توضیح وزارت بهداشت درباره خودکشی در بیمارستان میلاد
کد خبر: ۳۵۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 May 02    -    ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر عزم وزارت بهداشت در برخورد با دریافت‌های غیرمتعارف در مراکز درمانی، درباره ماجرای خودکشی در بیمارستان میلاد و همچنین قصور پزشکی در اراک و جراحی پای سالم بیمار به جای پای شکسته، توضیحاتی ارایه کرد.

دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در نشستی خبری در پاسخ به سوال درباره بحث زیرمیزی در مراکز درمانی و اقدامات انجام شده برای کنترل آن، گفت: در بحث پرداخت‌های غیرمتعارف باید توجه کرد که یک مورد آن هم زیاد است. البته شائبه هایی در این زمینه ایجاد شده که برخی می‌گویند سرعت وزارت بهداشت در برخورد با این پدیده کاهش یافته، درحالی که تاکید وزیر بهداشت و مسوولان وزارت بهداشت همچنان با شدتی که در ابتدای اعلام تعرفه‌های جدید اعلام شد، وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اقدامات در زمینه پرداخت‌های غیرمتعارف، با جوی از مفاهمه میان سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی پیش می‌رود، افزود: نتایج حاصل از این اقدامات فوق العاده خوب بوده است.

تغییر روش‌های "زیرمیزی" و برخوردهای وزارت بهداشت

حریرچی گفت: اکنون زیرمیزی در کل بیمارستان‌های دولتی به صفر و در بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها به صفر یا نزدیک صفر رسیده است. در شهر تهران موارد نادر و ناچیزی از زیرمیزی را شاهد بودیم، اما باز هم تاکید می‌کنیم یک مورد آن هم زیاد است. حتی بعضا دیده شده که در دریافت زیرمیزی روش‌ها را تغییر می‌دهند. مثلا در فردی یک شهرستان کار را انجام می‌دهد و زیرمیزی را در یک شهرستان دیگر به حساب مادرش واریز می‌کند. حتی این موارد را هم شناسایی شده و برخورد قانونی صورت گرفته است.

حریرچی با بیان اینکه معیار ما در این زمینه عدم شکایت نیست، ادامه داد: افراد معدودی که این کار را می‌کنند، بلدند که مردم را در چه شرایطی قرار دهند تا شکایت نکنند. بر این اساس باید با همکاری مردم، جامعه پزشکی و رسانه‌ها درباره پرداخت‌های غیرقانونی اطلاع رسانی کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه رسانه‌ها به فرهنگسازی و اطلاع رسانی در این زمینه گفت: در حوزه بستری هر پرداخت و دریافتی خارج از صورتحساب بیمارستان ولو ناچیز، غیرقانونی بوده و مشمول رسیدگی است.

وی از کاهش شکایات مربوط به زیرمیزی نسبت به گذشته خبر داد و افزود: البته بخشی از آن به دلیل اقداماتی است که در این حوزه انجام شده و بخشی به دلیل اطلاع نداشتن مردم است.

وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر افزایش تقاضاهای القایی و شکل گیری دریافت‌های غیرمتعارف ، گفت: اولا خرید کالای پزشکی به صورت اورژانسی بوده و به طور معمول یکبار برای هر کسی اتفاق می‌افتد و نیاز به اطلاع رسانی‌های مجدد وجود دارد. از طرفی یکی از تکنیک‌هایی که مخالفین در برابر اقدامات انجام شده در هر حوزه انجام می‌دهند، شکستن قبح اقدامات خلاف و از طرفی کم ارزش نشان دادن اقدامات اصلی و اصلاحی است. به عنوان مثال گفته می‌شود اکنون زیرمیزی نمی‌گیرند، اما هدیه دریافت می‌کنند. این درحالیست که ما با یک روش علمی، از سوی نهادی خارج از وزارت بهداشت، بعد از گذشت یک هفته الی یک ماه از ترخیص بیمار، به طور سیستماتیک نمونه‌برداری کرده و با آنها گفت‌وگوی تلفنی و رضایت سنجی می‌کنیم.

محاسبه k اضافه در بیمارستان‌ها
حریرچی همچنین به برخی گفته‌ها مبنی بر محاسبه k اضافه در بیمارستان‌ها اشاره و اظهار کرد: میزان رشد خدماتی که مبتنی بر ضریب k هستند، در تمام بیمارستان‌ها تقریبا یا برابر با رشد تعرفه است یا چند درصد کمتر از میزان رشد تعرفه است. البته گفتن حرفها راحت است.

کیفیت بیمارستان‌های دولتی بهتر از خصوصی است
قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال متاسفانه شاهدیم که برخی اقدامات مانند مشاوره در برخی بیمارستان‌ها به میزان زیاد انجام می‌شود یا برخی موارد خاص به صورتحساب بیمار افزوده می‌شود. همچنین فرهنگ غلطی در میان مردم وجود دارد که فکر می‌کنند کیفیت بیمارستان خصوصی بهتر است و فقط هتلینگ را می‌بینند اما از نظر فنی در بیش از 90 درصد موارد کیفیت بیمارستان‌های دولتی بهتر است.

حریرچی تاکید کرد: در مواردی که تخلفی در زمینه پرداختی بیمار انجام می‌شود، تنها بازگرداندن مبلغ تخلف کافی نیست، بلکه علاوه بر آن باید به جنبه روانی و فشار روحی که به بیمار وارد شده نیز باید توجه شود.

درباره ماجرای خودکشی در بیمارستان میلاد مراجع قضایی اظهار نظر کنند
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره خودکشی مردی در بیمارستان میلاد که متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و گفته شده که به دلیل هزینه بیمارستان اقدام به خودکشی کرده است، گفت: ما همواره به شفاف سازی و اطلاع رسانی به بیمار و خانواده بیمار قائل هستیم. وزیر بهداشت نیز دستور داده‌اند که نحوه اطلاع رسانی شفاف، به موقع و از سوی مسوولان محلی باشد؛ چرا که با وجود شبکه‌های اجتماعی در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و نمی‌توان مسائل را مخفی کرد.

وی افزود: درباره خودکشی که در بیمارستان میلاد رخ داده است، درباره سوابق بیماری، خود بیمار و اینکه آیا درخواست پرداخت پول از سوی بیمارستان شده، بررسی کرده‌ایم اما مراجع قضایی باید در این باره اظهار نظر کنند. اطلاعات ما از این اتفاق دقیق است، اما منتظر نظر مرجع قضایی هستیم. البته در اتفاقات این‌چنینی معمولا بیمارستان مقصر است، اما شدت این تقصیر متفاوت است.

واکنش وزارت بهداشت به قصور پزشکی در اراک
حریرچی همچنین درباره خطای پزشکی در یکی از بیمارستان‌های اراک که یکی از پاهای بیمار به اشتباه به جای پای دیگرش جراحی شده بود، گفت: البته خطای پزشکی در همه جا وجود دارد. در اراک فرد خاطی موقتا از کار منع شده و موارد به نظام پزشکی و مراجع قضایی معرفی شده است و وزارت بهداشت در این زمینه به عنوان مدعی العموم وارد شده است.

سیاست‌مان گسترش طب سنتی است
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره سیاست وزارت بهداشت در زمینه طب سنتی و پلمپ دو مرکز طب سنتی در روزهای اخیر، گفت: سیاست وزارت بهداشت گسترش طب سنتی بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری است. در همین راستا پژوهشکده، دانشکده و مرکز طب سنتی طوبی اخیرا به بهره برداری رسیدند. دو مرکزی هم که پلمپ شدند به دلیل تخلف بوده است. متاسفانه گاهی شاهدیم که داروهای معمولی یا روانگردان‌ها به داروهای طب سنتی افزوده می‌شوند. بنابراین چه در طب سنتی و چه در طب نوین اگر تخلف ببینیم برخورد می‌کنیم.

حریرچی درباره مجازات‌هایی که در حوزه پزشکی به ویژه در تخلفات دارویی و غذایی اعمال می‌شود، گفت: برخی از این مجازات‌ها متناسب با جرم نیستند و برخی هم بازدارنده نبوده و قسمتی از آنها نیز برای اجرا به زمان طولانی نیاز دارند، بنابراین باید به صورت قانونی اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

اعتبارات سلامت در سال 95
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اعتبارات حوزه سلامت در سال 95، گفت: اگر بخواهیم بر اساس سیاست‌های کلی سلامت که می‌گوید اعتبار حوزه سلامت باید بالاتر از میانگین کشورهای منطقه یعنی 8.5 درصد ازGDP باشد، باید بگوییم که عملکرد و سرعت افزایش در اعتبارات نظام سلامت مناسب نیست، اما اگر این اعتبارات را با چند سال گذشته مقایسه کنیم که تخصیص‌هایی چون پزشک خانواده، هدفمندی و ... اختصاص داده شد، شرایط خوب است اما ایده‌آل نیست. البته بودجه بیمه‌ها مستقل از وزارت بهداشت است و رشد آن باید با توجه به تعداد بیمه‌شدگان جدید و تعهدات شورای عالی بیمه و دولت، باشد که تا حدودی در سال‌های 94 و 95 بودجه بیمه‌ها منطبق با این نیاز نیست.

وی افزود: در حوزه وزارت بهداشت سقف بودجه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از 3000 میلیارد به 5000 میلیارد رسیده است. البته در ردیف‌های ستادی با کاهش مواجه بودیم و درآمدهای اختصاصی و عمرانی نیز جداگانه‌اند.

حریرچی در پاسخ به برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه سلامت دیگر اولویت دولت نیست، گفت: مطمئنم با توجه به نتایج حاصله از طرح تحول و مبانی سلامت هیچ دولت، مجلس و نظام مدرنی در دوران بعد از گذار اپیدمیولوژیک بیماری‌ها نمی‌تواند به سلامت بی‌توجه باشد. رییس‌جمهور نیز در برنامه‌های خودشان بیمه همگانی را مطرح کرده بودند. البته در شرایطی که اکنون پیش آمده مردم لذتی را احساس کردند و جایگاهی که برای حوزه سلامت ایجاد شده، باعث می‌شود که مردم در این حوزه مطالبه داشته باشند. باید پرسید آیا می‌توان این جایگاه سلامت را گرفت؟ آیا دولت دیگری می‌خواهد یا می‌تواند 10 میلیون نفری را که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند از شمول بیمه خارج کند. از طرفی در این دوره ما واردات دارو را کنترل کردیم، آیا کسی می‌تواند با توجه به اقتصاد مقاومتی این شرایط را به گذشته بازگرداند. بنابراین جایگاه ایجاد شده در این حوزه با توجه به مطالبات مردم و خواست دولت وجود خواهد داشت.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره بحث ایمنی بیمار نیز گفت: سنجه‌های مربوط به ایمنی بیمار مستقلا بررسی می‌شود و درون اعتباربخشی اصلی در فصلی مستقل دیده شده است. با توجه به این موضوع امسال شاهد اقدامات جدی در حوزه ایمنی بیمار خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی حمایت وزارت بهداشت از بیمارستان‌های بخش خصوصی با توجه به مشکلاتی که در اعتبارات آنها وجود دارد، گفت: در حوزه خدمات بستری با توجه به کمبود شدیدی که وجود دارد از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم؛ به طوریکه تخت‌های خود را توسعه داده و از بیمارستان‌های خصوصی فعال نیز حمایت می‌کنیم. البته چندین بار از ظرفیت ارتباطی‌مان حتی درباره بیمه‌های تکمیلی بازرگانی هم استفاده کردیم تا مطالبات بیمارستان‌های خصوصی را پرداخت کنند. بنابراین هرگونه حمایتی که لازم باشد از بیمارستان‌های بخش خصوصی به عمل آید و از دست‌مان برآید با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و همکاری مناسبی که در کنترل پرداخت‌های غیرقانونی داشتند، انجام می‌دهیم.

مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های خصوصی
حریرچی در عین حال به یکی از مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های خصوصی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی ما فقط 60 درصد اشغال تخت دارند و 40 درصد تخت‌هایشان خالی است و این طبیعی است که دچار مشکل شوند. بنابراین از طرفی همه خدماتی که ارائه می‌کنیم باید منطبق با نیازهای مردم باشد، اما این در حالی است که 80 درصد مردم توانایی مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند و حدود 16 درصد نیز با کمک بیمه‌های تکمیلی به این مراکز مراجعه می‌کنند. بنابراین 2 تا 4 درصد مردم با آسودگی به بیمارستان‌های خصوصی می‌روند به همین دلیل است که بیش از 80 درصد هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی را بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌کنند. در حال حاضر 50 درصد بازار بیمارستان‌های خصوصی در دست شرکت آتیه سازان حافظ وابسته به بیمه سلامت و آموزش و پرورش، است و 25 درصد بازار نیز عمدتا در دست نهادهای شبه دولتی است. بنابراین کمکی که از طریق بیمه‌های تکمیلی به بخش خصوصی می‌شود، قابل توجه است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در این زمینه ما پیشنهاد می‌کنیم که بیمارستان‌های خصوصی از ظرفیت‌های خالی خود استفاده کرده و خدمات‌شان را متناسب با توانایی مردم ارائه دهند. در عین حال ما انتظار داریم هم بیمارستان‌های خصوصی تقویت شوند و بتوانند با معیارهای اقتصادی و متناسب با اصول بهره‌وری، سود کنند و هم به مردم ارائه خدمت دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظر وزارت بهداشت درباره مصرف محصولات ترا ریخته گفت: درباره این محصولات باید از افراط و تفریط خودداری کرد. البته در جهان امروز به دلیل محدودیت‌های آب و خاک همه کشورها از این محصولات استفاده می‌کنند، اما مهم این است هر نوع محصولی اعم از غذایی، دارویی و ... باید مجوز لازم را داشته باشد تا از سلامت آن اطمینان داشته باشیم. بنابراین معتقدیم که با محصولات تراریخته جدید باید منطبق با موازین علمی برخورد کرد و در جایی که نیاز به استفاده از آنها وجود دارد باید درباره سلامت و عدم آسیب رسانی آنها مطمئن باشیم.

کمبود شدید تخت‌های روانپزشکی
حریرچی در پایان در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان، افزود: تمام برنامه‌های ما منطبق بر این است که ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روان باشد. در حوزه روانشناسی و روان پزشکی عوارض و مشکلاتی داریم که راه حل اصلی آن توجه به علل و عوامل بروز آنهاست. وزارت بهداشت در انتهای این زنجیره قرار دارد، اما وظیفه اصلی ما این است که رفتارهای مبتنی بر سلامت را تشویق کنیم، البته کمبودهای شدیدی در زمینه تخت‌های روانپزشکی داریم.

وی همچنین گفت: بر این اساس در طرح تحول سلامت 900 تخت جدید روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی قرار دادیم و اقدامات روانشناسی و خدمات روانی را در سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ادغام کردیم و به مراکز سلامت جامعه تعداد قابل توجهی روانشناس افزودیم. از طرفی برنامه‌های سلامت روان را به سمت غربالگری بیماری‌های شایع حوزه روان مانند اضطراب، افسردگی و اعتیاد بردیم.
ايسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمیدخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
2
ماله کشیدن به لجنمالی بعضی از پزشکان که بیماران بیگناه را به ابدیت پیوند می زنند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار