بیماری آبله گاوی کنترل شد
کد خبر: ۳۵۳۰
تاریخ انتشار: 2015 June 30    -    ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره مباحث مطرح شده مبنی بر شیوع بیماری لمپی اسکین(آبله گاوی) در دامداری‌های استان مازندران اظهارداشت: این اتفاق در ابتدای خردادماه سال‌جاری رخ داد.

 داریوش جهان‌پیما تصریح کرد: سازمان دامپزشکی طرح مبارزه با بیماری لمپی اسکین برای سال ۹۴ را از بهمن ۹۳ آغاز کرد، چراکه در این زمان چرخش ویروس در کم‌ترین حد خود بوده و ناقلین آن چه به صورت مکانیکال و چه به صورت بیولوژیکال خفته بودند و فعالیتی نداشتند، بنابراین ما طرح واکسیناسیون و سم‌پاشی علیه ناقلین را اجرا کردیم تا ایمنی کافی در دام ایجاد شود.

وی با اشاره به عدم همکاری دامداران مازندرانی با دامپزشکی  استان در اجرای این طرح، افزود: دامداران مازندرانی به دلیل عدم شناخت این بیماری و آگاه نبودن از صدماتی که لمپی اسکین ایجاد می‌کند اقدامات لازم را به صورت کامل انجام ندادند.

جهان‌پیما اضافه کرد: در پی شیوع بیماری لمپی اسکین، اداره کل دامپزشکی مازندران شروع به پوشش گسترده آن می‌کند و با توجه به اجرای طرح ضربتی در خردادماه امسال برای پوشش کلیه دام‌های حساس باقی‌مانده در جمعیت دامی؛ در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و بیماری کنترل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین به جز مازندران در استان خوزستان نیز شیوع یافته بود، افزود: در استان خوزستان دامداران دام‌های خود را در مرتع رها می‌کنند که در این وضعیت دام‌ها شرایط واکسیناسیون و سم‌پاشی را ندارند، بنابراین در این استان به دلیل عدم همکاری دامداران با شیوع بیماری مواجه بودیم.

‌جهان‌پیما اظهارداشت: با توجه به بروز این مشکل در خوزستان، اردیبهشت ماه امسال طرحی در این استان اجرا و منجر به کنترل بیماری شد.

وی با بیان اینکه دامداران متوجه خطر این بیماری شدند، گفت: سازمان دامپزشکی تدارکات زیادی از لحاظ سم و واکسن انجام داد و با بسیج نیروهای استان موفق به تحت کنترل درآوردن بیماری شد، ضمن اینکه بیماری لمپی اسکین صرفا محدود به دام است و جمعیت انسانی را درگیر نمی‌کند.

خبرگزاری مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار