طاق شیرین وفرهادایوان درانتظارمسافران نوروزی+تصویر
کد خبر: ۳۱۳۸۳
تاریخ انتشار: 2016 March 20    -    ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
یوان با داشتن آب و هوایی معتدل و واقع در شمال استان ایلام و دارا بودن آثار تاریخی منحصر به فرد می تواند مقصد بسیار خرمی برای مسافران نوروزی در بهار باشد.

وجود غارهای بزرگ که به احتمال زیاد، زمانی جایگاه انسان های غارنشین بوده‌ است و محل سکونت انسان های زیادی در طول تاریخ بوده‌ است و از زمان های باستان تا به حال به اسامی مختلفی مشهور بوده‌است.

 این منطقه در زمان تسلط اردشیر بابکان، نخستین پادشاه ساسانی، یکی از مناطق ماه سبدان بوده که هنگام تسلط مسلمانان، اعراب دو کلمه ماه و سبدان را با هم ترکیب کرده و حرف "د" را به"ذ" تبدیل کرده و آن را ماسبذان نامیدند.

 تنها رودخانه‌ای که آب آن به مندلی می‌ریزد آب رودخانه گنگیر است که از ایوان سرچشمه می‌گیرد‌.

قبل از ورود رضاخان به ایوان این شهر جوی دزد یا جودز نامیده می‌شد و هنگام ورود رضا خان به ایوان نام جوی زر را برای مرکز شهر انتخاب کرد و بعد به نام باغ شاه معروف شد.

 

طاق شیرین و فرهاد

سکونت در شهر ایوان از قدمت زیادی برخوردار است، بر اساس اسناد تاریخی، شهرستان ایوان قبل از اسلام تحت عنوان اریومان یا ماسبندان شهرت داشته و آثار تاریخی فراوانی داشته‌است که همگی گویای قدمت آن است.

 

از نظر زبانی مردم شهرستان ایوان که در مجاورت استان کرمانشاه واقع شده دارای لهجه کلهری یا گورانی هستند که در استان کرمانشاه رایج هستند.

این بنای تاریخیراز نوع طاق های سنگی است و رو به جنوب شرقی بر پا دامنه کوه قرار کرفته ، که به دلیل قرارگیری در مسیر فرسایش صخره های متلاشی شده در زیر تلنباری از خاک وشن مدفون شده بود که در نخستین فصل مرمت بنا در 1379 طی برنامه ای پژوهشی ومرمتی از زیر خاک بیرون آورده شد.

اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع شامل شده که اطلاق نام طاق به این بنا، عبارت از یک اتاقک نیمه زیر زمینی است که به طول cm320 و عرض cm290 و ارتفاع cm220 از کف طاق ساخته شده است.

دیوارهای بنا در سه سمت شمال، جنوب وغرب محصور در برش احداث شده است و  تپه بوده به صورتی که بخش تراش خورده که سنگ ها در نمای داخلی و بخش نتراشیده در برش دیواره قرار گرفته است.

نوع طاق بنا را طاق آهنگ یا کهواره ای تشکیل داده که این طاق ها خاص دوران تاریخی(ساسانی) است.

 

آنچه که در این بنا قابل توجه بوده و عظمت آن را دو چندان می کند و شیوه معماری آن را منحصربه‌فرد کرده است، تغییر حالت پشت بام طاق ازهلالی به حالت مسطح و یکنواخت است که این مهم معماری بنا را خیره کننده کرده است.

پشت بام پلکانی بنا قبل از خاکبرداری آن، در زیر لایه هایی از خاک و شن کاملاً مدفون بود که پس از خاکبرداری و پاکسازی این قسمت، بخش ناچیزی ولی در عین حال با اهمیت شامل سه قطعه سنگ در دو ردیف( سنگ‌های رج ائل ودوم پشت بام) بدست آمد که با الگو گرفتن از این قسمت باقی‌مانده و بررسی دقیق سنگ های جمع آوری شده در حین خاکبرداری ، دیگربخش های پشت بام باز خوانی و احیاء شد.

با بازخوانی و احیاء پشت بام بنا مشخص شد که معماران دور تا دور بنا را به منظور جمع کردن و خارج کردن زمختی و دید نامناسب منظر بیرونی طاق گهوارهای با ایجاد یک مربع کامل در حاشیه طاق گهواره ای در پشت بام بنا به ابعادcm 530 × 530 و در ارتفاع cm 180 از کف بنا پوشش پشت بام ربه صورتیک پوشش پلکانی شامل چهار پله بر روی هم بوجود آورند.

در ردیف دوم و سوم پلکان‌، سنگ ها نسبت به ردیف زیرین cm20 تا 19 به طرف داخل عقب نشینی دارند این فاصله در هر دو ردیف با قلم شانه ای در یک خط افقی به صورت سرتاسری ایجاد شده است.

در ردیف چهارم که آخرین ردیف می باشد با رعایت همه موارد مذکئر از سنگ های نسبتاً بزرگتری استفاده کرده اند، با این تفاوت که عقب نشینی این ردیف از سنگ ها cm 5 است.

علاوه بر این سنگ های ردیف آخر دارای آب پرهای حجاری شده ای بوده که کاملاً پردازش شده و آنرا صیقل داده اند و علاوه بر این در سطح فوقانی این ردیف از سنگ ها، آثار بست هایی فلزی از نوع دم چلچله ای دیده می شود که هدف معماران از اجرای آن تثبیت سنگ ها و استحکام پشت بام بنا بوده است.

در بخش غربی پشت بام بنا به فاصله ی cm 150از پلکان ردیف نخست در مجاورت برش ایجاد شده در تپه به ارتفاعcm 150 دیواری به طول 8 متر در سمت شمال به جنوب با استفاده از قلوه سنگ رودخانه ای و ملاط شفته به منظور پیشگیری از ریزش دیوارهء برش تپه وفرسایش خاک بر اثر عوامل طبیعی بر روی بنا و مدفون شدن آن احداث شده است. این دیواره نیز در بخش هایی آسیب دیده بود که باز سازی و مرمت شد.


تابناك ايلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار