خواب جالبی که موش ها می بینند
کد خبر: ۳۴۳۲
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
محققان دریافته اند موشهای صحرایی هم مانند انسانها در برخی موارد خواب جایی را که قبلا در آن بوده و بار دیگر قرار است بروند می بینند.

محققان دانشگاه کالج لندن مطالعه جالب توجهی انجام داده اند. آنها متوجه شده اند زمانی که حیوانات آزمایشگاهی نظیر موشهای صحرایی در مقابل مسیر مارپیچی برای رسیدن به غذا قرار می گیرند اما نمی توانند به جایزه شان برسند به خواب رفته و در این زمان نورونهای مغزی مسیر رسیدن به غذا را نمایش می دهند.

خواب جالبی که موش ها می بینند
 
محققان به این وضعیت به عنوان «خواب دیدن» نگاه می کنند. محققان دانشگاه کالج لندن با توصیف مطالعه اخیر خود اعلام کردند که این حالت دقیقا مشابه همان وضعیتی در انسانهاست که خواب جایی که قبلا در آن بوده و قرار است فردا بروند را شب هنگام می بینند.
 
آنها متوجه شده اند موشهای صحرایی مانند انسانها نقشه مکانی محیط اطراف را در هیپوکامپوس مغزشان ذخیره می کنند.
 
این محققان با قراردادن الکترودهایی در مغز موشهای صحرایی علائمی را دریافت کردند که نشان از تلاش موشها برای کشف محیطهای مختلف دارد.
 
محققان متوجه شده اند آنچه که «سلولهای مکانی» نامیده می شوند نه تنها در زمان بیداری موشهای صحرایی بلکه در حین خواب آنها نیز عمل می کنند و این دقیقا گویای آن است که موشها در حال دیدن خواب جایی هستند که قبلا حضور در آنجا را تجربه کرده اند.
 
اکنون محققان به این باور رسیده اند که خواب موشها به واسطه آنچه که قرار است به دست آورند، تغییر می کند.
 
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار