تفاوت کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد چیست؟
کد خبر: ۳۲۲۸۶۰
تاریخ انتشار: 2024 August 31    -    ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴

تفاوت کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد چیست؟

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که شامل یون های کلسیم و یون های کربنات می باشد. کربنات کلسیم نوعی نمک است که در طبیعت به صورت کانی کلسیت و آراگونیت بدست می آید. کلسیم کربنات برای تولید سیمان، آهک، گچ، آرد، مواد غذایی و حتی مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد چیست؟

 کربنات کلسیم، یک ماده شیمایی با فرمول CaCO3 است که ماده اصلی سنگ هایی مانند سنگ آهک است. این ماده معدنی در طبیعت به سه صورت آراگونیت، کلسیت و واتریت یافت می شود. کربنات کلسیم میکرونیزه و کوتد، پرکاربردترین انواع کربنات کلسیم است که در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. در ادامه این مطلب پس از اینکه به صورت جداگانه شما را با کربنات کلسیم و کربنات کلسیم کوتد آشنا کردیم به تفاوت کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد می پردازیم.


کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که شامل یون های کلسیم و یون های کربنات می باشد. کربنات کلسیم نوعی نمک است که در طبیعت به صورت کانی کلسیت و آراگونیت بدست می آید. کلسیم کربنات برای تولید سیمان، آهک، گچ، آرد، مواد غذایی و حتی مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.


پودر کربنات کلسیم چیست؟


پودر کربنات کلسیم، در واقع یک فرم پودری است که از ترکیب شیمایی Calcium Carbonate بدست می آید. این پودر، از سنگ کلسیت و آراگونیت استخراج می شود و به علت داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی، خاصیت ضد اسیدی بودن و جذب رطوبت برای تولید بسیاری از مواد ساختمانی، مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، کاغذ و سلولزی مورد استفاده قرار می گیرد.


کربنات کلسیم میکرونیزه چیست؟


برای پاسخ به این سؤال باید گفت که کربنات کلسیم میکرونیزه نوعی از کربنات کلسیم است که دانه های بسیار ریزی دارد و اندازه دانه های آن با توجه به نوع کاربرد تعیین می شود. هر چه اندازه ذرات کربنات کلسیم میکرونیزه و همگنی آن بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالا می رود. فرآیند تولید کربنات کلسیم میکرونیزه در مقیاس کوچکتر، سخت‌تر و زمان برتر است.


ویژگی های کربنات کلسیم


•    پودری سفید و بی بو
•    دارای دانه های بسیار ریز
•    در آب غیرمحلول
•    در دمای معمولی پایدار

کربنات کلسیم کوتد چیست؟

کربنات کلسیم کوتد یا همان پوشش داده شده، نوعی از کربنات کلسیم معمولی است که با لایه ای از اسید استئاریک، نوعی اسید چرب، پوشش داده شده است. کربنات کلسیم معمولی آب دوست است، اما کربنات کلسیم کوتد با اسید چرب، خاصیت آب گریزی دارد.

ویژگی های کربنات کلسیم کوتد


•    افزایش استحکام مکانیکی
•    جذب روغن کم
•    سطح انرژی کم
•    آبگریزی بالا
•    سازگاری با محیط های ارگانیک


تفاوت کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد چیست؟

تفاوت اصلی کربنات کلسیم میکرونیزه با کربنات کلسیم کوتد در به کارگیری پوشش اسید چرب در کربنات کلسیم کوتد است. وجود اسید چرب اسید استئاریک، باعث ایجاد ویژگی آب گریزی و جذب روغن کم در کربنات کلسیم کوتد می شود. این ویژگی وجه تفاوت کربنات کلسیم کوتد با میکرونیزه است.


مزیت های کربنات کلسیم کوتد شده با کربنات کلسیم


1.    قابلیت بسیار زیاد پخش و همگن بودن در محلول
2.    تمایل بسیار زیاد به اتصال با باندهای شیمیایی به مواد پلیمری
3.    عدم جذب رطوبت به علت ویژگی هیدورفوبیک شده
4.    خنثی بودن و عدم خورندگی با توجه به پوشش آلی
5.    فلوی و لوبرکاسیون و عدم تولید گرد و غبار در هنگام تولید
6.    سازگاری با بخش گسترده ای از رزین های پلیمری
7.    آبگریز بودن
8.    اندازه یکنواخت ذرات این ماده موجب افزایش استحکام و مقاومت محصول نهایی است.
9.    موجب براق شدن محصول می شود.
10.    در مقایسه با پرکننده های دیگر قیمت مقرون به صرفه تری دارد.

روش تولید کربنات کلسیم پوشش دار


برای تولید کربنات کلسیم کوتد شده، از دو نوع کربنات کلسیم معدنی GCC و PCC استفاده می شود. همانطور که از نام آن مشخص است پوشش دار شده، برای ساخت این ماده کربنات کلسیم ساده با مواد شیمیایی خاصی پوشش داده می شود تا در برابر چسبندگی و خراب شدن اولیه از خود مقاومت نشان دهد.


برای تولید کربنات کلسیم کوت شده، از اسیدهای چرب برای پوشش دهی استفاده می شود تا حالت قطبی در آن ایجاد شود و سپس به راحتی با پلیمرها ترکیب شود. کربنات کلسیم کوتد در مقایسه با حالت معمولی آن، در زمان استفاده برای تولید پلاستیک، کلوخه نمی شود و حباب و فضای خالی ایجاد نمی کند. میزان جذب روغن در آن کاهش یافته و با اکثر پلیمرها ترکیب می شود. استفاده از کربنات کلسیم کوتد شده باعث افزایش استحکام و یکسدت شدن سطح محصولات می شود.

تفاوت کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد چیست؟


 کاربرد کربنات کلسیم کوتد شده


بیشترین کاربرد کربنات کلسیم کوتد در صنعت پلاستیک و پلیمر است. این ماده به عنوان پرکننده برای ساخت رنگ و تجهیزات پلاستیکی مقاوم مورد استفاده قرار می گیرد. البته به عنوان مواد اولیه در صنایع زیر کاربرد دارد:


صنعت پلاستیک سازی


کربنات کلسیم پوشش دار شده به عنوان پرکننده موجب افزایش مقاومت می شود. کیفیت سطح را بالا می برد و احتمال شکستگی در هنگام تولید محصولات پلاستیکی کاهش پیدا می کند. از این ماده پرکننده برای ساخت قطعات و اجزای پلاستیکی داخل خودرو استفاده می شود.


صنعت لاستیک سازی


کربنات کلسیم پوشش دار در تولید لاستیک باعث افزایش مقاومت و کاهش استهلاک و خوردگی می شود. طول عمر محصول را افزایش می دهد و باعث روشنایی و بالا بردن کیفیت سطح محصولات می شود.


صنعت پلیمر


کربنات کلسیم کوتد، مقاومت در لوله ها و محصولات پلمیری را بالا می برد. افزایش کیفیت سطح محصولات، احتمال شکستگی در محصول نهایی را کاهش می دهد.


صنعت رنگ و رزین


استفاده از کربنات کلسیم پوشش دار شده، منجر به تولید رنگ های روشن می شود. از آنجایی که نفوذ رنگدانه ها را بالا می برد و کیفیت رنگ نیز بیشتر می شود.

تفاوت کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد چیست؟


کاربرد پودر کربنات کلسیم در صنایع مختلف
 
صنعت ساختمان سازی


پودر کربنات کلسیم به علت استحکام، مقاوم بودن در برابر آتش، عایق بودن، یک ماده ارزشمند در ساختمان سازی است. برای تولید بتن، سیمان، گچ، بلوک های ساختمانی و دیگر محصولات ساختمانی از این ماده استفاده می شود.


صنعت مواد غذایی


این ماده به دلیل داشتن کلسیم بالا، به سلامت و استحکام دندان ها و استخوان ها کمک می کند. این ماده ارزشمند به عنوان تنظیم کننده PH و ثبیت کننده مواد غذایی و مکمل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

صنعت آرایشی و بهداشتی


این ماده به دلیل داشتن خاصیت سفیدکنندگی، برای محصولات آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. از این ماده برای پرکننده و سفیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد.

صنعت شیمیایی

این ماده به دلیل داشتن خواص شیمیایی مختلف، در صنایع شیمیایی مختلفی مانند تولید رنگ، پلاستیک، لاستیک و دیگر محصولات شیمیایی کاربرد دارد.

خرید کربنات کلسیم باکیفیت و درجه یک

خرید کربنات کلسیم کوتد و یا میکرونیزه باید از برندهای معتبر صورت گیرد. کیفیت مواد اولیه بر روی کیفیت تولیدات صنعتی نیز تاثیرگذار است. شرکت فرآیند پودر الوان، یکی از بهترین تولید کننده ها و کارخانه کربنات کلسیم در ایران است که توانسته کربنات کلسیم کوتد و انواع مش های کربنات کلسیم میکرونیزه را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار دهد.


نتیجه گیری


در این مطلب به طور کامل در رابطه با کربنات کلسیم و انواع آن با شما صحبت کردیم و همچنین در بخش دیگری به مقایسه کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد شده پرداختیم. تفاوت کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کوتد شده در این است که وجود پوشش چرب در کربنات کلسیم کوتد باعث ایجاد آب گریزی و جذب پایین روغن در این ماده شده است. هر دو این محصول با توجه به ساختار و ویژگی هایی که دارند در زمینه های مختلفی از صنعت از آنها استفاده می شود. همچنین اگر شما قصد خرید کربنات کلسیم پوشش دار شده، میکرونیزه و یا معمولی را دارید می توانید از طریق سایت فرآیند پودر الوان، که یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده پودر کربنات کلسیم است اقدام کنید.

آخرین اخبار