو "به‌طور رسمی در اوایل این ماه به عموم مردم معرفی ‌شد و گوگل قصد دارد یک بخش مرکزی برای اتصال به این شهر هوشمند را طراحی کند.

دن دکتروف مدیر اجرایی ارشد طرح گفت: می‌توان پیاده راه رفت و به جستجوی اطلاعات پرداخت به‌عنوان‌مثال اطلاعاتی درباره خدمات شهری و جاذبه‌های گردشگری بدست آورد؛ احتمالات تمام‌نشدنی هستند.

 وی ادامه داد: بهبود زندگی در شهرها و حل مشکلات شهری همه از طریق استفاده از فناوری‌های نوین امکان‌پذیر است.

 طرح "آزمایشگاه‌های پیاده‌رو" برای بهبود زندگی در شهرهای درحال‌توسعه و فناوری شهری می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد و همچنین جهت رسیدگی به مسائلی مانند هزینه‌های زندگی، استفاده از انرژی و حمل‌ونقل کارآمد،می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

لری پیج، مؤسس شرکت گوگل گفت: درحالی‌که این‌یک سرمایه‌گذاری در سطح نسبتا متوسط و بسیار متفاوت از کسب‌وکار اصلی گوگل است اما من امیدوارم که واقعا بتواند به بهبود زندگی مردم کمک کند.بااین‌حال قبلا هم گوگل از اینگونه بلندپروازی ها داشته است. به‌عنوان‌مثال این شرکت هنوز برای پروژه لون که در آن قرار بود دسترسی به اینترنت توسط بالن انجام گیرد  امیدوار است، به صورتی که هرکجا که بالن بر فراز آن قرار داشت، آن محدوده تحت پوشش اینترنت وای فای رایگان قرار می‌گرفت و هدف گوگل ارائه اینترنت به دورافتاده‌ترین مناطق جهان بود.

اما چالش پیش روی شرکت گوگل این است که بالن‌ها فقط برای شش ماه قادر به ماندن در هوا هستند و گوگل می‌گوید قصد دارد هزاران بالن به سرتاسر جهان ارسال کند.در نظر داشته باشید که چرا برخی سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی مثل گوگل بدون هیچ چشم‌داشتی دست به اقدامات این‌چنینی می‌زنند و به گسترش اینترنت رایگان در سطح شهر می‌پردازند.

اما لحظه‌ای به این بیاندیشیم که اگر پروژه لون  تحقق بیابد چه بلایی به سر فرهنگ و اجتماع شهرهای دورافتاده می‌آورد، آیا این پروژه خدمت به مردم است یا نابودی فرهنگ آن‌ها را در پی دارد؛ و یا پروژه آزمایشگاه‌های پیاده‌رو"Sidewalk" اگر این طرح عملی شود موجب ورشکست شدن چه تعداد از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی "ISP" می‌شود.

حال سؤال این است واقعاً شرکت گوگل چه مقاصدی را دنبال می‌کند:
آیا با ارائه این طرح‌ها قصد دارد نام شرکت خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد و شهرت جهانی پیدا کند؟

آیا این مقدرا از امواج وای فای سلامتی انسان‌ها و دیگر موجودات زنده را تهدید نمی‌کند؟

آیا این شرکت قصد دارد خود را دوستدار مردم نشان دهد؟

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار