اولین تبلت بریلی برای افراد نابینا و کم‌بینا
کد خبر: ۳۵۵۹
تاریخ انتشار: 2015 June 30    -    ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
استارت‌آپ استرالیایی Blitab Technology که تبلت جدید بریلی را توسعه داده، مدعی شده که این تکنولوژی انقلابی، می‌تواند به منظور ایجاد و گسترش دنیای دیجیتالی به افراد نابینا و کم‌بینا مفید واقع شود، این استارت‌آپ اعلام کرده که پس از تبلت Blitab، اولین گوشی‌هوشمند بریلی را نیز توسعه خواهد داد.

اولین تبلت بریلی برای افراد نابینا و کم بینا

اسلاوی اسلاوو مدیر ارشد و بنیانگذار Blitab Technology در طول کنفرانس Hello Tomorrow پاریس که مصاحبه‌ای با IBTimes UK داشت، گفت:

ما در حال ساخت اولین تبلت لمسی برای افراد نابینا و کم‌بینا هستیم. کاری که ما در حال انجام آن هستیم،‌ ایجاد یک تکنولوژی جدید است که خط بریل را به دنیای دیجیتالی انتقال داده و راه‌حلی نوین و نوآورانه را برای استفاده‌ی نابینایان از دستگاه‌های الکترونیکی بدون عناصر مکانیکی ارائه می‌کند. این تکنولوژی انقلابی است که ما قصد داریم یک مشکل بزرگ را با آن برطرف کنیم و این مشکل مربوط به افراد نابینا است. تکنولوژی جدید به حد کافی اندازه‌ی خوبی دارد؛ از این‌رو به راحتی می‌توانیم تصاویر لمسی مانند نقشه‌ها و گرافیک را بر روی تبلت نمایش دهیم. از جمله‌ی  این نمایش‌ها می‌توان به اشکال هندسی اشاره کرد که این اشکال می‌توانند ابزاری آموزشی برای افراد نابینا و کم‌بینا قرار گیرند. در حال حاضر برخی تکنولوژی و دستگاه‌هایی وجود دارد که قیمت آن‌ها بسیار گران بوده و تنها خطوط بریلی را تولید می‌کنند. این دستگاه‌ها ۴۰ سال قبل توسعه داده شده و به دلیل عدم عرضه‌ی نوآوری در این زمینه، تنها این محصولات در بازار برای افراد نابینا در دسترس است. ما دارای این عقیده هستیم که افراد نابینا باید در حوزه‌ی دیجیتالی که ما در آن زندگی می‌کنیم، نیز فعالیت داشته باشند. در این عصر دیجیتال که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها حضور پررنگی دارند، باید افراد نابینا نیز از آن‌ها استفاده کنند. این افراد از حق وب‌گردی، خواندن و دانلود کتاب‌ها برخوردار هستند. تنها یک درصد از کل کتاب‌های جهان به زبان بریلی چاپ شده که البته تولید  و چاپ این دسته از کتاب‌ها بسیار گران است.

اولین تبلت بریلی برای افراد نابینا و کم بینا

اولین تبلت بریلی برای افراد نابینا و کم بینا

دستگاه‌های مشابه موجود در بازار مکانیکی بوده و تنها اجازه‌ی اجزای یک خط از بریل را می‌دهد. علاوه بر این، دستگاه‌های مذکور قیمت سه برابر تبلت جدید را دارند؛ تبلت Blitab با قیمت ۲٫۵۰۰ یورو به فروش می‌رسد. همچنین تولید دستگاه‌هایی مانند Anagraph پیش از عرضه به بازار متوقف شده است. تبلت Blitab  از حباب‌های مایع به منظور تولید نوشته‌های لمسی یا تصاویر کمک می‌گیرد، همچنین تکنولوژی مذکور این امکان را فراهم می‌کند که متون را از فلش، مرورگرها و تگ‌های NFC خوانده و آن‌ها را به متن قابل لمس کردن و خواندن افراد نابینا تبدیل کند.

اولین تبلت بریلی برای افراد نابینا و کم بینا

در انگلستان مؤسسه‌هایی مانند RNIB و بانک Barclays به دلیل پتانسیل‌ بالای این تکنولوژی برای کمک کردن به افراد نابینا، علاقه‌ی زیادی به تبلت Blitab نشان داده‌اند. در حال حاضر نمونه‌های اولیه‌ی این تبلت در حال ساخت است؛ اما اگر سرمایه‌گذاری‌های حول این تکنولوژی بیشتر باشد، استارت‌آپ Blitab Technology امیدوار است تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ آن‌ را روانه‌ی بازار کند.

مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار