زلزله‌ای که 30 سال آینده توکیو را می‌بلعد
کد خبر: ۳۵۰۷۳
تاریخ انتشار: 2016 April 27    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
به نقل از بلومبرگ، «مانگا» صنعتی رایج در ژاپن است که در آن نشریات طنزآمیزی منتشر می‌شود. در این نشریات یک روز را «روز ایکس توکیو» نامگذاری کرده‌اند که در آن شیشه‌های ادارات پایین می‌‍ریزد، قطارها از ریل خارج می‌شوند و خودروها از پل‌ها به پایین سقوط می‌کنند. اما این تنها یک طنز نیست، بلکه سناریویی است که ژاپن برای مقابله با آن آماده می‌شود.

بر خلاف انتظار خوانندگان باید گفت این سناریوی فاجعه‌بار در یک کتاب 300 صفحه‌ای در مورد آمادگی برای مواجهه با زلزله نوشته شده و شهرداری توکیو آن را منتشر کرده است. کتاب راه‌های فرار از خطرات زلزله و مکان‌های امن در زمان وقوع این بلای طبیعی را معرفی می‌کند.

انتشار این کتاب بدنبال هشدار متخصصان مبنی بر وقوع 70 درصدی یک زلزله وسیع در مناطق بزرگ توکیو که 36 میلیون جمعیت دارند، صورت گرفت. به گفته متخصصان این زلزله در 30 سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

«ساتوشی فوجی،» پروفسور دانشگاه کیوتو و مشاور ویژه نخست‌وزیر ژاپن  اعلام کرد: « این یک مسابقه بین ما و زلزله است. اگر پیروز نشویم قادر به محافظت از پایتخت نیستیم.»

وقوع زلزله ژاپن در ماه جاری و نبود آمادگی برای مقابله با آن نگرانی‌ها در این خصوص را افزایش داده است. قرار گرفتن ژاپن روی منطقه «حلقه آتش» که محل وقوع زمین‌لرزه‌ها و فوران آتش‌فشان‌های زیادی است، آن را به کشور زلزله‌ها تبدیل کرده است. تقریباً سالانه 2 هزار زلزله در ژاپن رخ می‌دهد و خطر قربانی‌شدن هزاران نفر در پی وقوع زلزله‌ای عظیم در این کشور، وجود دارد.

متخصصان وقوع یک زلزله‌ی 7 ریشتری را دقیقاً زیر توکیو پیش‌بینی می‌کنند. اگر چنین زلزله‌ای رخ دهد 23 هزار قربانی خواهد گرفت. این زلزله احتمالی 95 هزار میلیارد ین خسارت اقتصادی نیز در پی خواهد داشت.

دولت قصد دارد با تقویت استحکام ساختمان‌ها و کاهش تراکم جمعیت در مناطقی که خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند، میزان خسارات را به نصف کاهش دهد.

حتی احتمال وقوع فاجعه وسیع‌تری نیز وجود دارد: یک زلزله عظیم به همراه سونامی می‌تواند بخش بزرگی از ساحل ژاپن از طرف اقیانوس آرام را ببلعد. خسارت اقتصادی این فاجعه به توکیو نیز خواهد رسید و بالغ بر 214 هزار میلیارد ین خواهد بود. این در حالیست که خسارات جانی نیز به 323 هزار نفر می‌رسد. وقوع چنین فاجعه‌ای در این مقیاس بسیار کم است؛ اما دولت تصمیم گرفته آن را با عموم مردم به اشتراک بگذارد تا از این طریق آنها را برای مواجهه با هر اتفاقی آماده کند.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار