پل منحصر بفرد کشکان فروریخت+ تصاویر
کد خبر: ۳۴۷۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 April 25    -    ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
روز شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه 95، منحصربه‌فردترین تاق‌پل تاریخی کشکان که به گفته برخی کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های آبی جهان پس از اهرام ثلاثه مصر بشمار می‌آید فرو ریخت.

خطر فروریختن این پل، از طرف دلسوزان و دانش‌آموختگان میراث فرهنگی استان بارها به مسئولین ذیربط اطلاع داده شده بود و از حدود 10 سال پیش با نصب سیستم حفاظتی، این بنا حفظ شده بود، اما در دوره مدیریت قبلی اداره کل میراث فرهنگی استان، این سیستم حفاظتی جمع‌آوری و این بنای تاریخی به حال خود رها شد.

پل منحصر بفرد کشکان فروریخت+ تصاویر

بی‌شک دلیل اصلی فروریختن این پل تاریخی، چیزی جز سهل‌انگاری در حفظ این اثر تاریخی نیست و امیدواریم متولیان امر، قبل از آن که دلیل فروریختن را سیل بدانند، پاسخ‌گوی مطالبه مردم لرستان در این خصوص باشند.

پل منحصر بفرد کشکان فروریخت

قابل ذکر است پل تاریخی کشکان مربوط به دوره ساسانی و در بخش چگنی بر روی رودخانه‌ای با همین نام ساخته شده که کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپور خواست به مناطق غرب استان لرستان و کرمانشاه بوده است.

 طول پل حدود ۳۲۰ متر و عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل ۲۰/۲۳ متر است. پل دارای ۱۲ طاق پل بوده که متاسفانه سه دهنه از این طاق پل‌ها تخریب شده و مابقی طاق پل‌ها همچنان پابرجا هستند.

پل منحصر بفرد کشکان فروریخت

ارتفاع پل در بالاترین نقطه به ۲۶ متر و در کوتاه‌ترین قسمت آن ۱۰ متر است در خصوص پایه‌های این پل باید به این نکته اشاره کرد که پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده ساخته شده است مواد و مصالح بنای پل از سنگ، گچ و آجر تشکيل شده است.


در کنار این پل بقایای 3 پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده است که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند.

پل کشکان به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
4
8
توهم لالیگا!!!!!!!!!!بعد از اهرام مصر!!!!!!!ولی 5 نفر هم نمیشناسند این پل عظیم و بزرگ را؟؟؟؟؟؟
مخلص شما بساز بفروش محله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
11
مسئله مهمی نیستش که ، ما از اینها چندتا دیگه داشتیم ، کوبیدیم یه 22 طبقه ساختیم آقا شیک ،فول امکانات ، بجون شما اوکازیون داداش ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار