استحکام لثه با جویدن هویج
کد خبر: ۳۵۵۶
تاریخ انتشار: 2015 June 30    -    ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: جویدن غذا ورزش کردن دندان است و به‌ خصوص جویدن مواد گیاهی مثل سیب و هویج که باعث استحکام لثه و مینای دندان می‌شوند. هر لقمه باید ۲۸ تا ۳۲ بار هر جویده شود تا لثه‌ها قوی و پرخون شوند.

باقر شهنی‌زاده افزود: جویدن غذا ورزش دهان و دندان است اما در روزهای ماه مبارک رمضان، ساعات طولانی جویدن غذا انجام نمی‌شود. پس ضروری است بعد از صرف سحری و افطار، در زمانی طولانی و دو برابر روزهای عادی مسواک زده شود.

وی گفت: مسواک زدن را به‌ عنوان یک عمل سرسری که فقط تمیز کردن غذاهای بین دندان باشد در نظر نگیرید و حتماً با دقت جلو و پشت دندان و حفره‌های روی آن باید تمیز شود. پس از مسواک زدن نیز با نخ دندان مواد غذایی بین دندان‌ها را خارج کنید.

وی اظهار داشت: ماندن غذا در لابه‌لای دندان باعث بوی بد دهان می‌شود و این دندان‌های پوسیده هستند که زمینه باقیماندن غذا را فراهم می‌کند. باکتری‌ها با مصرف مواد غذایی باعث تولید اسید شده و این اسید باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

شهنی‌زاده با اشاره به لزوم مراقبت از دندان‌ها در ماه مبارک رمضان، گفت: خشکی دهان یکی از مشکلات روزه‌داران در ماه مبارک رمضان است. افراد به علت بیماری‌های مختلف مثل غدد و ... ممکن است دچار خشکی دهان باشند که برای برطرف کردن آن باید توسط پزشک معاینه شوند. بهتر است بدانید که خشکی دهان باعث پوسیدگی دندان می‌شود که افراد می‌توانند با مرطوب نگه‌داشتن فضای دهان و گرداندن آب در آن از این مشکل جلوگیری کنند.

وی افزود: معمولاً در این ماه روزه‌داران برای تأمین سریع گلوکز خون بیشتر تمایل به خوردن شیرینی، خرما و زولبیا دارند. مصرف شیرینی‌ها به مقدار بسیار کم مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی چنانچه افطار را با مقدار زیاد گلوکز شروع کنیم قند خون بالا می‌رود و انرژی تأمین نمی‌شود و همچنین باعث آسیب به دندان‌ها خواهد شد.

شهنی‌زاده درباره استفاده از مواد غذایی برای نگهداری دندان نیز گفت: تغذیه نامناسب می‌تواند به بافت نرم لثه و مینای دندان آسیب برساند. دندان وقتی تشکیل شد مثل مغز استخوان از کلسیم و مواد غذایی استفاده نمی‌کند و مواد کلسیم‌دار و فسفردار روی ساختار دندان تأثیری ندارند. این مواد تنها می‌توانند لثه را مقاوم‌تر و از مینای دندان بهتر محافظت کنند؛ اما استفاده از فلوراید بر روی سطح و مینای دندان تأثیرگذار است و می‌تواند از دندان محافظت کند.

این دندان‌پزشک تصریح کرد: باید مراقبت از دندان را زمانی انجام دهیم که دندان‌ها سالم است. ردیف بودن دندان‌ها باعث نجات دندان‌ها شده و از انباشت مواد غذایی جلوگیری می‌کند. دقت داشته باشید جویدن غذا باید خیلی خوب انجام شود و 28 تا 32 بار هر لقمه جویده و عمل بلع به‌ تدریج و نه یک‌باره انجام شود. این امر باعث ورزش دندان و لثه شده و در پی آن لثه‌ها پرخون می‌شود و باعث مقاومت دندان خواهد شد.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار