خرید امتیاز نشر دو کتاب آموزش زبان فارسی از سوی ناشر عراقی
کد خبر: ۳۴۲
تاریخ انتشار: 2015 May 04    -    ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
انتشارات الرافد عراق از جمله ناشران بر‌تر عراقی است که در بیشتر نمایشگاه‌های این کشور حضور پررنگ داشته و تاکنون بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف از جمله ادبیات، تاریخی و مذهبی به چاپ رسانده است.
 در پی گسترش علاقه‌مندان به یادگیری زبان فارسی در کشورهای عربی به ویژه عراق، قرارداد امتیاز چاپ و نشر دو جلد از کتاب‌های آموزش زبان فارسی انتشارات الهدی در شمارگان ۱۰ هزار نسخه بین این موسسه فرهنگی و انتشارات «الرافد» عراق امضاء شد.
ناشر عراقی، امتیاز نشر دو کتاب «آموزش زبان فارسی» را از الهدی خرید
 
محمد سعید، مدیر انتشارات الرافد در بازدید از غرفه گروه انتشاراتی الهدی در سومین نمایشگاه کتاب بغداد، ضمن اشاره به درخواست روزافزون جوانان عراقی برای یادگیری زبان فارسی، خواستار خرید کپی‌رایت دو کتاب با عناوین «متون فارسی» و «جمله ساده فارسی» و چاپ این کتاب‌ها در عراق شد که در این راستا قراردادی بین دو ناشر ایرانی و عراقی به امضاء رسید.
 
انتشارات الرافد عراق از جمله ناشران بر‌تر عراقی است که در بیشتر نمایشگاه‌های این کشور حضور پررنگ داشته و تاکنون بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف از جمله ادبیات، تاریخی و مذهبی به چاپ رسانده است. طبق این قرارداد تعداد ۱۰ هزار نسخه از این کتاب در قالب ۵ چاپ ۲۰۰۰ نسخه‌ای و با قطع رقعی برای عرضه در بازار داخلی عراق توسط انتشارات الرافد به چاپ خواهد رسید.
 
مجموعه ۵ جلدی کتاب‌های «آموزش زبان فارسی برای عرب‌زبانان» که شامل کتاب‌های متون فارسی و جمله ساده فارسی نیز می‌شود با بهره‌گیری از تجربیات و شیوه‌های آموزش زبان دوم، در سال ۱۳۸۹ توسط موسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی به چاپ رسید. این مجموعه برای مخاطبان عرب‌زبان تهیه شده و در آن کوشش شده تا با استفاده از زبان عربی در شرح معانی و مشترکات موجود میان زبان فارسی و عربی، آموزش زبان فارسی برای عرب‌زبانان، سهل و آسان شود.
 
انتشارات الرافد قصد دارد با تجمیع این دو عنوان کتاب در یک نسخه و با عنوانی جدید، در طول سه ماه آینده چاپ اول آن را در عراق عرضه کند.
 
محمدعلی آذرشب، نویسنده دو کتاب متون فارسی و جمله ساده فارسی، پژوهشگر ایرانی زبان و ادبیات عرب و استاد دانشگاه تهران، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل است که سابقه رایزنی فرهنگی ایران در دو کشور سودان و سوریه را نیز دارد.
 
آذرشب با یاری گرفتن از تجربیات خود در آموزش زبان عربی به فارسی‌زبانان و آموزش فارسی به عرب‌زبانان در دانشگاه‌های سوریه این کتاب را به صورت کاربردی تألیف کرده است؛ به گونه‌ای که این مجموعه به متن درسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دمشق تبدیل شده است.
 
حصول این قرارداد بین دو ناشر ایرانی و عراقی از بُعد احترام به حقوق مالکیت معنوی آثار در منطقه نیز حائز اهمیت است و می‌تواند نشانه تغییر رویکرد‌ها و احترام به حقوق ناشر و نویسنده در دو کشور باشد. اگرچه در جریان برگزاری همین نمایشگاه، احمد احمد زکی، رئیس اتحادیه ناشران کشور عراق از رسمیت نیافتن قانون حقوق مولف و نپذیرفتن کپی رایت در این کشور، ابراز تأسف کرده بود.
 
نمایشگاه کتاب بغداد از ۲۷ فروردین تا ۶ اردیبهشت سال جاری با حضور گروه انتشاراتی الهدی در این شهر برگزار شده بود و امضای این قرارداد همکاری را می‌شود از نتایج فعالیت در این نمایشگاه دانست.

 منبع: موسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار