ال چاپو مرد مرموزی که چند بار از زندان گریخت+عكس
کد خبر: ۳۲۴۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 April 01    -    ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مجله "رولینگ استون" 10 ژانویه (20 دی ماه) سال میلادی جاری، یک روز پس از بازداشت دوباره "خواکین گوزمن" معروف به "ال چاپو"، قاچاقچی موادمخدر مکزیکی و همزمان با تلاش‌ها برای تحویل او به مقامات قضایی آمریکا، مصاحبه‌ شان پن بازیگر برنده دو جایزه اسکار با او را منتشر کرد. این اولین مصاحبه منتشرشده با ال چاپو است.

سرگذشت
به گزارش "ورایتی"، ال چاپو تابستان گذشته از یک زندان فوق امنیتی فرار کرد. گفته می شود هنگامی که او برای ساخت فیلم زندگی‌ اش با تعدادی از تهیه‌کنندگان و بازیگران وارد مذاکره شده بود، برای بار سوم دستگیر شد.

سرگذشت
گفتگوی‌شان پن با ال چاپو اکتبر پیش و زمانی انجام شده است که سلطان مواد مخدر از دست مقامات مکزیکی و آمریکایی فراری بود. "کیت دل کاستیو"، ستاره سریال «La Reina del Sur»، شرایط انجام این مصاحبه را فراهم کرد و یک تهیه‌کننده که ال چاپو در صحبت‌هایش او را اسپینوزا می‌نامد دیدار او با پن را ترتیب داد.

ال چاپو در بخشی از مصاحبه به پن می‌گوید: نمی‌خواهم از من چهره یک راهبه تصویر شود.

سرگذشت
بنابر این گزارش، رولینگ استون یک ویدیوی دو دقیقه‌ای از این مصاحبه اختصاصی را نیز منتشر کرده است.

در این مصاحبه خواکین گوزمن، داستان زندگی‌اش را روایت می‌کند؛ این که چه طور از 6 سالگی با فروش پرتقال کمک خرج خانواده خود بوده و این که اکنون با افتخار می‌گوید که به اینجا رسیده است.

او در پاسخ به کشتارها و جنگ‌های خونینی که در دهه گذشته بیش از 40 هزار کشته در مکزیک برجا گذشته، به شان پن می‌گوید او همیشه در حال دفاع از خود بوده و هیچ گاه آغازگر "جنگ" نبوده است.

سرگذشت
شان پن می گوید برای گفتگو با ال چاپو با چند ماشین شاسی بلند به مکانی نامعلوم برده شد، در حالی که بین 30 تا 35 فرد مسلح او را احاطه کرده بودند و صدها سرباز دیگر نیز در نزدیکی بودند. هیچ‌ یک از سربازان و نزدیکان ال چاپو با او انگلیسی حرف نمی‌زنند.

هرچند ال چاپو در این مصاحبه انکار می‌کند که قاچاقچی مواد مخدر است، اما می‌گوید: من بیش از هر کس دیگر در دنیا هروئین، متامفتامین، کوکائین و ماری‌جوانا تأمین می‌کنم. من یک ناوگان زیردریایی، هواپیما، کامیون و قایق دارم.

ال‌چاپوی 58 ساله در این مصاحبه مسئولیت نقش داشتن در اعتیاد به مواد مخدر را رد کرده و گفته است: "اگر روزی من نباشم مصرف مواد مخدر به هیچ وجه کاهش نخواهد یافت".

سرگذشت
به ترتیب از راست به چپ:  کیت دل کاستیو، شان پن، ال چاپو

شان پن، بازیگر سینما و ستاره هالیوود گفته به این دلیل با ال‌چاپو مصاحبه کرده که آمریکایی‌ها به عنوان مصرف کننده، در تجارت مواد مخدر و خشونت حاصل از آن همدست هستند.

ال چاپو همچنین تأیید کرد که یک بار برای دیدن "پابلو اسکوبار"، دیگر قاچاقچی معروف مواد مخدر، به خانه او رفت.

در حالی که یک روز پس از بازداشت وی، رسانه های جهان از نقش شان پن در دستگیری او گفتند، بازیگر "همه مردان پادشاه" در گفتگوی تلویزیونی با "چارلی رز" در این باره گفت که او نقشی در دستگیری سلطان مواد مخدر نداشت، و تنها امید داشته که انتشار آن توجهات بسیار بیشتری را به موضوع جنگ با مواد مخدر معطوف کند.

او در پاسخ به سوال رز درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور مکزیک به عمد دستگیری گوزمن را به او مرتبط می‌کند تا او را در معرض خطر کارتل سینالوآ قرار دهد گفت: بله، داستانی ساخته‌اند که بر اساس آن ملاقات من و همکارم با گوزمن در دستگیری او از اهمیتی کلیدی برخوردار بوده است. اینکه شخصی پیش از دولت مکزیک گوزمن را یافته باعث تحقیرشان شده است.

پن در ادامه گفت که از اینکه می‌بیند هدف اصلی او از این گفتگو نادیده گرفته می‌شود، تاسف زیادی می‌خورد. او هدف خود از این مصاحبه را بحث درباره سیاست‌های جنگ با مواد مخدر می‌داند و اعتقاد دارد که کارش در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

در این مصاحبه جزئیات فرار ال چاپو از زندان در ژوئیه 2015 میلادی نیز بیان شده است. او از طریق تونلی که در حمام حفر کرده بود از زندان فرار کرد.

بنابر این گزارش، ال چاپو پس از عوض کردن کفش های خود پشت دیوار کوتاه حمام می رود و دوش آب را باز می کند. او سپس پشت دیوار نیم متری حمام نشسته و بعد از آن یکباره ناپدید می شود.

سرگذشت
کمیسر امنیت ملی آلخادرو در این باره گفت: همه تدابیر امنیتی برای مراقبت از «ال چاپو» اتخاذ شده بود و فضای حمام طبیعی است. در سلول او دو نقطه کور برای دوربین ها وجود داشته که او از همین نقاط برای فرار استفاده کرده است.
 
سرگذشت
تصاویری که منتشر شده، نشان می دهد ال چاپو از طریق تونلی که کف حمام حفر شده، وارد یک تونل به طول یک کیلومتر شده و با یک دستگاه موتورسیکلت که به ژنراتوری متصل بود و در طول تونل روی ریلی حرکت می کرد، فرار کرده است.

وی 2.5 میلیون دلار برای اجرای نقشه فرارش پرداخت کرده است. پلیس می‌گوید: برای اجرای نقشه فرار، گوزمن از شش ماه پیش شروع به طراحی نقشه فرار از زندان کرده است، طراحی نقشه فرار ابتدا با خرید زمینی در 1.5 کیلومتری زندان شروع شد و زمین آن به وسیله مردی به نام "ال پاستور" خریداری شده است. این ساختمان نیمه‌کاره رها شده بود تا نقشه فرار انجام شود ولی ال پاستور عنوان کرده که می‌خواست در این ساختمان داروخانه‌ای دایر کند اما همسایگان ادعا کردند که هرگز تغییر خاصی در ساخت ساختمان ندیده‌اند و تنها کارگران در آن مشغول به کار بوده‌اند. در حالی که به‌طور پنهانی از زندان تا داخل این ساختمان یک تونل زیرزمینی ساخته بودند و گوزمن از راه این تونل خود را به ساختمان نیمه‌کاره رسانده و موفق به فرار شده است. در ظاهر عده‌ای از کارگران از ماه‌ها پیش مشغول حفر کانال به بهانه لوله‌کشی به این ساختمان بوده‌اند اما گروهی هم از زیر ساختمان سرگرم حفاری برای ایجاد تونل تا پای دیوار زندان بوده‌اند تا نقشه فرار اجرا شود اما هرگز برنامه لوله‌کشی به ساختمان انجام نشد و گوزمن راه فرارش را فراهم کرد.

سرگذشت
از سوی دیگر ساعتی بعد از فرار، پسر این قاچاقچی عکسی از پدرش را در یک مهمانی، در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که گاف بزرگی به حساب می آمد. در این عکس، محل انداختن آن نشان داده شده است.

سرگذشت

سرگذشت
در نهایت، پس از یورش پلیس به خانه‌اش در شهر لوس موچیس در سینالوا شمالی بار دیگر بازداشت شد. در این درگیری شش نفر از جمله یک پلیس کشته شدند.

خواکین گوزمن نخستین بار در سال 1993 در گواتمالا دستگیر و تحویل مقامات مکزیکی شده بود. در آن زمان او به 20 سال حبس محکوم شد و به یک زندان فوق امنیتی فرستاده شد، اما هشت سال بعد در سال 2001 میلادی توانست با پنهان‌شدن در سبد لباس‌های چرکین، از زندان فرار کند.

سرگذشت
گوزمن تا پیش از دستگیری در صدر فهرست افراد تحت تعقیب دولت مکزیک به شمار می‌رفت. دولت آمریکا متعهد شده بود به تمام کسانی که در رابطه با خواکین اطلاعاتی بدهند که موجب دستگیری یا مرگ وی شود؛ مبلغ 5 میلیون دلار آمریکا جایزه پرداخت خواهد کرد. دولت مکزیک نیز متعهد شده بود تا مبلغ 30 میلیون پزو به اشخاصی که اطلاعاتی در مورد وی بدهند، جایزه پرداخت کند.

سرگذشت
اگرچه که او برای مدتی طولانی‌ به شکل موفق توانسته بود مخفی بماند اما یکی از اعضای تیم حفاظت وی که دستگیر شده است اظهار داشت که اخیراً وی ریسک خارج شدن از محل اقامتش را می‌کرده است.
سرگذشت

سرگذشت
ال چاپو در 22 فوریه 2014 و در ساعت 6:40 صبح در یک عملیات مشترک بین تفنگداران دریایی مکزیک، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا و اداره مارشال آمریکا، در هتل محل اقامتش بازداشت شد. چندی پیش از دستگیری، نیروی‌های نظامی مکزیک شروع به انجام عملیات‌های مختلفی برای دستگیری و تصرف مکان‌های متعلق به افراد نزدیک خواکین گوزمن کرده بودند. ال چاپو اما چند ماه بعد در سال 2015 مجدداٌ فرار کرد.

سرگذشت
دادستانی مکزیک در حال بررسی درخواست ایالات متحده برای استرداد ال چاپو به این کشور است. درخواست‌های قبلی آمریکا برای تحویل گرفتن این قاچاقچی بزرگ از سوی دولت مکزیک بی‌پاسخ گذاشته شده بود اما اکنون گزارشگران می‌گویند احتمالا بعد از فرار جنجالی شش ماه پیش او از یک زندان فوق امنیتی، حالا مکزیکوسیتی به این نتیجه رسیده که شاید برای پیشگیری از فرار مجدد ال‌چاپو، بهتر است او را به واشنگتن تحویل دهد. آمریکا سال ۲۰۱۴ نیز از مکزیک خواسته بود او را به آمریکا تحویل دهد.

سرگذشت
"انریکه پنا نیتو"، رئیس جمهور مکزیک،  اعلام کرد کشورش در تلاش برای انتقال هر چه سریع تر خواکین گوزمن برای محاکمه در آمریکا است و این به زودی ممکن خواهد بود.

ميزان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
0
0
دمش گرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار