سامانه اس 300 در کجای ایران مستقر می شود؟
کد خبر: ۳۴۶۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 April 24    -    ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی "اس-300 " را به ایران تحویل می‌داد. "مسکو" در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود. 

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود . اما "ولادیمیر پوتین"  رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین سال 94 با صدور حکمی، ممنوعیت تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد.

اخیرا و با حضور یگان های محمول "اس 300" توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)  ، نشان از عمل به وعده روس ها پس از 9 سال بود که البته درباره ساز و کار استقرار این سامانه موشکی مطالب مختلفی قابل طرح است. 

یکی از مهمترین دشمنان جمهوری اسلامی ایران که اخیرا در مواجهه با انقلاب اسلامی گوی سبقت را از اسرائیل ربوده ، رژیم سعودی است که در ماه های اخیر تحرکات ضد ایرانی و ضد مقاومت را در دستور کار خود قرار داد. 

ارتش عربستان سعودی در جغرافیای بیش از 2 میلیون کیلومتر مربعی خود دارای چند پایگاه هوایی است که از جمله مهمترین آن‌ها،  پایگاه  "ریاض"، "شاهزاده سلطان"، "الخرج ناحیه شرقیه"، "ملک عبدالعزیز"، "ملک خالد"، "حائل"، "الجوف"، "ملک فیصل"، "طائف"، "صلایل"،  "نجران" و... است.

رژیم سعودی یکی از نیروهای هوایی قدرتمند منطقه غرب آسیا را در اختیار دارد که  چند پایگاه مهم نظامی آن ها در نزدیکی مرزهای جنوب غربی ایران است. از جمله این پایگاه ها می توان به ، فرودگاه نظامی "ملک خالد" ، "ملک عبدالعزیز"، "پرینس سلطان" و ... اشاره کرد. 

**پایگاه هوایی  "ملک خالد"

"ملک خالد ( King Khalid Air Base) "  " یکی از پایگاه‌های نظامی ارتش عربستان سعودی است که در شرق این کشور واقع شده و و نزدیکی  "مرزهای غربی ایران"  قرار دارد. این پایگاه نظامی توسط نیروی هوایی ارتش آمریکا ساخته شده و انبوهی از جنگنده‌های  "اف -15"  در آن قرار دارد. این پایگاه نظامی در جنگ خلیج فارس سال 1991  در بمباران پایتخت عراق نقش مهمی داشت.  در پایگاه نظامی ملک خالد اسکادران‌هایی از انواع جنگنده‌های  "اف -15" ، "نورتروپ" و انواع هلیکوپترهای " بل"  وجود دارد.

 

1.jpg

 

 

 

**پایگاه هوایی  "شاهزاده سلطان" 

پایگاه هوایی "شاهزاده سلطان (Prince Sultan Air Base) " در مرکز عربستان و در منطقه  "الخرج"  واقع شده و 503 متر از سطح دریا فاصله دارد. این پایگاه نظامی توسط ایالات متحده امریکا ساخته شده و در جریان عملیات علیه عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

 

2.gif

 

3.jpg

 

 

 

پایگاه هوایی   "شاهزاده سلطان (Prince Sultan Air Base) "  دارای انواع هواپیماهای " بوئینگ"،  "سوپر کینگ کاایی"،  "ایرباس"، "لاکسیدرهرکولس"    است. این پایگاه یک ژئوپلتیک راهبردی برای عملیات نظامی عربستان و همپیمانانش (ایالات متحده آمریکا و غرب) در اختیار دارد.

**پایگاه هوایی  "الجوف" 

فرودگاه چند منظوره  "الجوف"  (Al-Jawf Multipurpose Airport) در شمال عربستان سعودی  واقع شده و 689 متر از سطح دریا فاصله دارد.  این پایگاه نظامی یک نقطه بکر برای رصد همسایگان شمالی همچون عراق به حساب می‌آید.

 **پایگاه هوایی  "ملک عبدالعزیز"

پایگاه هوایی "ملک عبدالعزیز"  یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی رژیم سعودی بوده که حمایت تاکتیکی و لجستیکی را در  "ناحیه شرقیه"  بر عهده دارد.  پایگاه هوایی " ملک عبدالعزیز   (King Abdul-Aziz  Air Base ) " دارای  انواع جنگنده‌های  "اف 15"،‌ "جت استریم"  و " تورنادو"  است. 

**پایگاه هوایی  "ریاض"

این پایگاه  هوایی در نزدیکی فرودگاه  "ریاض"  قرار دارد که کاربری اصلی آن نظامی است.  پایگاه هوایی  "ریاض  (Riyadh Air Base ) " دارای  آکادمی  " ملک فیصل"  بوده  که  برای  آموزش  خلبانان  به کار می‌رود.

 

4.gif

 

 

البته این تنها بخشی از پایگاه های نظامی برخی کشورهای مرتجع منطقه در نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران بوده و لذا حضور سامانه "اس 300" در استان "خوزستان" تا حدود زیادی می تواند یک منطقه ایمن هوایی  را در جنوب غرب و غرب کشور ایجاد کند.  

اگر این سامانه در استان "خوزستان" (یا "ایلام") مستقر شود ، پایگاه های هوایی رژیم سعودی در تیررس موشک های "اس 300" خواهد بود و تحرک هر جنگنده ای  قبل از رسیدن  به مرز نابود  می شود.  

اندیشکده "امریکن اینترپرایز" در گزارشی به قلم «فردریک کیگان» و «جان میلر» عنوان داشت:  گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه نهایتا یکی از سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی اس 300 را به ایران تحویل داده است. پیامدهای این اقدام و سایر خریدهای نظامی ایران ما (آمریکا) را به توجه فوری و بیشتر در این زمینه فرا می‌خواند.

"احمد شوهانی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  درباره  مکان استقرار سامانه موشکی S300 در استان خوزستان و تهدیدات احتمالی پایگاه های هوایی عربستان در منطقه اظهار داشت: سامانه موشکی S300 توان دفاعی نیروهای مسلح را چند برابر می کند. 

وی با اشاره به اینکه این سامانه توان بازدارندگی نیروهای مسلح را افزایش خواهد داد، گفت: صهیونیست ها و رژیم سعودی دلهره و ترس شدیدی از S300 دارند و سامانه مذکور در هرجا که تهدید باشد می تواند مستقر شود و از موجودیت کشور ما دفاع کند. 

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این سامانه می تواند در هر کجا که تهدیدی وجود داشته باشد مستقر شود و البته کشور  عربستان هم در حدی نیست که بتواند تهدیدی برای اقتدار ما ایجاد کند. شوهانی خاطرنشان کرد: سامانه موشکی S300 می تواند در غرب یا شرق مستقر شود و هرکجا لازم باشد می توان این سامانه را مستقر کرد. 

"محمد صالح جوکار" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه آیا می توان با توجه به حضور پایگاه های نظامی ملک خالد و ملک عبدالعزیز عربستان در نزدیکی مرزهای ایران این سامانه را در استان خوزستان مستقر کنیم، عنوان داشت: رژیم سعودی در قد و قواره تهدید برای ما نیست. 

وی با اشاره به اقدامات رژیم سعودی در راستای  "جنگ نیابتی" با ایران عنوان داشت: جدی ترین تهدید در منطقه برای جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی و آمریکاست. 

جوکار با بیان نقش سامانه های دفاعی ایران در گسترش ثبات منطقه یاد اور شد: حضور سامانه های دفاعی ایران صلح و امنیت را برای کشورهای همسایه به ارمغان می آورد.  عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: رژیم سعودی آنقدر قدرتمند نیست که بخواهیم برایش موشک های اس ۳۰۰  را مستقر کنیم.  

نویسندگان مقاله معتقدند:  سامانه‌های متحرک سطح به هوای "اس-300 " با چهار لانچر تنها یکی از نمونه‌ خریدهای نظامی ایران است. این سامانه قادر به شناسایی و هدف‌گیری هواپیماها از فاصله 120 مایلی می‌باشد. ساختار متحرک این سامانه تشخیص (توسط رادارها) و تخریب آن را دشوار ساخته و سرعت و دقت موشک‌هایش، آن را به سلاحی مرگبار بدل کرده است. سامانه  "اس-300 " نخستین به روزرسانی سامانه‌های دفاع موشکی ایران در 40 سال گذشته تاکنون به شمار می‌آید.

***توانایی سامانه موشکی "اس 300" در رهگیری پایگاه های نظامی رژیم سعودی در منطقه 

در حقیقت آمریکا، رژیم سعودی و متحدانش  با استقرار سامانه "اس 300" در غرب و جنوب غرب کشور به صورت جدی مورد نگران خواهند شد ، چرا که سامانه مذکور به راحتی پایگاه های "ملک عبدالعزیز" ، "پرینس سلطان" ، "ملک خالد" ، "الجوف" و ... را تحت پوشش قرار خواهد داد. 

 

5.jpg

 

6.jpg

 

در حقیقت این پایگاه های سعودی در صورتی که قصد اعزام اسکادرانی از جنگنده ها را برای حمله به ایران داشته باشند قبل از رسیدن به مرزهای غربی و جنوب غربی شناسایی و منهدم خواهند شد و این مزیت "اس 300" یک بازدارندگی هوایی قابل توجه را در ماه های آینده ایجاد خواهد کرد. 

البته توان بومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا را نباید در ساخت و تولید انواع سامانه های دفاع هوایی نادیده بگیریم. در حقیقت توانمندی داخلی در کنار وجود سیستم موشکی "اس 300" در آینده توان بازدارنگی هوایی کشورمان را چند برابر خواهد کرد.  

البته همچنان که برخی مسئولین جمهوری اسلامی مطرح کردند رژیم سعودی در حدی نیست که "سامانه اس 300" برایش مستقر کنیم ؛ اما در هرصورت فرماندهان ارشد نیروهای مسلح خود به خوبی می دانند که کجا و در چه زمان بر اساس استراتژی های طراحی شده از سیستم مذکور استفاده کنند. 

  باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
2
7
دیگر هیچ کشوری حال و توان حمله کلاسیک به یک کشوری با وسعت ایران رو نداره... عربستان هم در بمباران کردن ایران هیچ نفعی نداره چون نمیخواهد ایران رو اشغال کنه. الان کشور ما به شدت تحت تهدید حملات تروریستی و جنگهای نامنظم قرار داره . البته این به معنای بی توجهی به سامانه های رزم کلاسیک نیست و صد البته باید در توسعه انها همت داشت ولی واقعا در برابر جنگ چریکی و تروریستی هیچ کشوری مصون نیست و دودمان هر نظامی رو به باد میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار