هشدار: استرس، ارمغان بیماری ها
کد خبر: ۳۴۷۳۷
تاریخ انتشار: 2016 April 24    -    ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
متأسفانه در بسیاری موارد، به علت ناآگاهی و نبود مهارت، استرس های قابل تغییر را که قابلیت مدیریت و کنترل دارد، تبدیل به فاجعه می‌کنیم که هزینه پرداخت اجتماعی آن بسیار گران است.
هشدار: استرس، ارمغان بیماری ها  به گزارش «تابناک باتو» در دنیا و زندگی کنونی ما آدمیان، روزانه بارها دچار استرس شده و هر روز بر شمار آنها افزوده می شود؛ غافل از آنکه این حالت روانی، بیماری های بسیاری را به دنبال دارد و در بسیار موارد جای بسیاری از عزیزان ما را گرفته است. ناگفته نماند که آلودگی هوا نیز مزید بر علت شده و بر شمار بیماری های می افزاید.
راه دورتر نمی رویم. چه بسیار کسان در پیرامون ما هستند که سیگار و پیپ می کشند و افراد غیر سیگاری را نیز با خود به دیار باقی می برند.

دکتر سید محسن فاطمی، مدرس و فلو دانشگاه هاروارد امریکا در حوزه روانشناسی اظهار داشت: فشار‌ها و ناراحتی‌های زندگی فردی، نگران کننده بوده و نیازمند برنامه ریزی استراتژیک است.

این استاد روان‌شناسی در همایش سلامت و زندگی در دانشگاه تهران، نسبت به تبعات ناشی از استرس در زندگی فردی و اجتماعی مردم هشدار جدی داد.

وی با بیان اینکه فشار‌ها و ناراحتی‌ها بر دو نوع قابل تغییر و غیرقابل تغییر تعریف می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری موارد، به علت ناآگاهی و نبود مهارت، استرس های قابل تغییر را که قابلیت مدیریت و کنترل دارد، تبدیل به فاجعه می‌کنیم که هزینه پرداخت اجتماعی آن بسیار گران است.

این روان‌شناس، همچنین خواستار ضرورت فوریت آموزش همگانی راه های مقابله با استرس شد و تأکید کرد: باید فرهنگ شاد کردن زندگی مردم را برنامه ریزی کرده و به دنبال آن نهادینه سازی کنیم و بسیاری از راه های دیگر، نظیر خندیدن و تصحیح روابط مخرب هزینه چندانی ندارد.
 
دکتر عاطفه فخاریان، به تبعات ناشی از آلودگی هوا در سلامت جسمی و روحی و اجتماعی جامعه اشاره کرد و افزود: الزاما برای داشتن هوای پاک، نخست از خود شروع کنیم و در خانه به مصرف سیگار و دخانیات «نه» بگوییم. در مرحله دوم، باید به جنبش ویرانگر قلیان ـ که با ‌‌نهایت تأسف این روز‌ها خواهان بیشتری دارد و ده‌ها برابر سیگار خطرات مضر دارد ـ و نیز به همه پزشکان جامعه هشدار دهیم. مردم را آگاه و به مردم تأکید کنیم، آن ماده‌ای که در کنار ما به آسانی یافت می‌شود و نامش تنباکو و دخانیات است، سومین عامل مرگ و میر در جهان است و مردم کشور ما هم از این آمار در امان نیستند.

در ادامه دکتر علیرضا خیاط‌ زاده، مضرات مصرف سیگار و تبعات سوء دود سیگار بر غیرسیگاری‌ها را جدی دانست و تصریح کرد: دود سیگار چه برای سیگاری‌ها و چه غیرسیگاری‌ها ممنوع است و این باور که دود سیگار هولناک نیست، باور سنتی نادرستی است که نیازمند تصحیح و نگرش علمی است.
 
وی همچنین افزود: بیماری های تنفسی، آلرژی فصلی، عصبی،.. از دود سیگار تشدید می‌شوند. یکی از بیماری های شیوع حدی این فصل، آلرژی است؛ از جمله آلرژی به موادغذایی است و راه درمان آن شناخت نوع مواد غذایی و عدم مصرف آن و تحت نظر بودن به پزشک معالج در ایام فصل بهار است.
 
وی عامل اصلی در بروز آسم و آلرژی را استعداد ژنتیکی خواند و عواملی نظیر دوری از فشار عصبی و آلودگی هوا و محیط‌های آلوده صنعتی را دخیل در آن می دانند.
تصاویر این همایش در ادامه می آید؛



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار