مصرف شیر گاو در این سن موجب ابتلا به دیابت می شود
کد خبر: ۳۳۴۷
تاریخ انتشار: 2015 June 28    -    ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
رئیس مرکز طبی کودکان گفت: دیابت یا بیماری قند اختلالی است که طی آن توانایی تولید انسولین از بین رفته یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود. برخی عوامل مانند مصرف شیر گاو زیر یکسالگی، افزایش وزن و مصرف فست‌فودها در افزایش ابتلا به این بیماری موثر است.
 
علی ربانی، با بیان اینکه دیابت یا بیماری قند اختلالی متابولیکی (سوخت و ساز) در بدن است که طی آن توانایی تولید انسولین از بین رفته یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود، اظهار داشت: حداقل دو نوع دیابت وجود دارد، دیابت نوع یک در کودکان و اغلب در 4-5 سالگی، قبل یا شروع بلوغ خود را نشان می‌دهد که ناشی از کاهش ترشح انسولین و غیرقابل پیشگیری است. در این نوع دیابت سلول‌های بتا لوزالمعده دچار اختلال می‌شوند.
 
وی افزود: دیابت نوع 2 در افراد بالغ و از 40 سالگی به بعد دیده می‌شود، در این نوع دیابت مقدار یا اثر انسولین کم است حتی ممکن است ترشح انسولین در بدن از حد طبیعی نیز بیشتر بوده اما اثر آن کافی نباشد. البته نوعی دیابت نیز مخصوص زنان باردار و نوعی نیز مخصوص نوجوانان است که در سنین بلوغ دیده می‌شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از  عواملی که در ابتلا به دیابت نوع یک موثر است، مصرف شیر پاستوریزه قبل از یک سالگی است زیرا ترکیبات پروتئینی موجود در شیر گاو شبیه سلو‌های بتا لوزالمعده است و ممکن است بدن آنتی‌بادی آن را بسازد که این آنتی‌بادی بر سلول‌های بتا اثر می‌گذارند. همچنین برخی ترکیبات غذایی، فست‌فودها و بیماری‌های خاص در ابتلا به دیابت موثر است.
 
رئیس مرکز طبی کودکان با اظهار تأسف نسبت به افزایش شیوع دیابت نوع یک و 2 در کشور، تصریح کرد: متأسفانه شیوع دیابت نوع یک در کودکان مانند دیابت نوع 2 رو به افزایش است. پیش از این گفته می‌شد که ابتلا کودکان به دیابت نوع یک در خانواده‌هایی که دیابت در آنها شایع نیست کمتر است ولی امروز با کودکانی مواجه هستیم که با وجود اینکه دیابت در خانواده‌های آنها شایع نیست به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: پرنوشی، پر ادراری و کاهش وزن محسوس به احتمال زیاد نشانه‌های ابتلا به دیابت مبتلا است.
 
وی درباره درمان دیابت نوع یک اظهار داشت: با اینکه انسولین درمان قطعی مبتلایان به دیابت نوع یک است اما اصلی‌ترین جزء درمان مبتنی بر آموزش به خانواده‌ها است. والدینی که آموزش لازم را نمی‌توانند به راحتی دیابت فرزند خود را کنترل کنند به همین منظور در مرکز طبی کودکان کلاس‌های ادواری ویژه آموزش به والدین به صورت ماهیانه در نظر گرفته شده است که این عزیزان می‌توانند ضمن تماس با روابط عمومی بیمارستان درباره این کلاس‌ها اطلاعات به دست آورند.
 
وی تأکید کرد: اگر دیابت نوع یک با آموزش به خانواده در کنار مصرف انسولین همراه باشد فرد مبتلا کمترین آسیب را می‌بیند. این فوق تخصص اطفال تصریح کرد: مهمترین عاملی که در کاهش ابتلا به دیابت موثر است، تغییر سبک زندگی با کاهش مصرف فست‌فودها، تحرک و کاهش وزن است متاسفانه دیده می‌شود که برخی افراد با مصرف غذاهای پرکالری و شیرین لوزالمعده خود را خسته می‌کنند.

رئیس مرکز طبی کودکان گفت:‌ بهترین تغذیه برای کودک شیر مادر است توصیه می‌شود والدین به جای شیر خشک یا شیر گاو که پروتئین موجود در آن می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد، به کودک شیر مادر دهند.
 
ربانی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به دیابت در کشور نداریم،خاطر نشان کرد: متأسفانه آمار دقیقی از مبتلایان به دیابت وجود ندارد اما در صددیم طبق برنامه کشور با همکاری وزارت بهداشت آمار مبتلایان به دیابت به ویژه نوع یک را اعلام کنیم.
 
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار