“جگر” دشمن کسانی که بیماران قلبی دارند
کد خبر: ۳۱۸۴
تاریخ انتشار: 2015 June 26    -    ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
افزایش دریافت روزانه اسید فولیک به میزان ۱۰۰ میکروگرم سبب کاهش مرگ‌های مرتبط با بیماری کرونر قلبی به میزان ۷ درصد در مردان و ۵ درصد در زنان می‌شود.

دکتر محراب مرزبان متخصص قلب و عروق گفت: مصرف جگر و قلوه برای کسانی که بیماری قلبی دارند مضر است زیرا کلسترول بالایی دارند و مصرف آن به این بیماران توصیه نمی‌شود.

وی افزود: کسانی که مبتلا به بیماری قلبی هستند باید از رژیم غذایی کم کالری، پر فیبر، پر از آنتی اکسیدان و رژیمی که چربی‌های اشباع شده کمتری دارند، استفاده کنند و افرادی که علاوه بر بیماری قلبی به دیابت نیز مبتلا هستند باید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشند.

مرزبان تاکید کرد: ترکیب موادی که نسبت امگا۳ به امگا۶ در آنها در طبقه‌ی استاندارد باشد، باعث سلامت قلب و عروق می‌شود و همچنین استفاده از روغن زیتون و میوه‌های رنگی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان مانع رسوب چربی در عروق خونی می‌شود.

وی مطرح کرد: کلسترول جگر سیاه بالاست و برای افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند مضر است، با توجه به اینکه جگر خون ساز است و می‌تواند مفید باشد اما کلسترول آن بسیار بالاست بطوریکه هر ۱۰۰ گرم جگر سیاه ۱۵۰ میلی گرم کلسترول دارد و کلسترول موجود در آن برای افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، مفید نیست.

با توجه به موارد فوق پیشنهاد می‌شود که کسانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند از خوردن چربی‌های اشباع مانند روغن نباتی جامد و دنبه حیوانی و غذاهای پر کلسترول مانند کله پاچه، مغز، جگر، دل و قلوه خود داری کنند.

محدود کردن نمک (سدیم) در رژیم غذایی و حذف غذاهای پر نمک مانند چیپس، سوپ یا غذاهای کنسرو شده، گوشت یا ماهی نمک سود نیز از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کند.

این متخصص قلب و عروق می‌گوید: استفاده از سیر و لیمو باعث پسرفت پلاک چربی در عروق قلبی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در جوامعی که مقادیر فراوانی از ماهی‌های روغنی را مصرف کنند، مشاهده شده است که شیوع بیماری‌های کرونر قلبی کمتر از جوامعی است که مقدار کمی ماهی مصرف می‌کنند.ماهی‌های روغنی از قبیل ماهی خالخالی، آزاد و سایر ماهی‌ها از قبیل حلوا، شیر، کیلکا و اوزون برون دارای اسیدهای چرب مفیدی می‌باشند.

وی در پایان گفت: مصرف ماهی حداقل سه بار در هفته، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و هم چنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند توصیه می‌شود. اما مصرف گوشت و فرآورده‌های آن، لبنیات پر چرب و کره، دارای مقادیر زیادی چربی هستند که باعث افزایش سطح کلسترول در خون می‌شوند و کسانی که سابقه‌ی بیماری قلبی دارند باید مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانند.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار