ساکنان برای رفتوآمد بین طبقات ساختمانهای بلندمرتبه از آسانسور استفاده میکنند. آسانسور یکی از بخشهای عمومی هر ساختمان است و نقش اساسی در سهولت رفتوآمد دارد؛ اما باید خطرهای احتمالی استفاده از آن را نیز در نظر بگیرید. برای اینکه در مقابل خطرهای جانی و مالی آسانسور، آمادگی کامل داشته باشید، استفاده از بیمه آسانسور را به شما پیشنهاد میدهیم.
بیمه آسانسور چیست و چه مواردی را پوشش میدهد؟ آیا این بیمه اجباری است؟ چه کسی باید هزینه بیمه آسانسور را برعهده بگیرید؟ چه مدارکی برای خرید بیمه آسانسور لازم است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالها و سایر سوالهای شما درباره بیمه آسانسور پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات درباره این بیمه، مطالعه متن زیر را از دست ندهید.
بیمه آسانسور چیست؟
بیمه آسانسور در دستهبندی بیمه مسئولیت بدنی قرار میگیرد. این بیمه برای جبران خسارتهای مالی و جانی ناشی از حوادث آسانسور است. یعنی اگر فرد یا افرادی در اثر استفاده از آسانسور، آسیب ببینند، بیمه موظف به پرداخت هزینههای حادثه است. در حال حاضر، آسانسورها با توجه به استانداردهای ایمنی ساخته میشوند؛ اما در هر صورت، امکان بروز حادثه وجود جانی و مالی وجود دارد. حتی برخی از افراد بر اثر این حوادث، جان خود را از دست میدهند. پس خرید بیمه آسانسور و یا خرید بیمه آتش سوزی، باعث آسودگی خاطر مدیر ساختمان خواهد بود.

پوشش های بیمه آسانسور
پوششهای بیمه آسانسور با توجه به نوع شرکت بیمه، متفاوت است. حتی افراد بیمهشونده میتوانند پوششهای مختلفی را انتخاب کنند. بهطور کلی، اغلب شرکتها برای بیمه آسانسور، موارد زیر را تحت پوشش قرار میدهند.
- پرداخت غرامت نقص عضو
- پرداخت هزینههای پزشکی فرد آسیبدیده در حادثه آسانسور
- پرداخت غرامت فوت به بازماندگان شخص فوتشده
- پرداخت خسارت مالی وارد شده به آسانسور یا سایر اموال دخیل در حادثه
- پرداخت هزینههای حقوقی در صورت ایجاد اختلافهای قانونی
بیمه آسانسور، مجموعهای از خسارتهای مالی و جانی را پوشش میدهد و باعث کاهش ریسک مالی برای مالک ساختمان میشود. خریداری بیمه آسانسور به نفع کلیه اهالی ساختمانهای مسکونی یا تجاری است.
مدارک لازم برای بیمه آسانسور
برای دریافت بیمه آسانسور باید مدارک لازم را به شرکت بیمه تحویل دهید. شرکت موردنظر، مدارک را بررسی میکنند و میزان خطرهای احتمالی آسانسور را تخمین میزنند. در نهایت، بهترین نوع بیمه آسانسور با پوشش مناسب را به بیمهگر پیشنهاد میدهند. این مدارک، شامل موارد زیر است.
- سند مالکیت ساختمان
- مدارک شناسایی مالک یا مدیر ساختمان
- گواهی پایان کار آسانسور
- عکس واضح از آسانسور
- مشخصات فنی آسانسور
- قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور
- آخرین مدارک موجود از بازرسی فنی آسانسور
اگر آسانسور سوابق تعمیر و نگهداری نیز داشته باشد، باید قرارداد سرویس دورهای و مدارک مربوط به آن را نیز به مدارک لازم برای بیمه، اضافه کنید. با توجه به شرکت و نوع بیمه، ممکن است تعدادی مورد به لیست بالا افزوده شود.
مدارک لازم برای دریافت خسارت از بیمه
مدارک لازم برای دریافت خسارت از بیمه آسانسور به دو دسته تقسیمبندی میشوند. دسته اول، مدارکی که منجر به فوت شده و دسته دوم، مدارکی که منجر به فوت نشدهاند. اصل و کپی مدارک شناسایی مصدوم، شرح عمل جراحی، مدارک اثبات حضور فرد در محل موردنظر، صورتحساب بیمارستان، خلاصه پرونده بیمار، فرم تکمیلشده توسط پزشک معالج و قبضهای واریزی، از جمله مدارک لازم برای دریافت خسارتهایی است که منجر به فوت نشدهاند.
در صورتی که شخص یا اشخاصی در اثر حوادث مربوط به آسانسور فوت کرده باشند، باید مدارکی همچون گواهی فوت، گزارش پزشکی قانونی، شناسنامه باطلشده، گزارش نیروی انتظامی، گواهی انحصار وراثت، مدارک اثبات حضور فرد در محل موردنظر و گزارش بازرس اداره کار و امور اجتماعی، به شرکت بیمه ارائه شوند.
قیمت بیمه آسانسور
بیمه بیمه آسانسور مقداری ثابتی ندارد و وابسته به عوامل مختلف است. عواملی همچون نوع ساختمان، تعداد طبقهها، ظرفیت و سن آسانسور، پوششهای موردنظر، سابقه خسارت و نوع شرکت بیمه، تعیینکننده قیمت نهایی بیمه آسانسور هستند. برای محاسبه آنلاین بیمه آسانسور میتوانید به سایتهای معتبر بیمه مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات دقیق درباره هزینهها و دریافت مشاوره، کارشناسان بیمه بهرود در خدماترسانی به شما عزیزان آمادهاند.
هزینه بیمه اسانسور با کیست؟
چه کسی باید هزینه بیمه آسانسور را پرداخت کند؟ این هزینه برعهده مدیر ساختمان است یا ساکنان نیز باید در پرداخت آن سهیم شوند؟ در ساختمانهای مسکونی و تجاری، خرید بیمه آسانسور توسط مالکهای ساختمان انجام میشود. البته مدیر ساختمان میتواند به نمایندگی از همه مالکها، مسئولیت خرید را برعهده گیرد. برخی از شرکتهای خدمات آسانسور نیز برای پوشش حوادث احتمالی هنگام سرویس آسانسور، اقدام به خرید بیمه میکنند.
آیا بیمه آسانسور اجباری است؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بیمه آسانسور مانند سایر بیمهها، اختیاری است؛ اما به دلیل مزایایی که دارد، توجه بسیاری از مدیرها و مالکهای ساختمان را جلب کرده است. در صورت بروز هرگونه حادثه در آسانسور که منجر به خسارتهای مالی یا جانی شود، مدیر ساختمان مسئول است. این حوادث میتواند شامل جراحت جزئی، نقص عضو یا مرگ و میر باشد. البته بروز خسارتهای مالی نیز امکانپذیر است. وقتی آسانسور بیمه داشته باشد، مسئولیت پرداخت هزینهها برعهده شرکت بیمه خواهد بود. این موضوع، کاملا به نفع مالک یا مدیر ساختمان است. چرا که او را از پرداخت هزینههای کلان، معاف میکند.
خرید بیمه آسانسور با بالاترین میزان پوشش و قیمت مناسب
در این مقاله درباره بیمه آسانسور، موارد تحت پوشش این بیمه، مدارک لازم برای خرید بیمه آسانسور و نحوه دریافت خسارت از این بیمه مسئولیت بدنی صحبت کردیم و اطلاعات مفید و کاربردی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. خرید بیمه آسانسور اجباری نیست؛ اما به سود مدیران و ساکنان است. برای خرید بیمه آسانسور با بالاترین میزان پوشش و قیمت مناسب، با بیمه بهرود تماس بگیرید. این بیمه، از شعبههای معتبر بیمه دانا در شهر تهران است و کاربردیترین بیمهها را به مردم عرضه میکند.