چه زمانی میوه بخوریم؟
کد خبر: ۳۱۴۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 March 21    -    ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

البته در مورد بعضی از خوراکی‌ها مثل میوه، بین تمام مردم توافق نسبی وجود دارد و همه می‌دانند که خوردن میوه ضامن سلامتی است. ولی در مورد زمان خوردن میوه توصیه‌های ضد و نقیضی وجود دارد. یکی از باورهای رایج در این زمینه این است که میوه را نباید همزمان با وعده‌های غذایی مثل ناهار یا شام مصرف کرد چون میوه مانع جذب مواد مغذی می‌شود. برای اینکه ببینیم این باور چقدر درست است و بهترین زمان برای خوردن میوه چه وقت است سوالات زیر را بر اساس اصول علمی بررسی کرده و در ‌‌نهایت نتیجه گیری می‌کنیم. 

 

ميوه

 

 
۱ – اینکه میوه مانع جذب مواد مغذی غذا می‌شود و نباید همراه با غذا آن را مصرف کرد درست است یا خیر؟ 

در آخرین مطالعات و گزارشهای دانشگاه‌های تغذیه معتبر دنیا، به شدت توصیه شده که مردم در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند میوه یا سبزی مصرف کنند. در واقع فواید میوه‌ها و سبزی‌ها آنقدر زیاد است که در هر زمانی از شبانه روز که مصرف شوند مورد تایید است. ولی این عقیده‌ای هم که در میان مردم وجود دارد، جای بحث و بررسی دارد.

می‌دانیم که میوه‌ها منابع غنی از فیبر هستند و وقتی میوه می‌خوریم مقدار زیادی فیبر وارد دستگاه گوارش ما می‌شود. این فیبر‌ها باعث سریع شدن حرکات دودی روده‌ها می‌شوند و در نتیجه عبور مواد غذایی را در دستگاه گوارش سرعت می‌بخشند. به این ترتیب وقتی ما میوه را همراه یا بلافاصله بعد از غذا می‌خوریم، مواد غذایی با سرعت بیشتری از دستگاه گوارشمان عبور می‌کنند و در نتیجه جذب خیلی از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی، به اضافه کالری و حتی ترکیبات غذایی مضر مثل کلسترول و قند کمتر می‌شود. 

 

۲ – آیا مصرف میوه همراه غذا، می‌تواند هم خوب باشد و هم بد؟ 

این موضوع کاملا نسبی است. اگر فردی مشکل خاصی از نظر کمبود مواد مغذی نداشته باشد می‌تواند با خیال راحت همراه ناهار یا شام میوه مصرف کند.

به عنوان نمونه برای افراد چاق یا مبتلایان به دیابت مصرف انواع میوه‌ها (به جز میوه‌های شیرین مثل خرما، انجیر و توت) یا سبزیجاتی مثل کاهو و سبزی خوردن همراه غذا، نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند مفید هم باشد. چون مصرف میوه‌ها باعث کند شدن سرعت جذب مواد مغذی از جمله قند می‌شوند. اما برای کسی که دچار لاغری است مصرف میوه همراه غذا توصیه نمی‌شود چون باعث می‌شود کالری موجود در غذا به میزان لازم جذب بدنش نشود و در وزن گیری دچار مشکل گردد.

به علاوه افرادی که دچار سوء هاضمه هستند، کسانی که ترشح اسید معده‌شان زیاد است، یا مبتلایان به زخم معده، التهاب معده، زخم اثنی عشر و سایر مشکلات دستگاه گوارش از مصرف میوه همراه غذا منع می‌شوند ضمن اینکه اصولا رژیم غذایی این افراد کم فیبر است. 

 

۳ – در بعضی از فرهنگ‌های غذایی، مردم عادت دارند سر سفره ناهار یا شام از میوه‌های فصل مثل انگور و خربزه به عنوان دسر استفاده کنند. آیا این عادت غذایی مورد تایید می‌باشد؟ 

افراد سالم می‌توانند همراه یا بعد از غذا به عنوان دسر میوه فصل میل کنند. مثلا ۲ یا ۳ قاچ کوچک خربزه همراه غذا مشکلی ندارد. یا اگر کسی می‌خواهد پرتقال و دیگر مرکبات کنار غذایش باشد، خیلی هم خوب است چون مصرف ویتامین C به جذب آهن، روی و کلسیم غذا کمک می‌کند؛ بنابراین به کسانی که مبتلا به فقر آهن هستند، توصیه می‌شود همراه غذایشان لیمو، نارنج و پرتقال مصرف کنند تا جذب آهن در بدنشان ارتقاء پیدا کند. ولی باید دقت کرد از میوه‌های خیلی شیرین بعد از غذا استفاده کنند چون این میوه‌ها باعث افزایش قند خون شده و سیری کامل را به وجود می‌آورند. ولی مصرف این میوه‌ها قبل یا همراه غذا احساس سیری کاذب را به وجود می‌آورند و باعث کم اشتهایی می‌شوند. 
 

 

 

۴ – برای اینکه میوه‌ها را جایگزین میان وعده‌های کم ارزش بکنیم چه کار باید انجام دهیم؟ 

بهتر است ساعت ۱۰ صبح یا در ساعات عصر میوه‌ها را جایگزین انواع شیرینیجات و تنقلات کم ارزش کنیم. 
 

 

نتیجه گیری

افراد سالم در هر زمان که تمایل داشته باشند می‌توانند از میوه استفاده کنند. 

افراد مبتلا به چاقی، هایپرلیپیدمی (دارای چربی خون بالا) و دیابتی‌ها همزمان با غذا میوه را میل کنند. 

افراد مبتلا به مشکلات دستگاه گوارش و افراد لاغر ۲ تا ۳ ساعت بعد از غذا میوه را مصرف کنند. لازم به توضیح است که افراد مبتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش، در صورت حاد بودن بیماریشان باید به جای میوه از آب میوه استفاده کنند.


اتاق خبر24
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
1
1
اما قطعا مصرف میوه بلافاصله بعد از نهار یا شام صحیح نیست. زیرا معده منظم عمل می کند و چون زمان هضم غذای چرب چندین ساعت است، میوه خورده شده معطل در سیستم معده می ماند و تقریبا فاسد می گردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
0
0
خوردن همزمان میوه (بجز چند میوه خاص) با غذا مفید نمیباشد و مانع هضم درست غذا میشود و منجر به دفع سریعتر مواد غذایی میشود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
بلیت هواپیما چارتر