17 درصد افراد بالاي 30 سال در قم به بيماري ديابت مبتلا هستند
کد خبر: ۳۶۱۵۶
تاریخ انتشار: 2016 May 08    -    ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
محمد نيك پور روز يكشنبه در نشست مشاوران بانوان دستگاه هاي اجرايي استان قم در تالار امام رضا(ع) فرمانداري قم، افزود: بر اساس آمار منتشر شده در سال جاري 13 درصد معادل يك هشتم افراد كشور مبتلا به ديابت هستند.

وي با بيان اينكه بيماري ديابت بر اثر مشكلات انسولين در بدن به وجود مي آيد، اضافه كرد: در ديابت نوع يك، توليد انسولين در بدن قطع مي شود، در نتيجه قند موجود نمي تواند وارد سلول ها شده و انرژي بدن را تامين كند و همين مساله باعث افزايش شديد قند خون مي شود.

وي ادامه داد: در ديابت نوع دو، بدن نسبت به انسولين مقاوم مي شود، در اين حالت انسولين ترشح شده تاثيري برروي جذب قند ندارد و يا ترشح آن به ميزان كافي صورت نمي گيرد.
نيك پور تصريح كرد: پنج تا 10 درصد افراد ديابتي مبتلا به ديابت نوع يك و 90 درصد نيز مبتلا به ديابت نوع دو هستند.

به گفته وي، ديابت حاملگي نوع ديگري از ديابت است كه حدود چهار درصد خانم هاي باردار به آن مبتلا مي شوند.

وي، چاقي، سبك زندگي، استرس، تغذيه نامناسب و بي تحركي را از عوامل مهم در ابتلا به ديابت عنوان و بيان كرد: پرنوشي، پرادراري، تكرر ادارار، طولاني شدن ترميم زخم هاي بدن، كاهش شديد وزن، خواب رفتگي عضلات و تاري ديد ناگهاني از علائم ابتلا به ديابت است.

مدير گروه مبارزه با بيماري هاي مركز بهداشت قم افزود: اگر براي درمان ديابت دير اقدام شود ممكن است فرد مبتلا كليه هاي خود را از دست بدهد و يا دچار نابينايي، اختلالات شديد بينايي و ضعيف شدن اعصاب محيطي شود كه تاثيرات منفي روي مغز، قلب و عروق دارد.

وي با تاكيد بر انجام آزمايش دوره اي قند خون، گفت: افراد بايد بعد از سنين 30 تا 35 سال مرتب قند خون خود را چك كنند تا در صورت ابتلا سريع تر درمان شوند.

وي افزود: در آزمايش اگر ميزان قند خون بالاي 126 باشد نشاندهنده مبتلاشدن فرد به بيماري ديابت است و اگر بين 100 تا 125 باشد مشكوك به ديابت بوده و بايد آزمايش هاي تكميلي نيز انجام شود.

نيك پور ادامه داد: قند خون بين 60 تا 100 طبيعي است كه اين عدد در مادران باردار بين 60 تا 92 ، مورد قبول است.

وي گفت: افراد ديابتي بايد در طول سال 15 ساعت آموزش ببينند تا اطلاعاتشان نسبت به اين بيماري به روز شود.

نيك پور به شهروندان توصيه كرد: ضمن قرار دادن ورزش در برنامه هاي روزانه خود، خوردن سبزي و ميوه را در برنامه غذايي خود لحاظ كنند.

وي افزود: خوردن سير، روغن كنجد و نوشيدن آب به جلوگيري از ابتلا به ديابت كمك مي كند.
شعار امسال هفته سلامت كه يكم تا هفتم ارديبهشت ماه جاري بود، از سوي سازمان بهداشت جهاني «غلبه بر ديابت» نامگذاري شده بود.
ايرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار