چرا پروژه "دژ پرنده روس" شکست خورد؟ + تصاویر
کد خبر: ۳۶۰۱۶
تاریخ انتشار: 2016 May 07    -    ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰

هواپیماهای ترابری نقش مهمی در انتقال ادوات و تجهیزات نظامی در جنگ های در مقیاس بزرگ دارند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

هواپیماهای غول پیکر اتحاد جماهیر شوروی سابق به خوبی توانسته در دوران جنگ های جهانی نقش خود را ایفا کند و در این پروسه برخی هواپیماهای ترابری نیز در این کشور (که بعدا فروپاشید) تولید شده است.

یکی از این هواپیماها  "کالینین-کا 7" است که  نقش مهمی را  در  انتقال تجهیزات و  ادوات نظامی برای  "اتحاد جماهیر شوروی سابق" ایفا کرده است.

**مشخصات هواپیمای "کالینین کا 7"

ابر هواپیمای kalinin 7 که به دژ پرنده روس هم معروف است  در سال 1930 و در اتحاد جماهیر شوروی سابق  طراحی و تولید شد و اولین پرواز رسمی اش را در سال 1933 انجام داد. طراح آن یکی از فعالان و پیشگامان صنایع هوایی در جنگ اول جهانی به نام "کنستانتین کالینین"  بود.

 

چرا پروژه

چرا پروژه

 

این هواپیما دارای دو اتاقک غیر معمول و تا حدی نا آشنا، در زیر بالها به عنوان ارابهٔ فرود و جایگاه حامل تیر بار سنگین بود. این پرنده، بزرگترین نوع هواپیمای ساخته شده قبل از دوران موتورهای جت به شمار می رود که حتی در مقایسه با بمب افکن  "بی -52 " هم از مساحت بال بیشتری برخوردار است؛ هر چند طول بالهایش اندکی از آن کمتر است.

در ساخت این "ابرهواپیما" از آلیاژ ویژه ای  بهره برده شده بود و طراحی اولیه آن بر پایه ی شش موتور ملخی انجام شد. هرچند این تعداد موتور در نهایت به هشت موتور افزایش یافت و توسعه این هواپیما منجر به بهبود بهره‌دهی آن شد. 

نکته غیر معمول در آن وجود دو اتاقک بزرگ به عنوان ارابهٔ فرود و محل تیربارهای سنگین در زیر بالها بود و کمترین تعداد خدمه پرواز هم 11 نفر و تعداد مسافرین در مدل طراحی شده،  برای نوع مسافربری آن 120 نفر ذکر شده است.

 ازاین پرنده تنها یک فروند ساخته شد و این پروژه پس از ده پرواز موفقیت آمیز و یک سانحه فنی ادامه یافت و پس از پرواز یازدهم (که منجر به کشته شدن 15 نفر شد) بود که این طرح برای همیشه مسکوت ماند و فرصت ادامه ی فعالیت را نیافت.

این هواپیما دارای 8 سلاح 7.62 میلی متری و 8 سلاح 20 میلی متری بوده که دارای  توانایی حمل 9 هزار و 600 کیلو گرم سلاح است . یکی از مشکلات این هواپیما در اولین پروازها مشکلات ناشی از  لرزش شدید بال ها بوده که به مرور این مشکل حل شده است.

**برد عملیاتی هواپیمای "کالینین"

سایت "اوی استار (Aviastar)" درباره هواپیمای غول پیکر "کالینین کا-7 (Kalinin K-7) " عنوان داشت: این هواپیما در زمان جنگ جهانی اول ساخته شد که یک هواگرد دو منظوره (بمبر-ترابری) است و قابلیت های ویژه ای دارد.

این سایت با اشاره به اینکه موتور هواپیمای  "کالینین کا-7 (Kalinin K-7) " از بمب افکن های راهبردی "بی 52" بزرگتر است یاد آور شد:  در پروازهای اولیه این هواپیمای غول پیکر لرزش هایی در بال ها دیده می شد که به مرور رفع گردید.
 

چرا پروژه

چرا پروژه

 

سایت "اوی استار (Aviastar)" با اشاره به خصوصیات و شرکت سازنده این هواگرد غول پیکر یادآور شد: این "ابر هواپیما" 28 متر طول داشته و بال هایش بیش از 50 متر هستند و 120 مسافر را می تواند حمل کند و بردی بیش از 3 هزار کیلومتر را داراست.

در مجموع  "کالینین کا-7 (Kalinin K-7) "   از "ابرهواپیماهای راهبردی" کرملین"  بوده که توانایی های منحصر به فردی را در انتقال تجهیزات نظامی و نیرو داشته که  البته با شکست پروازهایش ادامه این پروژه با عدم توفیق همراه بود.  

  باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار