باورهای نادرست افراد درباره دندان‌های شیری کودکان
کد خبر: ۳۶۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 July 01    -    ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
بیشتر ‌افراد تصور می‌کنند که چون دندان شیری موقتی است، پس بهداشت و ترمیم آن کم‌اهمیت است یا اهمیتی ندارد، ولی در واقع این گونه نیست.
باورهای نادرست افراد درباره دندان‌های شیری کودکاناز جمله مسائل پیرامون دندان و دندان‌پزشکی که امروزه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اطلاعاتی پیرامون‌ سن رویش دندان‌های کودک‌، دندان‌های شیری، دیر یا زود درآمدن دندان‌ها در نوزادان‌ ...‌ و نکات بهداشتی درباره آنهاست.

در این باره «تابناک با تو» گفت‌وگویی با دکتر علیرضا قادری آشتیانی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش «تابناک با تو»، دکتر قادری ‌درباره دندان‌های شیری می‌‌‌گوید: جوانه دندان‌های شیری در دوران بارداری شکل می‌‌گیرد، ولی سن رویش نخستین دندان شیری از چهار تا نه ماهگی نوزاد در نوسان است. البته تولد نوزاد با دندان شیری نیز امری قابل انتظار و محتمل است که به این دندان پرناتال (prenatal) گفته می‌شود.
 
باورهای نادرست افراد درباره دندان‌های شیری کودکان

دندان‌های شیری

وی می‌‌افزاید: باید توجه داشت که مسأله سن رویش دندان‌ها اصولا امری ژنتیکی است که معمولا با رویش دندان‌‌های پیشین فک پایین آغاز می‌شود. رویش دندان شیری، در کودکان بیشتر نشانه‌‌ای شبیه سرماخوردگی دارد که گاه با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود. رویش دندان‌های نیش و آسیا معمولا با تب و بی‌قراری و دشواری بیشتری برای نوزاد همراه است.

رویش بیست دندان شیری نهایتا تا سن دو تا دو و نیم سالگی تکمیل می‌شود. از سن شش سالگی رویش دندان‌های دایمی با رویش نخستین دندان دایمی آغاز شده که این دندان، دندان آسیای بزرگ یا مولر اول است که به تعداد چهار عدد در انتهای قوس دندانی می‌روید.

این دندان‌پزشک در ادامه یادآور می‌شود: برای رویش ‌اولین دندان‌ آسیای دایمی، هیچ یک از دندان‌های شیری نمی‌افتد و این مسأله باعث می‌شود که شمار بسیاری از کودکان و پدر و مادرانشان در این سن از وجود نخستین دندان دایمی بی‌خبر باشند و یا آن را با دندان شیری اشتباه بگیرند که نهایتا این ناآگاهی باعث می‌شود، میزان پوسیدگی در این دندان یعنی آسیای بزرگ اول از همه دندان‌های دایمی بیشتر باشد.

وی همچنین می‌افزاید: پس از رویش دندان شش (آسیای بزرگ) از حدود شش و نیم تا هفت سالگی رویش دندان دایمی بعدی با افتادن دندان‌های شیری پیشین آغاز می‌شود.

قادری در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر ‌افراد تصور می‌کنند که چون دندان شیری موقتی است، پس بهداشت و ترمیم آن کم‌اهمیت است یا اهمیتی ندارد، ولی در واقع این گونه نیست. دندان‌های شیری باعث می‌شود کودک شما غذاها را آسان بجود، ‌خوب صحبت کند و صورت زیبایی داشته باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
عالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار