پروتیین عامل سکته مغزی شناسایی شد
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
محققان آلمانی موفق به کشف نوعی پروتئین در عروق مغزی شدند که بر خطر ابتلا به سکته مغزی تاثیر می‌گذارد.

دکتر پیتر کلارسون و همکارانش در بخش ژنتیک دانشگاه گوتنبرگ در آلمان اعلام کردند: دیواره مویرگ‌های خونی مغز نسبت به دیگر مویرگ‌های بدن تفاوت دارد.

سلول‌های عصبی مغز، به جای آنکه مانند دیگر سلول‌های بدن، از طریق نشت غیرفعال مواد غذایی از مویرگ‌ها تغذیه شوند، به طور فعالانه توسط مولکول‌هایی که از عروق خونی جابجا شده‌اند، تغذیه می‌کنند.

سد مویرگی خونی در مغز بسیار مهم است زیرا نقشی محافظتی دارد و در صورتی که این سد دچار اختلال شود، خطر بروز سکته مغزی و دیگر مشکلات مغزی افزایش می‌یابد.

برای رشد و نمو مویرگ‌های خونی، سلول‌های ویژه‌ای به نام پری سیت‌ها (pericytes) نیاز است که این سلول‌ها در مغز، پروتیینی ویژه به نام FoxF2 دارند. این پروتیین فقط در پری سیت‌های مغزی یافت می‌شود.

اکنون محققان دانشگاه گوتنبرگ آلمان متوجه شدند که وجود این پروتئین، به کاهش خطر بروز سکته مغزی کمک می‌کند.

در صورتی که میزان این پروتیین، بسیار کم باشد یا میزان آن، بیش از حد زیاد باشد، نقایصی در مویرگ‌های مغزی ایجاد می‌شود که در نهایت، شرایط را برای بروز سکته مغزی هموار می‌کند.

دانشمندان می‌گویند با کنترل این پروتیین، می‌توان روش درمانی و نیز روش پیشگیری جدیدی برای سکته مغزی ابداع کرد. این مطالعه در مجله Developmental Cell منتشر شده است.

ایرنا