ایران؛ بزرگترین تولیدکننده گلاب جهان
کد خبر: ۳۴۸۳
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
یک مقام مسئول، تولید گل محمدی در کشور را حدود ۲۶ هزار تن عنوان کرد و گفت: رتبه نخست تولید گلاب جهان متعلق به ایران است.
 معاون دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه منشا تولید گل محمدی در جهان ایران است، اظهارداشت: این گل از ایران به دمشق و از آنجا به اروپا برده شده است، به همین دلیل گل محمدی در اروپا به رز دمشقی معروف است.

میترا مجدزاده با اشاره به اینکه این گل در ارتفاعات بین ۲ تا ۳ هزار متری از سطح دریا بهترین رشد را دارد، افزود: استان های اصفهان، کرمان، کرمانشاه، فارس و آذربایجان شرقی تولیدکنندگان اصلی گل محمدی در کشور هستند، ضمن اینکه تولید این گل تقریبا در سراسر کشور انجام می شود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی ایران را جزو تولیدکنندگان عمده گل محمدی در جهان عنوان کرد و گفت: از دیگر تولیدکنندگان عمده این گل می توان به کشورهای مجارستان، فرانسه، ترکیه، بلغارستان و مراکش اشاره کرد، ضمن اینکه در سوریه و افغانستان نیز تولید گل محمدی انجام می شود. البته کشور ما در زمینه تولید گلاب رتبه نخست جهان را دارد.

مجدزاده، میزان تولید گل محمدی کشور را به صورت دیم و آبی در سال ۹۳ حدود ۲۶ هزار تن اعلام و اضافه کرد: پیش بینی می شود میزان تولید این نوع گل در سال جاری به حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

این مقام مسئول اظهارداشت: صادرات گل محمدی به صورت گلبرگ خشک، غنچه خشک، گلاب و میزان محدودی به شکل اسانس انجام می شود.

وی، سطح زیر کشت این محصول در کشور در سال ۹۳ را حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت گل محمدی در برنامه ششم پیش بینی را در نظر گرفته است که براساس آن، از سال ۹۵ هرساله ۲ هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول افزوده شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون سطح وسیعی از کشت گل محمدی در کشور به شکل دیم است، اضافه کرد: با توجه به بحران آب در کشور برنامه ریزی ما در زمینه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی توسعه کشت دیم آنها در اراضی شیب دار است، چراکه ما قصد داریم با حداقل مصرف آب میزان تولید را افزایش دهیم.

مجدزاده افزود: در همین راستا برنامه ریزی هایی در حال انجام است تا ارقامی را به تولیدکنندگان معرفی کنیم که در شرایط دیم عملکرد خوبی داشته باشند.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار