تب مرگبار کریمه كنگو چیست؟
کد خبر: ۳۵۲۱
تاریخ انتشار: 2015 June 30    -    ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
ریيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره‌كل دامپزشكي خوزستان با اشاره به خطر بروز تب كريمه كنگو در صورت مصرف گوشت آلوده دام، گفت: از خريد گوشتي كه فاقد مهر دامپزشكي است، خودداري كنيد.

ریيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره‌كل دامپزشكي خوزستان با اشاره به خطر بروز تب كريمه كنگو در صورت مصرف گوشت آلوده دام، گفت: از خريد گوشتي كه فاقد مهر دامپزشكي است، خودداري كنيد.
دکتر مهرداد دليلي با اشاره به ویژگی‌های تب كريمه كنگو اظهار كرد: تب كريمه كنگو يكي از بيماري​هاي ويروسي است كه قابل انتقال از حيوان به انسان است و با توجه به اين كه بروز آن، مرگ و مير انساني در پی دارد؛ مورد توجه زيادي قرار گرفته است.
وي افزود: اين بيماري تب مختصري ايجاد كرده و علایم باليني ندارد. عامل آن ويروسي از گروه آربو ويروس از خانواده بونياويديده است كه از طريق تخم كنه​هاي آلوده موسوم به هيالوما منتقل مي​شود و بسیاری از پستانداران مي​توانند اين ويروس را به كنه​ها انتقال دهند.
دليلي عنوان كرد: تب کریمه كنگو در حيوانات عمدتا از طريق گزش كنه​هاي آلوده ایجاد می شود. این بیماری در انسان نیز مي​تواند از گزش کنه‌، يا له كردن كنه​هاي آلوده با دست بدون پوشش و همچنین تماس با خون و ترشحات آلوده دام منتقل شود.
وي گفت: گروه​هاي شغلي دامداران، كارگران دامداري‌ها، دلالان دام، چوپان​ها، كاركنان كشتارگاه​هاي دام، پشم‌چينان، شيردوشان، كاركنان پزشكي و دامپزشكي و كاركنان آزمايشگاه​ها و اشخاصي كه با بيماران سروكار دارند، در معرض این بيماري هستند.
ریيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره‌كل دامپزشكي خوزستان با اشاره به اقدامات لازم براي پيشگيري از تب كنگو در كشتارگاه​ها، بیان كرد: از جمله اقداماتي كه بايد در كشتارگاه​ها انجام شود، رعايت كامل ضوابط بهداشتي و قرنطينه​اي در حمل و نقل دام​هاي كشتاري، سم​پاشي اصطبل انتظار موجود در كشتارگاه​هاي دام با استفاده از سموم معطر و شست​وشوي منظم انبار نگهداري پوست و پشم در كشتارگاه​ها است.
دليلي اظهار كرد: در کشتارگاه‌ها، وجود سردخانه​اي كه بتوان لاشه دام را در 24 ساعت در فضاي صفر تا 4 درجه نگهداري كرد، ضروری است كه در استان خوزستان فعلا اين امكانات تنها در كشتارگاه​هاي ماهشهر و بندر امام وجود دارد. طبق برنامه​ريزي​هاي انجام شده تا دو هفته آینده، این سردخانه در كشتارگاه دام اهواز نیز ايجاد خواهد شد.
وي ادامه داد: لاشه دام و آلايش​هاي خوراكي آن مانند دل و جگر بايد در كشتارگاه با آب آشاميدني خنك شست​وشو داده شده تا كاملا از خون پاك شوند و 48 ساعت در دماي 4 درجه سانتيگراد نگهداري شده تا اسيديته گوشت كاهش یافته و ويروس‌ها از بين بروند.
ریيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره‌كل دامپزشكي خوزستان گفت: به دليل حساس بودن ويروس عامل تب کریمه کنگو در برابر حرارت، پختن گوشت و پاستوريزه كردن شير موجب از بين رفتن ويروس مي​شود.
وي با تاکید بر این که در صورت عدم وجود مهر دامپزشكي به دليل كشتار غيرمجاز باید از خريد آن گوشت خودداري شود، توصیه کرد: در صورت خريدن لاشه دام، گوشت را حداقل 24 ساعت در يخچال معمولي و نه فريزر، نگهداري کرده و پس از آن اقدام به استفاده و يا فريز آن كنید تا اسيديته شده و ويروس را از بين ببرد.
دلیلی افزود: در صورت خريد ساير آلايش​هاي خوراكي دام مانند جگر، دل و قلوه، این مواد 48 ساعت در يخچال نگهداري کرده و سپس مصرف شود. همچنین هنگام خرد كردن گوشت يا آلايش خوراكي به ويژه زماني كه روي دست خود زخم دارید، از دستكش استفاده کنید.

خوانا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار