نکات کلیدی در خصوص دوران بارداری و روزه داری
کد خبر: ۳۶۶۶
تاریخ انتشار: 2015 July 01    -    ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
فاطمه شیرانی با اشاره به اینکه بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود اظهار کرد: باید توجه داشت چون روزه گرفتن با بالابردن سطح کتون بادی ها می تواند به مغز و دستگاه عصبی جنین آسیب برساند توصیه می شود مادران باردار به ویژه در سه ماه نخست و سه ماه سوم بارداری از روزه گرفتن خودداری کنند.

وی افزود: در سه ماه نخست بارداری به ویژه در هشت هفته نخست که زمان رشد و تکثیر سلول های عصبی و شکل گیری مغز جنین است کمبودهای غذایی می تواند خطر بیماری های سیستم عصبی را بالا ببرد.

شیرانی ادامه داد: از طرفی گرسنگی مادر باردار بیشتر از هشت ساعت، باعث افزایش سوخت و ساز چربی ها در خون مادر و تولید کتون بادی ها می شود.

کتون بادی یا اجسام کتونی شامل سه ترکیب استون، بتاهیدروکسی بوتیرات و استواستیک اسید هستند که در اثر سوخت و ساز چربی در گرسنگی طولانی مدت و قند خون کنترل نشده در بدن تولید می شوند و می توانند روی عملکرد مغز اثربگذارند.

این کارشناس ارشد تغذیه اظهارکرد: از طرفی زنان باردار به ویژه در سه ماه نخست بارداری به دلیل تغییرات هورمونی خاص دوران بارداری دچار مشکلاتی از قبیل ویار، تهوع و استفراغ می شوند.

وی گفت: در این شرایط میل به خوردن غذا در زن باردار کاهش می یابد و می تواند باعث افت فشار و قند خون شود که بهتر است روزه نگیرند.

شیرانی اضافه کرد: به نظر می رسد روزه داری در سه ماه دوم بارداری به شرط داشتن یک رژیم غذایی متعادل و شامل همه گروه های غذایی و منطبق بر نیازهای زنان باردار، طبیعی بودن وزن و فشار خون مادر، نداشتن بیماری خاصی، و رشد کافی جنین، منعی نداشته باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: اما زمانی که ساعات روزه داری بیش از 12 ساعت است حتما باید در این زمینه با پزشک معالج مشورت و آزمایش لازم انجام گیرد.

وی در خصوص سه ماه سوم بارداری اظهار کرد: در این دوران 50 تا 70 درصد انرژی مورد نیاز جنین از قند خون (گلوکز) مادر تامین می شود و به دلیل استفاده از ذخایر چربی در بدن مادر، سطح کتون بادی ها در خون مادر بالا رفته و می تواند از طریق جفت وارد گردش خون جنین شده و به سیستم عصبی جنین آسیب برساند.

شیرانی گفت: در عین حال دریافت ناکافی انرژی و مواد مغذی در سه ماه سوم می تواند بر وزن گیری جنین اثرگذار باشد و منجر به تولد نوزاد کم وزن شود.

وی توصیه کرد: روزه داری در زنان باردار لاغر، مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع دو، دیابت بارداری، پرفشاری خون، کم خونی، مادری که چند قلو باردار است و نیز رشد ناکافی جنین توصیه نمی شود.

وی افزود: مقدار انرژی مورد نیاز زنان باردار باید توسط متخصص تغذیه بر اساس قد، وزن و سن بارداری تعیین شود و رژیم غذایی مناسب دوران بارداری برای مادر مشخص شود.

شیرانی گفت: زن بادار روزه دار باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی خود را رعایت، و در وعده افطار و سحر از همه گروه های غذایی استفاده کند.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: مصرف زیاد کربوهیدرات های ساده، انواع شیرینی، زولبیا و بامیه می تواند خطر دیابت بارداری را در زنان باردار روزه دار افزایش دهد و بهتر است از منابع طبیعی قند مانند خرما، کشمش، توت خشک و عسل استفاده شود.

وی گفت: مصرف مقادیر کافی میوه ها، سبزیجات و آب و همچنین فعالیت بدنی مناسب، یک ساعت پس از افطار باعث پیشگیری از یبوست در زنان باردار روزه دار می شود.

شیرانی اضافه کرد: اگر به دلیل گرمای هوا یا فعالیت بدنی، زنان باردار در طول روزه داری زیاد عرق کردند باید نمک از دست رفته را در وعده افطار و سحر جبران کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: زنان باردار روزه دار در طول زمان روزه از رفتن به حمام داغ، فعالیت زیاد و کارهایی که باعث ضعف و بی حالی می شود خودداری کنند.



روزه داری و شیردهی

وی اظهار کرد: زنان شیرده در شش ماه نخست شیردهی به دلیل نیاز شیرخوار به شیر مادر باید از روزه داری خودداری کند.

شیرانی ادامه داد:کاهش وعده های غذایی در طول روزه داری می تواند باعث کاهش حجم شیر شود، پس روزه داری در مادرانی که کودکشان از لحاظ غذایی کاملا وابسته به شیر مادر است توصیه نمی شود.

وی گفت: با توجه به اهمیت دریافت انرژی و پروتیین کافی در دوران شیردهی، مادران شیرده روزه دار باید به دریافت کافی منابع پروتیین از جمله گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات توجه داشته باشند.

وی افزود: دریافت لبنیات کافی از جمله شیر به دلیل تامین پروتیین و کلسیم مورد نیاز مادر نیز اهمیت ویژه ای دارد.

شیرانی اظهارکرد: زنان شیرده روزه دار برای تامین کافی ویتامین های مورد نیاز بدن باید به مقدار کافی از غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات مصرف، و از خوردن تنقلات فراوان، انواع دسر و شیرینی و نوشابه گازدار در وعده افطار و سحر خودداری کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف مایعات کافی در فاصله یک ساعت پس از افطار تا یک ساعت پیش از سحری در مادران شیرده اهمیت ویژه ای دارد چرا که کم آبی می تواند بر حجم شیر، اثرگذار باشد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار