از ستون های مارپیچ مسجد وکیل تا هنرهای سنتی ارگ کریم خان
کد خبر: ۳۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 July 03    -    ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
مسجد وکیل در نزديکي باغ و عمارت موزه پارس و مغرب بازار وکيل بوده و يکي از زيبا ترين و مستحکم ترين مساجدي است که بعد از دوره صفوي در ايران ساخته شده است. ساخت اين مسجد به همراه ديگر بناهاي مجموعه وکيل- بازار، حمام، آب انبار به فرمان کريم خان زند آغاز شد و...
از ستون های مارپیچ مسجد وکیل تا هنرهای سنتی ارگ کریم خانمسجد وکیل در نزديکي باغ و عمارت موزه پارس و مغرب بازار وکيل بوده و يکي از زيبا ترين و مستحکم ترين مساجدي است که بعد از دوره صفوي در ايران ساخته شده است. ساخت اين مسجد به همراه ديگر بناهاي مجموعه وکيل- بازار، حمام، آب انبار به فرمان کريم خان زند آغاز شد و در سال1187ه-. ق به اتمام رسيد و در دوره هاي بعد به علت صدماتي که در اثر زلزله و گذشت زمان حادث شده بود، تعمير، مرمت و تجديد تزيينات گرديد؛ به طوري که عمده تزيينات کاشيکاري آن در حال حاضر مربوط به دوره فتحعلي شاه و ناصرالدين شاه است.

بناي مسجد در مساحتي حدود 11 هزار متر مربع ساخته شده و مشتمل بر بخش هاي ذيل است : سردر مجلل، صحن، ايوان هاي شمالي و جنوبي، شبستان جنوبي و شرقي، رواق هاي شرقي و غربي و حياط کوچک کناري . ورودي اصلي مسجد در سمت شمال و از طريق سردر مجلل و بزرگي به ارتفاع 20 و عرض 14 متر است که با تزيينات کاشيکاري و مقرنس بندي زير طاق و طاق نماهاي اطراف و ازاره سنگي نماسازي و تزيين شده است.

کریم خان زند برای ساختن قصر خود (ارگ) ماهرترین سنگ تراشان، معماران و هنرمندان آن عصر را به شیراز دعوت کرد و بهترین نوع مصالح را از شهرها و کشورهای مختلف خریداری نمود و در اختیار کارگران قرار داد. در اینجا چند عکس مختصر از موزه ارگ کریم خان آورده می شود. امید که مورد پسند شما خوبان قرار گیرد.



عکس از: «ف. ف»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
1
در بسیاری از شهر های ایران مساجدی وجود دارد که بیش از 700 سال قدمت دارند وهنوز در آنها نماز جماعت و سایر مراسم مذهبی برگزار میگردد. چرا این مسجد تبدیل به موزه شده است؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار