حجامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
کد خبر: ۳۲۹۳
تاریخ انتشار: 2015 June 27    -    ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
 یک پزشک عمومی گفت: حجامت پاتکی به سلول‌های دفاعی بدن است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

دکتر مجید حمیدی، اظهار کرد: حجامت یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی است که پزشکان طب سنتی به ویژه زکریای رازی و بوعلی‌سینا به آن توجه خاصی داشته‌اند.

وی افزود: در گذشته با استفاده از گیاهان دارویی و انداختن زالو در بدن و حجامت اقدام به درمان برخی بیماری‌ها می‌کردند اما حجامت به عنوان یک امر نیکو تا کنون ادامه دارد.

حمیدی با اشاره به اینکه حجامت با ایجاد چند خراش در سطح پوست به ویژه در ناحیه دو کتف انجام می‌شود، تصریح کرد: حجامت موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود به طوری‌که پوست به عنوان یکی از سدهای دفاعی بدن بوده و هرگاه خراشی بر آن وارد شود سلول‌های دفاعی بدن به سمت آن نفوذ می‌کند.

وی در ادامه گفت: در حجامت شش تا هفت خراش در بدن فرد ایجاد می‌شود و چون تعداد خراش‌های ایجاد شده زیاد است گلبول‌های سفید خون فراخوان می‌شوند و به نوعی پاتکی به سلول‌های دفاعی بدن است.

این پزشک عمومی عنوان کرد: با توجه به اینکه خونی که در حجامت گرفته می‌شود به طور مستقیم از رگ نیست و به عبارتی حجامت خارج کردن خون بی‌کیفیت از بدن است بنابر این حداقل انرژی و اکسیژن را دارد.

حمیدی گفت: حجامت یک امر نیکو و پسندیده است که پیامبر اکرم(ص) نیز از آن به عنوان یک امر نیکو و پسندیده یاد کرده و مسلمانان را به انجام آن توصیه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حجامت را در تمامی فصول می‌توان انجام داد اما بهترین فصل انجام آن بهار است، خاطرنشان کرد: انجام حجامت در کل حال عمومی افراد را بهتر می‌کند و برای درمان سردردهای شدید و جوش‌های صورت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمیدی با بیان اینکه انجام حجامت به سنین پایین‌تر از دو سال و بیش از 70 سال توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: خانم‌های باردار در ماه‌های اول و آخر بارداری باید از انجام حجامت خودداری کنند همچنین انجام حجامت در زمان قاعدگی بر خانم‌ها حرام است.

وی تصریح کرد: انجام حجامت بدون درد است و خراشی که بر روی پوست زده می‌شود سطحی است و عارضه خاصی را نیز به دنبال ندارد اما افرادی که قصد حجامت دارند باید ناشتا نباشند همچنین در زمان استرس و خستگی از انجام آن بپرهیزند.

وی در پایان توصیه کرد: افراد پیش از انجام حجامت بیش از حد غذا نخورند، روزه‌دار نباشند، استرس نداشته باشند و بعد از حجامت نیز تا شش ساعت حمام نروند و مایعات زیادی بنوشند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار