خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری آغاز شد
کد خبر: ۳۵۱۶۲
تاریخ انتشار: 2016 April 28    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
با وجود این‌که توزیع کارت اعتباری خرید کالا آغاز شده و در برخی فروشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته است، اما رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می گوید که اگر تا پایان اردیبهشت از این کارت ها در سه گروه هدف استفاده نشود، این کارت ها به گروه‌های دیگر تعلق می‌گیرد.

محمدرضا دیانی در حاشیه رونمایی از یخچال فریزر جدید تولید داخلی با بیان اینکه تولید ملی به دین و عقیده و سیاست کاری ندارد، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهایی که عقیده ای به دین ندارند مردم از تولید ملی حمایت می‌کنند و مجموعه‌های صنعتی بزرگی به‌وجود آمده است.

به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با عوض شدن دولت و وزیر و ... معجزه‌ای در تولید رخ نمی‌دهد بلکه این کار نیازمند یک نگاه ملی است.

دیانی با بیان اینکه نگاه به بخش خصوصی مثبت و عمیق نیست، ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که مجموعه‌های خصوصی تنها به فکر چپاول و غارت منابع هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر بازار لوازم خانگی در اختیار خارجی‌هاست، گفت: از حدود 20 هزار میلیارد تومان بازار لوازم خانگی، حدود 14 تا 15 هزار میلیارد تومان آن وارداتی است که 11 هزار میلیارد آن را فقط دو شرکت وارد می‌کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه گفت: ما چیزی را تولید داخل می‌دانیم که زنجیره ارزشی آن هم در ایران باشد. دانش فنی محصولاتی که در ایران تولید می‌شود باید بومی‌سازی شود و در مرحله بعد قطعات نیز در داخل کشور تولید شود.

دیانی افزود: ما نباید اجازه دهیم که برندهای خارجی دائما بزرگ و برندهای داخلی هر روز کوچک‌تر شوند، چراکه برندسازی هم یک دانش است و ما باید برندهای داخلی را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه برندهای خارجی برای کار در ایران باید به سمت واحدهای تولیدی داخلی سوق داده شوند، ادامه داد: در حال حاضر ظرفت بسیار زیاد و امکانات خوبی برای تولید لوازم خانگی در کشور ایجاد شده که در سطح جهانی است.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری برای ایجاد هر شغل در کشور، تصریح کرد: به این ترتیب 15 هزار میلیارد تومان واردات لوازم خانگی 150 هزار فرصت شغلی را سالانه از ایران می‌گیرد.

دیانی درباره تغییر تعرفه ترجیحی در راستای قرارداد ایران و ترکیه درخصوص یخچال، اظهار کرد: تعرفه ترجیحی با ترکیه از 40 به 10 درصد کاهش یافت، اما متاسفانه هنوز در سایر کالاهای لوازم خانگی اتفاق نیفتاده است. ما خودمان موافق کاهش این تعرفه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه ارائه کارت اعتباری آغاز شده است، اظهار کرد: یک ناهماهنگی بین سازمان بازنشستگی و فرهنگیان با بانک‌های عامل بود که این هم حل شد و اولین کارت‌ها در هفته گذشته کشیده شده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: اگراین سه دسته تا آخر فروردین به رقم تقریبا حدود یک میلیون و 400 هزار نفر رسیدند، کارت‌ها توزیع و کار آغاز می‌شود و اگر اینطور نشد و به سقف 4200 میلیارد نرسید کارگروهی تشکیل خواهد شد و بخش‌های دیگر وارد این ماجرا می شوند.

دیانی با بیان اینکه چند روز پیش درخواست تشکیل کارگروه را کردیم و امیدواریم به زودی تکمیل شود، گفت: برای هر کدام از سه بخش بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، فرهنگیان و تامین اجتماعی، 350 هزار سهمیه در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر در هر گروه کمتر از 100 هزار نفر اعلام تقاضا کرده‌اند.

به گفته وی، هنوز اطلاع‌رسانی کافی به ذی نفعان این طرح یعنی سه دسته مذکور نشده است که اگر تا آخر اردیبهشت از این امکانات استفاده نکنند، این طرح در اختیار گروه‌های دیگر قرار می‌گیرد.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره کشف قاچاق 2000 دستگاه یخچال سایدبای ساید دوو در گمرک بندرعباس، گفت: این اشتباه بوده، چراکه اصلا ساید بای ساید نبوده و 16 قطعه اصلی از جمله کمپرسور روی آن نبوده است و این در حالی است که با توجه به فشار شرکت دوو برای ورود محصولات نهایی، برای اینکه لایسنس خود را از دست ندهیم این تعداد دستگاه وارد شد.

دیانی تاکید کرد: ما قبول کردیم که یک سری از محصولات را به صورت محدود که یخچال بالا فریزر بود وارد کنیم تا بتوانیم با آن‌ها همکاری کنیم که این‌ها کلا 2000 دستگاه بوده و همان چیزی که در کانتینرها بود، همان اظهارشده بود و ما به نام شرکت رسمی خود آورده بودیم که اگر مشکلی داشت این کار را نمی‌کردیم.

به گفته وی، ارزش این محموله اگر هم یخچال‌ها کامل شود و بیرون بیاید، جمعا چهار میلیارد تومان است. البته ما در همین حد هم برای اینکه آن‌ها لایسنس‌شان را از ما نگیرند وارد کردیم.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان انیکه یکی از مصیبت‌های صنعت لوزام خانگی موضوع سرمایه در گردش است، گفت: ما از فولاد و پتروشیمی خرید مواد را باید به صورت نقد انجام دهیم و از زمانی که این خریدها انجام می‌شود تا زمانی که به محصول تبدیل و عرضه و پول آن از بازار وصول شود یک دوره 10 تا 14 ماهه زمان می‌برد که به آن 30 درصد هزینه مالی می‌خورد.

به گفته دیانی صنایع لوازم خانگی در حال حاضر با 50 درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند و 50 درصد از ظرفیت کارخانه‌ها خالی است.
ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار