امشب زهره همنشین مشتری است
کد خبر: ۳۵۵۷
تاریخ انتشار: 2015 June 30    -    ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷


«کاظم کوکرم» گفت: زهره و مشتری بلافاصله بعد از غروب خورشید همچون دو نگین درخشان در فاصله ای به کوچکی قرص ماه از یکدیگر بر فراز افق مغرب می درخشند.
وی خاطرنشان کرد: مقارنه نزدیک این دو سیاره را با چشم غیر مسلح می توان مشاهده کرد.
سردبیر ماهنامه نجوم با اشاره به اینکه زهره اندکی درخشان تر از مشتری است ، گفت: این دو سیاره آنقدر درخشان و شاخص هستند که روشنایی آنها با هیچ ستاره ای قابل مقایسه نیست.
کوکرم ادامه داد: اگر تا به حال این دو سیاره را ندیده اید تا حدود دو ساعت پس از غروب خورشید فرصت دارد تا این مقارنه زیبا را مشاهده کنید.
وی در مورد مقارنه توضیح داد: در محاسبات نجومی اگر دو جرم آسمانی که صدها میلیون کیلومتر از هم فاصله دارند، از دید ناظر زمینی به طور موقت در فاصله کمتر از 3 تا 4 درجه از یکدیگر واقع شوند از موقعیت آنها با لفظ مقارنه یاد می شود.
این منجم افزود: زهره و مشتری در شامگاه امروز تنها 0.4 درجه از یکدیگر فاصله دارند .
کوکرم ادامه داد: اگر از امشب تا یک هفته آینده هر شب یا هر دو شب یکبار هنگام اذان مغرب وضع دو سیاره زهره و مشتری را در آسمان بررسی کنید خواهید دید که این دو سیاره روز به روز از هم دورتر می شوند به حدی که موقعیت آنها در آسمان اصلا به وضعی که امشب از آنها می بینید، شبیه نخواهد بود.
سیاره مشتری یا هرمز یا برجیس چهارمین شیء درخشان آسمان است و پس از خورشید ، ماه و ناهید وزن آن 2.5 بار از مجموع جرم سیارات خورشیدی بیشتر است. فاصله مشتری تا زمین 588 میلیون کلیومتر است.
ناهید یا زهره سیاره نزدیکتر به زمین با فاصله ای 40 میلیون کیلومتری است.

ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار