ثبت خاطرات خوب از تعطیلات برای کودکان
کد خبر: ۳۱۷۰۷
تاریخ انتشار: 2016 March 25    -    ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
در دنیای بچه‌ها هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از این نیست که از صبح تا شب تعطیل باشند؛ نه به مدرسه می‌روند، نه مهدکودک و تمام روز را خوش می‌گذرانند. تازه در ایام عید کلی خوراکی خوشمزه، مهمانی و دیدوبازدید، بازی و شیطنت با بچه‌های دیگر هم هست که لذت بچه‌ها را کامل می‌کند.
ثبت خاطرات خوب از تعطیلات برای کودکان  اگر می خواهید در تعطیلات نوروز به فرزندانتان خوش بگذرد توصیه می کنیم با برخی روش های مؤثر در این زمینه آشنا شوید و سعی کنید ایام عیدتان به بهترین نحو سپری شود و خاطرات خوبی از آن برجای بماند

روزهای تعطیل عید فرصت خوبی است برای اینکه بچه‌ها یک برنامه منظم و مفرح داشته باشند. بالاخره روزهای تعطیل عید از راه می‌رسند؛ روزهایی که بچه‌ها از همه بیشتر عاشق‌شان هستند. در دنیای بچه‌ها هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از این نیست که از صبح تا شب تعطیل باشند؛ نه به مدرسه می‌روند، نه مهدکودک و تمام روز را خوش می‌گذرانند. تازه در ایام عید کلی خوراکی خوشمزه، مهمانی و دیدوبازدید، بازی و شیطنت با بچه‌های دیگر فامیل و کارتو‌ن‌ها و سریال‌های قشنگ و شاد هم هست که لذت بچه‌ها را کامل می‌کند؛ خلاصه 2هفته فقط خوشی و تفریح و تعطیلی.

ثبت خاطرات خوب از تعطیلات برای کودکان

ولی این تعطیلات طولانی پشت‌سر هم یک عیب کوچولو هم دارد و آن این‌که برنامه زندگی بچه‌ها در این ایام به کلی به‌هم می‌ریزد و همین باعث می‌شود که آنها نتوانند بهترین استفاده و بیشترین لذت را از این ایام ببرند. برای اینکه بتوانید ایام عید را به روزهایی بهتر و لذت‌بخش‌تر تبدیل کنید، باید چندکار ساده کوچک انجام دهید.

ببخشید، الان شبه یا روز؟!


یکی از عادت‌های نه چندان خوب روزهای تعطیل همه ما این است که شب‌ها را تا دیروقت بیدار می‌مانیم و صبح‌ها تا ظهر خواب هستیم! طبیعی است که بچه‌ها هم تحت‌تاثیر این بی‌نظمی، خواب و بیداری‌شان به هم می‌ریزد. نتیجه این موضوع آن است که بچه‌ها تقریبا موقعی از خواب بیدار می‌شوند که دیگر وقت صبحانه نیست و کمی بیشتر به زمان ناهار نمانده. به‌همین دلیل وعده صبحانه از غذای بچه‌ها حذف می‌شود و آنها شروع به خوردن هله‌هوله می‌کنند.

بی‌انضباطی ممنوع!


نتیجه بد دیگر این عادت، کسالت و بی‌حوصلگی بچه‌ها و بداخلاقی آنهاست. چه شب‌ها که دیروقت از مهمانی و دیدوبازدید برمی‌گردید و چه صبح‌ها که تقریبا نزدیک ظهر آنها را از خواب بیدار می‌کنید.

این عادت دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن یک دردسر دیگر هم به‌دنبال دارد و آن این است که با رسیدن به پایان تعطیلات و نزدیک شدن زمان مدرسه یا مهد‌کودک، شما به سختی می‌توانید فرزندتان را به همان نظم اولیه برگردانید و او را وادار کنید تا شب‌ها به موقع بخوابد و صبح‌ها زود از خواب بیدار شود.

بنابراین همه زحمتی که برای منظم کردن برنامه فرزندتان و عادت دادن او به زمان مناسب خواب و بیداری کشیده بودید، هدر می رود.

فرمول تنظیم ساعت خواب در تعطیلات!


برای اینکه دچار دردسرهای به‌هم خوردن برنامه خواب فرزندتان نشوید، بد نیست چند نکته را رعایت کنید:

• شام فرزندتان را در ساعت همیشگی و معین به او دهید.

• به فرزندتان اجازه دهید شب‌ها فقط یکی، دو ساعت بیش از حد معمول بیدار بماند.

• زمانی که احساس می‌کنید، کودک‌تان خسته و بهانه‌گیر شده سعی کنید، محیط آرامی را برایش فراهم کنید تا بتواند بخوابد.

• در دیدوبازدیدها و منزل اقوام هم از آنها بخواهید تا جای ساکتی را به خواب و استراحت بچه‌ها اختصاص دهند.

• صبح‌ها نیز کاری کنید که بچه‌ها فقط یکی، دو ساعت بیشتر از حد معمول بخوابند.

• در چند روز پایانی تعطیلات سعی کنید، برنامه خواب و بیداری کودک‌تان را کم‌کم به ساعت معمول نزدیک کنید. مثلا هر شب او را 20دقیقه زودتر بخوابانید.

ثبت خاطرات خوب از تعطیلات برای کودکان

وقتی بازی کامپیوتری بلای جان‌تان می‌شود


تلویزیون در این ایام از صبح تا شب پر از برنامه‌های شاد و قشنگ است و معمولا هم بچه‌ها دوست دارند همه این برنامه‌ها را دنبال کنند. نشستن طولانی‌مدت بچه‌ها پای تلویزیون، اتفاقی است که اصلا خوب نیست در ایام عید بیفتد، چون باعث کسالت بچه‌ها می‌شود و آنها را از بازی‌ و جنب‌وجوش بازمی‌دارد. بازی‌های کامپیوتری هم دقیقا همین اثر را دارند و حتی تاثیر بازی‌های کامپیوتری در درازمدت از تلویزیون هم بدتر است. چون کودک غالبا زمان زیادی از طول روز با آنها سرگرم می‌شود بدون آنکه تحرکی داشته باشد. آن هم در شرایطی که برنامه غذایی و خوابش به هم ریخته و مدام در حال خوردن هله‌هوله است.

با تلویزیون دیدن افراطی چه کنیم؟


برای این‌که بتوانید بچه‌ها را در روزهای تعطیل از چسبیدن به کامپیوتر و تلویزیون منصرف کنید، باید جایگزین خوبی برای آنها پیدا کنید؛ بنابراین،

• سعی کنید، ساعت تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر را به 4 یا 5ساعت در روز محدود کنید.

• ساعت برنامه‌های مخصوص کودکان را بدانید.

• کودکان را برای بازی و جنب‌وجوش در هوای بهاری به فضای آزاد ببرید.

یاد پیک شادی به خیر


دکتر پریناز بنی‌سی، روانشناس می‌گوید: شاید شما والدین عزیز که الان مشغول خواندن این صفحه‌ها هستید، پیک‌شادی را به یاد داشته باشید. یک دفتر مشق بزرگ از پیش چاپ شده که برای بچه‌ها بیشتر مایه عذاب بود تا شادی! هدف از دادن پیک شادی به بچه‌ها این بود که در ایام عید درس و مشق را فراموش نکنند. هر چند این روزها پیک شادی به آن شکل وجود ندارد اما هنوز هم بسیاری از معلم‌ها تکالیفی را برای بچه‌ها در ایام عید مشخص می‌کنند، چون این مشکل وجود دارد که بچه‌ها وقتی دو هفته یا بیشتر از درس و مدرسه فاصله می‌گیرند، مطالب درسی را فراموش می‌کنند.

چه کنیم که درس خواندن را فراموش نکنند؟


مهم این است که کاری کنید تا این تکالیف باعث دردسر بچه‌ها نشود؛ بنابراین، اجازه ندهید تا فرزندتان همه تکالیف را یک‌شبه انجام دهد. خیلی از بچه‌ها دوست دارند در روزهای اول تعطیلات همه تکالیفشان را حل کنند تا خیال‌شان راحت شود! در مقابل نباید بگذارید همه این تکالیف به شب آخر تعطیلات موکول شود. هر روز زمان کوتاهی، مثلا نیم‌ساعت را برای رسیدگی به تکالیف بچه‌ها اختصاص دهید. به فرزندتان برای حل کردن درست و به‌موقع تمرین‌ها و نوشتن تکالیف جایزه‌های کوچکی بدهید.

مجله سیب سبز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار