دکتر نافذ کلام به رحمت ایزدی پیوست
کد خبر: ۳۶۳۰۱
تاریخ انتشار: 2016 May 09    -    ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
دکتر حاج محمد صادق نافذ(نافذ کلام)، اولین رئیس پژوهشگاه علم و دین و رئیس دانشکده الهیات واحد تهران جنوب درگذشت. وی که در زمره اساتید حوزه و دانشگاه به حساب می‌آمد، سالیان عمر خود را در ترویج محبت اهل البیت(ع) گذراند.

محمد صادق نافذکلام در سال 1310 در تهران به دنیا آمد. پس از گذراندن دوره دبیرستان به سال 1330 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران پذیرفته شد و توانستند تا مقطع دکترای الهیات و فلسفه اسلامی تحصیلات خود را ادامه دهند. موضوع رساله دکتری وی؛ قوای مدرکه و بیان حقیقت ادراک از نظر ابن سینا و ملاصدرا بود. 


مرحوم نافذ کلام در کنار طی نمودن مراحل و مدارج دانشگاهی، پای دروس و کلاس‌های اساتید علوم دینی نشسته و توانستند دروس حوزوی و عرفانی را نزد اساتید چون آیت الله خوانساری(کفایه، رسائل و شرح لمعه)، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی(اسفار ملاصدرا)، آیت الله شعرانی(شرح اشارات، تحقیقات)، آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی(تصور و تصدیق ملاصدرا)، آشیخ محمدحسین زاهد(مقدمات و همچنین سیرو سلوک اخلاقی)، دکتر شیخ الاسلام(فصوص الحکم محی الدین عربی، منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری) درک کردند.
همچنین حضور در جلسات اخلاق بزرگانی همچون مرحوم آیت الله حق شناس و آیت الله ضیاء آبادی از ایشان یک انسان وارسته ساخته بود.

گفتنی است زمانی که آیت الله طباطبایی(صاحب تفسیر المیزان) نزدیک به سه سال، هر دو هفته یکبار جلسات خصوصی در تهران برگزار می‌شد پای اصلی حضور در این جلسات بود.

همچنین در جلسات استاد شهید مرتضی مطهری که پیش پیروزی انقلاب اسلامی در روزهای جمعه برگزار می‌شد، حضور فعال داشتند. همین امر باعث گردید که شهید مطهری به ایشان اعتماد کامل داشته و حتی زمانی که یکبار به دلیل پاره‌ای از مشکلات نتوانستند بر سر کلاس درس حاضر نشوند، از آقای نافذ کلام برای تدریس در این کلاس دعوت کرده بودند. کلاسی که در آن افراد سرشناسی همچون ناطق نوری و محقق داماد نیز حضور داشتند.

دکتر نافذکلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشکده الهیات نیز همکاری نزدیک و صمیمانه‌ای با شهید مفتح داشتند. به طوری که پس از ترور ایشان جزو اولین نفراتی بودند که بر بالای پیکر آن شهید جلیل‌القدر رسیدند.


در اوایل دهه شصت نیز در کانون فارغ التحصیلان که اکثر مسئولین جمهوری اسلامی حضور داشتند، درس احکام و اخلاق می گفت.

مراسم تشییع پیکر این استاد حوزه و دانشگاه امروز دوشنبه از مقابل مدرسه عالی شهید مطهری برگزار گردید. مراسم ختم این مرحوم نیز فردا سه شنبه 21 اردیبهشت 95 از ساعت 18 الی 19و 30 در مسجد اعظم قلهک (ابتدای خیابان دولت) برگزار خواهد شد.


نافذ کلام
مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار