مصرف آب تهرانی ها مساوی دریاچه چیتگر
کد خبر: ۳۱۷۴
تاریخ انتشار: 2015 June 26    -    ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه پایتخت نشینان هر روز به اندازه دریاچه چیتگر آب مصرف می کنند، گفت: آب موجود در سدهای تهران به نسبت مصرف، در نقطه سر به سر است.

محمد پرورش با اعلام اینکه مصرف روزانه آب تهران به اندازه حجم دریاچه چیتگر است، گفت: اکنون که در آستانه ورود به فصل تابستان هستیم، میانگین مصرف روزانه آب تهران نزدیک به سه میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب است.

وی افزود: به طور کلی منابع تامین کننده آب تهران شامل منابع سطحی و زیرزمینی است که سهم آب سطحی تهران از سدهای امیرکبیر (کرج)، طالقان، لار، لتیان، ماملو و سهم زیرزمینی نیز از طریق ۴۰۰ حلقه چاه تامین می شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در طول فصل تابستان به ازای هر نیم درجه سانتیگراد افزایش دما، نزدیک به ۵۰ هزار مترمکعب آب به میزان مصرف آب تهران افزوده می شود، افزود: وضعیت همه سدهای تهران در حالت در نقطه سر به سر است؛ به این معنی که به میزان تولید و ذخیره آب پشت سدها ما با حجم مصرف فزاینده روبرو هستیم. در کنار این موضوع، به صورت میانگین ذخایر سدها در مقایسه بلندمدت نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: میزان آب ذخیره شده در پشت سدها تا پایان بهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱.۳ میلیارد مترمکعب کمتر شده و در آستانه تابستان، تنها ۵۴ درصد حجم سدهای کشور از آب پُر شده است. میزان بارش ها و حجم ذخایر سدهای تامین کننده آب در تهران و افت شدید سطح آب های زیر زمینی به عنوان تنها منبع تامین آب دیگر شهرهای استان؛ از جدی ترین چالش ها در سال های اخیر بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: با تشکیل کمیته های ویژه تامین، توزیع و مصرف در آبفای استان تهران و برنامه ریزی در نظر گرفتن تمهیدات ویژه به یاری خدا و کمک مردم در زمینه رعایت الگوی مصرف بهینه آب، از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد.

به گفته پرورش، طرح بزرگ و تعیین کننده ای با عنوان طرح جامع آبرسانی به تهران که به نام نامی قمر بنی هاشم (ع) مزین شده در حال انجام است که در صورت تکمیل نهایی می توانیم از هر نقطه تهران به دیگر نقاط این کلانشهر آب برسانیم. در حال حاضر بخشی از این طرح انجام شده و امیدواریم با تامین اعتبارهای آن در آینده نزدیک به بهره برداری کامل برسد.

وی افزود: در حال حاضر، ۸۰ درصد از شهروندان تهران در محدوده مناسب الگوی مصرف یعنی ۲۰ مترمکعب و کمتر مصرف می کنند و بقیه که تعداد ۵۰۰ هزار مشترک را شامل می شوند، بالای ۲۰ مترمکعب هستند.

مدیرعامل آبفای استان تهران تصریح کرد: امیدواریم با کاهش مصرف آب از سوی مشترکان و صرفه جویی ١٠ درصدی مشترکانی که زیر ٢٠ متر مکعب مصرف می کنند و کاهش مصرف ٢٥ درصدی مشترکان بالای ٢٠ متر مکعب و اماکن تجاری - اداری؛ بیش از ١٥٠ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شود که این میزان در گذر از تنش احتمالی کمک چشگیری خواهد کرد.
مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار