طالع بینی سال میمون سال 1395
کد خبر: ۳۱۴۰۴
تاریخ انتشار: 2016 March 21    -    ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
از دیرباز علاقه به آینده نگری داشته و برای پش بینی آینده انواع و اقسام روش‌ها اعم از آینه بینی و جادوگری و فال‌های گوناگون را امتحان می‌کند و حتی از طریق دین و ادیانشان به سوی این آینده نگری پیش می‌روند.

مسئله این است که همهٔ ما دوست دایم بدانیم سالی که پیش رو داریم برای ما چگونه سالی خواهد بود و با هزاران بیم و امید به آینده می‌اندیشم حالا که زمان زیادی به آغاز سال ۱۳۹۵ هجری شمسی باقی نمانده است به دنبال اینیم که سال میمون برای ما چگونه رقم خواهد خورد و چه چیز در انتظار ما است اما سوالی که در ذهن خیلی از مردم شکل می‌گیرد این است طالع بینی و به نوعی پیش گویی از آینده به چه معناست و تا چه اندازه می‌توان به آن اعتماد کرد؟

طالع بینی سال ۱۳۹۵
میمون در میان نمادهای دیگر، طبیعتی غیر عادی و عجیب دارد. او موجودی بدجنس، موذی، شیطان، گساخ، شوخ طبع و همیشه در حال مسخره بازی است؛ اما شوخی‌های او غیر مستقیم و همراه با فریب است.

میمون موجودی اجتماعی و معاشرتی است و در ظاهر، با همه خوب ارتباط بر قرار می‌کند؛ باید گفت که ایجاد این رابطه نیز جزئی از حیله‌های او به شمار می‌آید. میمون در واقع موجودی خود پسند و خودپرست است.

میمون بازیگوش و مردم دار است و هرگاه نظرات منفی‌اش را درباره دیگران، در پشت محبتی ظاهری مخفی می‌کند؛ مهربان به نظر می‌رسد. در حقیقت او هیچ کس را قبول ندارد و خود را بر‌تر از همه می‌داند و این نشان می‌دهد که موجودی مغرور است. از این‌ها که بگذریم او روشنفکری است که علاقه فراوانی به دانستن دارد. او دوست دارد همه چیز را ببیند و بخواند، همه چیز را برای خود خوب توضیح دهد و همیشه از تازه‌ترین اخبار روز دنیا آگاه شود.

میمون با سواد و با فرهنگ است و حافظه‌ای قوی دارد. او می‌تواند در صورت لزوم حتی کوچک‌ترین جزئیات چیزهایی را که خوانده، دیده و یا شنیده به خاطر بیاورد. این ویژگی، بسیار به او کمک می‌کند؛ زیرا میمون ذهنی پریشان دارد و از این رو، تا حد زیادی متکی به خاطرات خود است.

فال سال میمون ۱۳۹۵
میمون خلاق و مبتکر است و با خلاقیت خود می‌تواند دشوار‌ترین مسائل را با سرعتی اعجاب انگیز حل کند. اما هر‌گاه تصمیم به انجام کاری می‌گیرد، باید بی‌درنگ شروع کند در غیر این صورت علاقه خود را از دست می‌دهد و بی‌هیچ کوششی همه چیز را‌‌ رها می‌کند.

میمون هوش سرشاری دارد و توانایی‌اش در فریفتن دیگران شگفت انگیز است. او می‌تواند با چیره دستی، اژدهای نیرومند را با آن همه هوش و درایت، فریب دهد. او حتی در برابر جاذبه ببر مقاومت می‌کند و او را بی‌رحمانه مسخره کرده، می‌آزارد.

میمون همانقدر که حیله گر است، سیاستمدار و زیرک نیز هست و می‌تواند خود را در بد‌ترین موقعیت‌ها محافظت کرده و از بند هر نو گرفتاری برهاند. او خود سر و خود خواه است و اجازه نمی‌دهد چیزی را به او تحمیل کنند. او همیشه حق انتخاب دارد.

او برای همه کاری آمادگی دارد و برای پیشبرد اهدافش دست به هر کاری می‌زند. از دروغگویی، دورویی و حقه باری ترسی ندارد و در صورت لزوم شخصیت خود را نیز زیر پای می‌گذارد. او تا زمانی که صلاح بداند، به این کار ادامه می‌دهد؛ او به ندرت دستش رو می‌شود و به دام می‌افتد.

بعضی از میمون‌ها حتی کار را به دزدی یا دست کم دروغگویی می‌کشند.

به هر حال، میمون هر کاری هم بکند، باز هم دلرباست و آن چنان به رموز این کار آشناست که کسی حریفش نمی‌شود.

میمون موجود فرصت طلبی است و باید هم چنین باشد؛ زیرا بخت با او یار است و فرصت‌های زیادی در اختیارش قرار می‌دهد. میمون به رغم جنبه‌های منفی وجودش مانند دروغگویی، ریاکاری، حقه بازی، تکبر و غرور، نادیده گرفتن وجدان و شرافت، به خاطر هوش سرشار و ادراک بالایش مورد پسند همگان است.

میمون از مهارت، زیرکی و حیله‌گری خاصی در تجارت برخوردار است، از این رو شریک بی‌نظیری در کار محسوب می‌شود. او در هر کاری که احتیاج به تصمیم گیری سریع، دیدباز و کمی وجدان داشته باشد به درد می‌خورد.

میمون می‌تواند در سیاست، صنعت و تجارت به موفقیت دست یابد و در این می‌ان، هیچ نکته‌ای از رموز این علوم بر او پوشیده نماند. او می‌تواند در صورت تحصیل علم، در هر کاری وارد شود، موفق باشد.

اگر دست میمون را در انجام کار مورد علاقه‌اش باز بگذارند، بهتر و سریع‌تر می‌تواند به شهرت دست یابد. تنها پرگویی، موفقیت میمون را تهدید می‌کند زیرا با این کار، به رغم دلربایی و جذابیت ذاتی‌اش دیگران را از خود خسته و ملول می‌کند.

با وجود گرفتاری‌های مالی، میمون می‌تواند از موقعیت‌های خوب زندگی‌اش کاملا لذت ببرد؛ با این حال، در عشق بخت با او یار نیست و در رابطه با جنس مخالف ضعیف است.

میمون با داشتن روحیه‌ای شاد، به سهولت گرفتار عشق می‌شود؛ اما به‌‌ همان آسانی نیز از آن خسته شده، به دنبال عشق تازه‌ای می‌رود. متاسفانه او هیچ‌گاه چیزی را که به دنبالش می‌گردد، پیدا نخواهد کرد؛ زیرا شخصیت پایداری ندارد.

ممکن است میمون احساساتی و لبریز از شور و حرارت باشد اما روح انتقادی و بینش او، به سرعت این شور و اشتیاق را فرو می‌نشاند. خوشبختانه او بهتر از هر کس دیگر می‌تواند به بدبختی‌هایش بخندد و به این ترتیب، خود را از غم و غصه‌‌ رها سازد.

میمون، با هر نمادی که ازدواج کند، احتمالا صاحب بچه‌های زیادی خواهد شد.

دوران کودکی میمون با شادی می‌گذرد. در جوانی غمگین، ناامید و پریشان است و نقشه‌هایش اغلب به شکست می‌انجامد. دوران پیری او با اینکه در آرامش می‌گذرد؛ اما از تنهایی رنج می‌برد. او اغلب دور از خانواده و ناگهانی خواهد مرد.

طالع بینی دانشی بر پایه اطلاعات آماری
دکتر علی ناظر روانپزک در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در جهانی که ما زندگی می‌کنیم هیچ چیز صد در صد نیست و مطلق معنا ندارد پس نمی‌توان به دلیل عدم سند یا فرمول علمی برای ثبات دانش طالع بینی این فرضیه را کاملا رد کرد.
 
وی افزود: اما قضیه اینجاست که حتی اگر به آن اعتقاد هم نداشته باشید در برخی موارد درست از آب در می‌آید.

پس می‌توان گفت طالع بینی دانشی است بر پایهٔ اطلاعات آماری (چون معمولاً به صورت آماری برای برخی افراد جواب می‌دهد) که هیچ دلیل علمی‌ای برای اثبات آن وجود ندارد.

از چین و شرق دور تا آیندهٔ امسال تو
این روانپزشک در ادامه اضهار داشت: هزاران سال پیش آسمان شب برای مردم نسبت به امروز اهمیت بسیار بیشتری داشت. آن‌ها نقوش درهم و برهم ستارگان را به عنوان تصویری از جهان زمینی می‌پنداشتند و نام اشیا، قهرمانان افسانه‌ای و بیش از هر چیز جانوران مورد علاقه و احترام خود را به این نقوش آسمانی می‌دادند. آن‌ها در گروه معینی از ستارگان درخشان نقش ثور (گاو)، حمل (بره)، حوت (ماهی) و جدی (بز) و بسیاری از صورت‌های دیگر را می‌دیدند.

وی ادر ادامه گفت: طالع‌بینی در ایران به دلیل هجوم اقوام وحشی در زمان‌هایی که ایران به اوج شکوفایی علمی و فرهنگی رسیده بود و آنان با از بین بردن مراکز علمی و فرهنگی ایران (مانند گندی شاپور) و سوزاندن کتاب‌ها بخش مهمی از کیستی ایرانیان را نابود کردند تنها اطلاعاتی که در دست داریم به اواخر دوره ساسانیان بازمی گردد.

فرهنگ طالع بینی و نام گذاری سال با حیوانات از چین و شرق دور متولد شده و توسط موغول‌ها وارد ایران شد. طالع بینی چینی بر اساس نجوم سنتی و تقویم بنا شده است که به نجوم گره زده شده است در زمان سلسله هان توسعه یافته است

از تلقین تا واقعیت
وی بیان کرد: تلقین در علم روان‌شناختی نقش مهمی ایفا می‌کند و حتی ممکن است گاهی این تلقین‌ها اخلاق و رفتار شما را تا مرز واقعیت تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین علت طالع بینی سال که مثلا در سال میمون یا اسب یا هر سال دیگری فلان اتفاق برای شما رخ خواهد داد ذهن شما را تا حدی که ممکن است مدام به آن فکر کنید تحت تاثیر قرار دهد و در این شرایط حتی ممکن است آن اتفاق بی‌افتد و شما را شگفت زده کند. اما باید دانست که تفکرات مداوم رسیدن به یک اتفاق خاص در ذهن ناخود آگاه فرد را در راه رسیدن به آن یاری می‌کند.

دیدگاه دین راجع به طالع بینی ۹۵
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا بخشی در گتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در ادامه افزود:
آینده‌نگری در همه ادیان وجود دارد، اما بحث از امکان و عدم امکان آینده نگری به جز از مسیر دین از زمره مباحث فلسفه محسوب می‌شود.

هم دینداران به تبع اندیشه‌های ملهم از دین نگاهی به آینده داشته‌اند، هم فیلسوفان در اطراف آن تأمل کرده‌اند و هم امروزه علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسان تاریخی به نظریه‌پردازی در این باب پرداخته‌اند.

وی تصریح کرد: اینکه از طریق علم نجوم که طالع بینی بخشی از آن را تشکیل می‌دهد، بتوان به حقایقی دست یافت و آینده را پیشگویی کرد واقعیت و حقیقت دارد اما باید دانست بر اساس روایات این علم تنها در ید و اختیار اهل بیت (ع) است چرا که آن‌ها اشراف کامل به هستی دارند و از بالا به پایین می‌نگرند. در این روایات بیان شده است این علم تنها در اختیار معصوم (ع) است و سایر افراد یا نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند یا به صورت ناقص آن را کسب می‌کنند.

علم ستاره‌شناسی در نگاه امام علی ع
حاج آقا بخشی افزود: خطبه ۷۹ نهج البلاغه، بیان موضع امام علی (ع) در مقابل اظهار نظر یک ستاره‌شناس است: (به هنگام حرکت براى نبرد با خوارج، در ماه صفر سال ۳۸ هجرى، شخصى با پیشگویى از راه شناخت ستارگان گفت: اگر در این ساعت حرکت کنید، پیروز نمى‏شوید و من از راه علم ستاره شناسى این محاسبه را کردم).

امام فرمود: گمان مى ‏کنى تو از آن ساعتى آگاهى که اگر کسى حرکت کند زیان نخواهید دید، و مى ‏ترسانى از ساعتى که اگر کسى حرکت کند ضررى دامنگیر او خواهد شد.

کسى که گفتار تو را تصدیق کند، قرآن را تکذیب کرده است،... اى مردم، از فرا گرفتن علم ستاره شناسى براى پیشگویى ‏هاى دروغین، بپرهیزید، جز آن مقدار از علم نجوم که در دریا نوردى و صحرا نوردى به آن نیاز دارید، چه اینکه ستاره شناسى شما را به غیب گویى و غیب گویى به جادوگرى مى ‏کشاند، و ستاره‌شناس چون غیب گو، و غیب گو چون جادوگر و جادوگر چون کافر و کافر در آتش جهنم است.

بیان حقیقت طالع بینی با دلیل قرآنی
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا بخشی با بیان آیه‌ای از قرآن افزود: اعراف/۱۸۸] بگو: «من مالک سود و زیان خویش نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر آنچه خداوند اراده کند) و اگر از غیب با خبر بودم، سود فراوانى براى خود فراهم مى‏ کردم، و هیچ بدى (و زیانى) به من نمى ‏رسید.»

علم به امور مربوط به آینده، یکی از انواع علم غیب است که در قرآن منحصر به ذات خدای متعال شده است و تنها کسانی که خدای متعال بخواهد، می‌توانند از آن بهره‌هایی ببرند. حتی قرآن از زبان پیامبر (ص) احاطه و اشراف به علوم غیبی را نفی می‌کند

وی اضهار داشت: البته شکی نیست که در مواردی خدای متعال علم غیب را به برگزیدگانش می‌دهد. اما ایا طالع بینان مدعی اخذ علم غیب از خدا هستند یا می‌گویند که آن را از وضعیت ستارگان می‌فه‌مند؟

جن/۲۶ و ۲۷] داناى غیب اوست و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاه نمى ‏سازد * مگر رسولانى که آنان را برگزیده»

باید در نظر داشت که در منطق قرآنی حتی جنیان نیز اشرافی بر غیب ندارند. بعد از رسالت حضرت خاتم (ص) که از آسمان‌ها منع شدند: جن/۸ (و اینکه ما آسمان را جستجو کردیم و همه را پر از محافظان قوىّ و تیرهاى شهاب یافتیم.)

 باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار