روزه داري و دستگاه گوارش
کد خبر: ۳۲۶۰
تاریخ انتشار: 2015 June 27    -    ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
با رعايت موارد تغذيه اي مناسب و سفره هاي سالم هنگام افطار و سحر، ما شاهد اثرات مثبت روزه داري به خصوص در مورد دستگاه گوارش هستيم.

اثرات مثبت روزه داري در سيستم بدني و جسماني انسان مانند تنظيم فشارخون، قند خون، چربي خون، و در دستگاه گوارش همچون سوء هاضمه، كبد چرب و ... ثابت شده است.

كبد چرب: يكي از بيماري هاي مهم دستگاه گوارش است كه امروزه در صد زيادي از افراد جامعه را مبتلا مي كند. يعني حدود 30 درصد از افراد جامعه دچار اين بيماري خاموش هستند؛ چرا كه اين بيماري علامتي ندارد و معمولاً به طور اتفاقي در بررسي هاي سونوگرافي يا آزمايشگاهي متوجه بيماري كبد چرب مي شويم و خيلي وقت ها به خاطر همين نداشتن علامت ها ممكن است كه كبد را به طرف بيماري هاي مزمن مانند نارسايي انتهاي كبد مي برد.
مهم ترين علت كبد چرب، بيماري هايي همچون چاقي، فشارخون، ديابت و چربي خون است، كه ثابت شده است كه روزه داري مي تواند در صورت داشتن رژيم غذايي سالم بر درمان كبد چرب مفيد باشد. همان طور كه در درمان كبد چرب، كم كردن وزن، تنظيم وزن و تنظيم خوراكي ها و ورزش جزو درمان هاي اصولي است. در كبد چرب وقتي توصيه درماني مي شود نخست به بيمار ورزش و كاهش وزن توصيه مي شود و سپس مصرف دارو. بنابراين در ايام روزه داري اگر افراد در فاصله افطار تا سحر غذاهاي سالم مصرف كنند و از خوردن غذاهاي پر چرب و شيرين پرهيز كنند مي توانند در انتهاي ماه مبارك رمضان با تنظيم وزن خود، در بيماري كبد چرب شان شاهد اثرات مثبت روزه داري باشند.

ريفلاكس معدي- مروي: بازگشت محتويات معده به مري در همه افراد نرمال، روزانه ممكن است ديده شود؛ ولي در صورتي كه تكرارشونده و آزارنده باشد بيماري تلقي مي شود. شايع ترين علامت آن به شكل سوزش سر دل و ترش كردن مي باشد؛ ولي علائم ديگر هم چون: پرآب شدن دهان- اختلال در بلع- سرفه مزمن- آسم و خرابي زودرس دندان ها مي تواند حكايت از ريفلاكس كند. ريفلاكس مي تواند خفيف- متوسط يا شديد باشد كه در موارد شديد به مرور زمان مي تواند به زخم مري و تنگي مري و يا حتي سرطان مري بيانجامد. به اين بيماران توصيه مي شود از مصرف غذاهايي همچون چاي، قهوه، نوشابه و ... كه باعث ريفلاكس مي شود جلوگيري كنند. پس از خوردن بلافاصله نخوابند. ميان غذا از خوردن آب خودداري كنند، و از مصرف قليان و سيگار پرهيز كنند.

سوءهاضمه: به معناي آن است كه بيمار از تهوع، سوزش سر دل، نفخ، آروغ، احساس پري معده و درد يا احساس ناراحتي در قسمت فوقاني شكم رنج مي برد.
در بيماران مبتلا به سوءهاضمه گاهي با اخذ شرح حال دقيق و اصلاح شيوه زندگي مي توان سوءهاضمه را برطرف نمود تا بيمار بتواند به وظيفه شرعي خود عمل كند. لذا به اين بيماران توصيه مي شود وعده هاي غذايي را كم حجم ميل كنند همراه غذا مايعات ننوشند، مصرف چاي، قهوه، كاكائو، نسكافه و مواد محرك را كاهش دهند و از مصرف غذاهاي پرچرب و فست فود، و استعمال دخانيات و مصرف الكل پرهيز كنيد.

رادیو سلامت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار