ایلام بالاترین شاخص اهدای خون بانوان
کد خبر: ۳۵۹۴
تاریخ انتشار: 2015 June 30    -    ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
اهدای خون حرکتی کاملا داوطلبانه در کشورمان است که افراد خیر فقط برای رضای خدا این کار را انجام می‌دهند، خونی که به واسطه گردش در داخل رگهای خونی عامل اصلی توزیع مواد غذایی، اکسیژن و حرارت در بدن است.

طبق آمارهای منتشر شده از طرف سازمان انتقال خون شاخص اهدای خون در کشور در سال گذشته به ازای هر هزار نفر جمعیت 27 نفر بوده است که استانهای سمنان، مازندران و یزد دارای بالاترین شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت هستند همچنین شاخص اهدای خون مستقر در کل کشور در سال 93 پنجاه و دو درصد بوده است که استانهای سمنان، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد بالاترین میزان اهدای خون مستقر در کشور را دارند امسال با گذشت چند ماه از سال 1394، جویای شاخص اهدای خون در ماههای اول سال از سازمان انتقال خون شدیم.

خراسان شمالی، البرز و خراسان جنوبی، بیشتر نیازمند اهدای خون

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص شاخص اهدای خون در سال 94 می‌گوید: در 3 ماهه اول سال جاری 657 هزار و 805 نفر به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 540 هزار و 652 نفر موفق به اهدای خون شدند.

در سه ماهه اول سال جاری 540 هزار و 652 واحد خون اهدا شده است که نسبت به سه ماهه اول سال 1393، دو و نیم (2.5) درصد رشد داشته است. استانهای خراسان شمالی، البرز و خراسان جنوبی در سه ماهه اول سال 94 بیشترین رشد اهدای خون در کشور را داشته‌اند که از این تعداد 23 هزار و 53 نفر از بانوان در اهدای خون مشارکت داشته‌اند.

رشد یک درصدی شاخص اهدای خون نسبت به سال گذشته
وی تصریح کرد: شاخص اهدای خون مستقر در کشور در سه ماهه اول امسال نسبت به سال 93 یک درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشترین میزان رشد اهدای مستمر خون در استانهای قم، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است در سه ماهه اول سال جاری تنها 4.26 درصد از بانوان کشور در اهدای خون مشارکت داشته‌اند که در استانهای ایلام، زنجان و البرز شاهد رشد اهدای خون بانوان بوده‌ایم.

ایلام بالاترین شاخص اهدای خون بانوان

حاجی بیگی افزود: در حال حاضر استان ایلام بالاترین شاخص اهدای خون بانوان را در کشور دارد در سه ماهه اول سال جاری 925 هزار و 918 واحد خون و فرآورده‌های خونی شامل پک سل، پلاسماو پلاکت به بیمارستانهای کشور توزیع شده است که نسبت به سال 1393 توزیع پک سل یا گلبول قرمز فشرده شده و پلاسمای خون بیش از شش درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد 12 درصدی توزیع پلاکت نسبت به سال 93

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه توزیع پلاکت‌ رشد زیادی نسبت به سال گذشته داشته است، اظهار کرد: توزیع پلاکت در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال 93 نزدیک به 12 درصد رشد را نشان می‌دهد در سه ماهه اول سال جاری 33 درصد از اهدا کنندگان خون در کشور ‌O مثبت و زیر یک درصد از اهدا کنندگان خون در کشور گروه خونی AB منفی داشته‌اند همچنین 90 درصد اهدا کنندگان خون در کشور گروه خونی مثبت داشته‌اند و تنها نزدیک به 10 درصد از اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی منفی بوده‌اند ناگفته نماند از مردم نوع دوست و ایثارگر خواهشمندیم اهدای خون در ماه مبارک رمضان را موکول به شبهای قدر نکند چرا که نیاز به خون و فرآورده‌های آن مختص زمان خاصی نیست و این نیاز همیشگی است.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار