اولین بانک در ایران چقدر سود می داد؟
کد خبر: ۳۵۳۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 April 30    -    ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
اولین بانک در سال 1888 میلادی تحت عنوان بانک شرقی در ایران به راه افتاد که البته به صورت یک شرکت سهامی و بدون کسب امتیاز خاص آغاز به کار کرد . شعب و نمایندگی های این بانک در تهران، تبریز، مشهد، رشت، شیراز و بوشهر دائر بود اما اداره اصلی این بانک در میدان توپخانه تهران قرار داشت .

  این بانک در سال 1888، یعنی 128 سال پیش به سپرده هایی با سررسید شش ماه 4 درصد و به سپرده هایی با سررسید بیش از یک سال 6 درصد سود پرداخت می کرد .

نکته جالب اینجاست که مانده سپرده‌های جاری در این بانک نیز مشمول دریافت سودی 2.5 درصدی بود این در حالی است که در شرایط کنونی هیچ بانکی به مانده سپرده های جاری سودی پرداخت نمی کند .

این بانک سند حواله در وجه حامل نیز صادر می کرد که در حکم چک های تضمین شده بود. بعد از دو سال فعالیت، این بانک تمام حق و حقوق خود را به بانک "جولیوس رویتر" به مبلغ 20 هزار پوند فروخت .

در حال حاضر نرخ سود سپرده های بانکی بین 10 تا 18 درصد است . بانک های به سپرده هایی که سررسید بیش از یک سال دارند، سودی معادل 18 درصد پرداخت می کنند که این رقم سه برابر 128 سال قبل است . در حال حاضر شبکه بانکی سودی به مانده سپرده های جاری پرداخت نمی کند .

ایرانی‌ها در زمان ناصرالدین شاه به فکر تاسیس بانک افتادند. پس از سفر ناصرالدین شاه به فرنگ بود که وی تلاش‌هایی ناکام برای راه‌اندازی بانک در ایران کرد. قراردادهایی با فرانسوی‌ها و همچنین رویتر موسس خبرگزاری رویتر برای راه‌اندازی بانک در ایران منعقد شد که تحت فشار روس‌ها اجرایی نشد.


خبرآنلاين
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Turkey
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
0
4
امیدوارم روزی برسد که بانکها در همان حد سود بگیرند و بدهند و تنها به کار تخصصی خود بپردازند. این بهترین راه رونق اقتصادی کشور و هدایت منابع مالی به سمت بازار سهام و تولید و در نتیجه بهبود اوضاع مردم و حل مشکل بیکاری به نحو صحیح است. ضمنا اولین بانک دنیا در زمان هخامنشیان شکل گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار