علايم افسردگي را بشناسيم
کد خبر: ۳۴۸۸
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
افسردگي اختلال خلقي است که با علايمي مانند احساس غمگيني، دلمردگي، نااميدي، درماندگي، خستگي مفرط، افکار و خاطرات منفي، کاهش تمرکز و انگيزه همراه است.

 عبدالله اميدي در پاسخ به سؤال يکي از شهروندان درباره علايم افسردگي، اظهار داشت: افسردگي اختلالي خلقي است که علايمي مانند وجود خلق افسرده، احساس نااميدي، بيچارگي، درماندگي دارد. فرد مبتلا به افسردگي احساس غمگيني، دلمردگي و خلأ مي‌کند. همچنين مبتلايان به افسردگي احساس مي‌کنند که کاري از دستشان بر نمي‌آيد و هر کاري انجام مي‌دهند بي‌نتيجه است.

وي کاهش تمرکز را ديگر علايم مبتلايان به افسردگي عنوان کرد و ادامه داد: فرد مبتلا به افسردگي نمي‌تواند بر موضوعات مختلف تمرکز کند و حتي دچار فراموشي مي‌شود. معمولاً مبتلايان به افسردگي اموري را که بايد در شبانه‌روز انجام دهند فراموش مي‌کنند و اين موضوع مي‌تواند زندگي آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

* مبتلايان به افسردگي زود خسته مي‌شوند

اين متخصص حوزه بهداشت روان با بيان اينکه وجود افکار مرگ و کاهش انگيزه در مبتلايان به افسردگي ديده مي‌شود، تصريح کرد: فردي که به افسردگي مبتلا است دست و دلش به کاري نمي‌رود. همچنين کاهش انرژي و احساس خستگي نتيجه ابتلا به افسردگي است که موجب مي‌شود کارهاي فرد مبتلا تلنبار شود. اين موضوع در فرد تنش ايجاد مي‌کند.

اميدي افزود: فرد مبتلا به افسردگي دچار اختلال در عملکرد شغلي و اجتماعي مي‌شود و اين موضوع موجب مي‌شود تا خود فرد و ديگران بر او فشار وارد کنند که در نهايت موجب شدت افسردگي مي‌شود.

اين روانشناس باليني گفت: کاهش انرژي و ميل جنسي ديگر مشکل مبتلايان به افسردگي است که مي‌تواند در همسر فرد افکار منفي و احساس خيانت ايجاد کند. شدت کاهش ميل جنسي و اختلال در روابط خانوادگي تا حدي است که گفته مي‌شود اگر افسردگي زوج‌ها درمان شود آمار طلاق کاهش مي‌يابد.

* افکار منفي ويژگي مبتلايان به افسردگي

وي با اشاره به اينکه مبتلايان به افسردگي اشتغال ذهني نسبت به خاطرات منفي گذشته دارند اظهار داشت: مبتلايان به افسردگي دائماً دچار نشخوار افکار و خاطرات منفي هستند و نمي‌توانند با زمان حال ارتباط برقرار کنند.
اميدي گفت: اختلال در خواب و خوراک به شکل پرخوابي و کم‌ خوابي و پرخوري و کم‌خوري که معمولاً با کم‌خوابي و کم‌اشتهايي همراه است و فرد ۲۰ درصد وزن خود را از دست مي‌دهد يکي ديگر از پيامدهاي ابتلا به افسردگي است.

* تشخيص افسردگي با نظر روانپزشک و روانشناس باليني
اين متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: افسردگي اختلالي رواني است که بايد توسط روانپزشک يا روانشناس باليني تشخيص داده شود. فردي مبتلا به افسردگي است که بيش از نصف ملا‌ک‌هاي ذکر شده را در مدت زمان مشخص که توسط متخصصان حوزه بهداشت روان شامل روانپزشکان و روانشناسان باليني صورت مي‌گيرد داشته باشد.

* روان دارويي درمان افسردگي

وي خاطرنشان کرد: دارو درماني بايد توسط روانپزشک و روان‌درماني و رفتاردرماني به ويژه فعال‌سازي رفتاري توسط روانشناس باليني انجام شود. در دارو درماني ميزان ترشح انتقال‌دهنده‌هاي عصب - رسانه به حد طبيعي مي‌رسد و در فعال‌سازي رفتاري روانشناس باليني با استفاده از پروتکل‌هايي که دارد فرد را به افزايش فعاليت ترغيب مي‌کند. اين مهم مي‌تواند سيکل منفي را شکسته و در فرد تغييرات شناختي ايجاد کند.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار