خواص شگفت انگیز خوردنی های هفت سین را بدانید
کد خبر: ۳۱۳۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 March 20    -    ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
نكته جالب توجه انتخاب 7خوراكي (به نيت عدد مقدس‌7) كه هركدام خواص سلامت‌‌بخش بسيار گسترده‌اي دارند، براي جشن گرفتن نوروز است. اعتقاد ايرانيان بر اين بوده اين 7خوراكي توسط فرشتگان از بهشت به جهان خاكي فرود آمده‌اند.‌ ما در این مطلب به شما می‌گوییم که چه رازی در خوراکی‌های موجود بر سر سفره هفت‌سین نهفته است.

خواص شگفت انگیز خوردنی های هفت سین را بدانید  اصلا مگر می‌شود نوروز بیاید و سفره هفت‌سین نچینیم؟ مگر می‌شود بهار را بدون سفره هفت‌سین آغاز کنیم؟ چیدن سفره هفت‌سین یکی از رسوم قدیمی ما ایرانیان است که از گذشته تا به حال وجود داشته است.

چیزی که حتی اگر فلسفه وجودی آن را هم ندانیم حال‌مان را خوب می‌کند. اصلا نوروز است و سفره هفت‌سین‌اش. اما شاید وقت آن رسیده که کمی راجع به آن اطلاعات داشته باشیم. طبق باور ايرانيان در سال نو 7فرشته مقرب به زمين مي‌آيند و برسر خوان نوروزي كنار دیگران حضور مي‌يابند و به‌همين دليل سفره نوروزي نقش بسيار مهمي براي اعضاي خانواده و حتي درگذشتگان آنها دارد.

نكته جالب توجه انتخاب 7خوراكي (به نيت عدد مقدس‌7) كه هركدام خواص سلامت‌‌بخش بسيار گسترده‌اي دارند، براي جشن گرفتن نوروز است. اعتقاد ايرانيان بر اين بوده اين 7خوراكي توسط فرشتگان از بهشت به جهان خاكي فرود آمده‌اند.‌ ما در این مطلب به شما می‌گوییم که چه رازی در خوراکی‌های موجود بر سر سفره هفت‌سین نهفته است.

سیب؛ مظهر سلامت



سيب سرشار از ويتامين‌ها‌، مواد‌معدني، فيبر و تانن است. به‌علاوه حاوی مقدار قابل‌توجهی از ويتامين A و C، آهن، منيزيم، فسفر، كلسيم و پتاسيم است. به علاوه سیب در پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

اگر فشار‌خون‌تان نوسان دارد

چاره این مشکل سیب است. خوردن و بویيدن سيب فشار‌خون را كاهش مي‌دهد.

اگر پوست‌تان ترك‌خورده

سيب برخی اختلالات پوستي از قبيل خشكي، ترك‌خوردگي و رنگ‌پريدگي را ‌ازبين مي‌برد.

تقويت مغز

 سيب فسفر زيادي دارد و اعصاب و مغز ‌را قوي مي‌كند.

پيشگيري از نقرس

به‌دنبال مصرف زياد گوشت قرمز و چربي مفاصل درد مي‌گيرند و نقرس ايجاد مي‌شود. سيب مانع از تشكيل اسيداوريك در بدن مي‌شود، اسيدهاي ادراري را افزايش داده و متعاقبا از درد مفاصل و نقرس جلوگيري مي‌كند.

مسواك طبيعي می‌خواهید؟

 سيب به‌دليل داشتن بافت خاص، مانند مسواك دندان‌ها را پاك كرده و ذرات باقي‌مانده بين دندان‌ها را ازبين مي‌برد درنتيجه از فعاليت باكتري‌ها روي دندان‌ها جلوگيري كرده و از پوسيدگي دنداني پيشگيري مي‌كند. ويتامين‌c موجود در سيب، از ايجاد بيماري‌هاي لثه‌اي جلوگيري مي‌كند. اسيدهاي طبيعي موجود در سيب، باكتري‌هاي دهان را ازبين مي‌برند كه اين خاصيت در‌مورد سيب‌هاي ترش بيشتر است. به‌علاوه بافت‌ خاص سيب، باعث مي‌شود فك به حركت درآيد و ‌حين جويدن عضلات فك تقويت شوند.

دشمن دیابت را می‌شناسید؟

پكتين موجود در سيب به تنظيم قند خون كمك مي‌كند. جذب پكتين در‌دستگاه گوارش حالت ژل‌‌مانند شده و سطح قند‌خون را‌ به آرامي بالا مي‌برد، قند موجود در سیب را مي‌توان ازجمله  2دسته قندهايي كه ‌شاخص گلايسميك (نشان‌دهنده ميزان افزايش قندخون بعد از مصرف غذا) بالايي دارند، قرار داد كه براي افراد ديابتي‌ بسيار مفيد‌ند.

با پوست بخوريد

 تركيبات پوست سيب اثرات ضد‌سرطاني دار‌د. به‌علاوه‌ خوردن سيب با پوست سبب بالا نگه‌داشتن قند‌خون به‌مدت مشخص‌شده و در‌نتيجه فرد مدتي احساس سيري مي‌كند.

سير؛ تندرستی و زندگی


Image result for ‫سیر‬‎

گفته مي‌شود سير به‌دليل خواص درماني زيادي كه دارد سر سفره هفت‌سين قرار مي‌گيرد. در‌گذشته بردگاني كه اهرام مصر را ‌‌مي‌ساختند، براي مراقبت از خود ‌در‌برابر بيماري‌هاي مختلف سير مصرف مي‌كردند. همچنين فرانسوي‌ها براي جلوگيري از مرگ ناشي از طاعون، عصاره سير را به‌كار مي‌برند. حضرت محمد(ص) فرمودند: «سير بخوريد، زيرا 70نوع بيماري را شفا مي‌دهد؛ ولي درحالي كه سير خورده‌ايد، بر مسجد و اماكن عمومي نرويد.» ابوعلي‌سينا در كتاب قانون اشاره كرده: «‌در عجبم كه چرا سير را من‌من (واحد‌) مي‌فروشند؛ اما طلا را مثقال مثقال!»

کلسترول‌تان بالاست؟

مصرف سير ‌كاهش‌دهنده سطح كلسترول خون و تاثير كوتاه‌مدتي بر ‌كاهش چربي خون دارد.

سلامت قلب‌تان مهم است؟

همچنين سير مي‌تواند از تجمع پلاكت‌هاي خون و به‌دنبال آن ايجاد لخته ‌در عروق و قلب پيشگيري كند.

آنتی‌اکسیدان لازم دارید؟

تركيبات آليسين سير، تركيبات آنتي‌اكسيداني فعالي در ريشه گياه سيرند.

قند‌خون دارید؟

سير قند‌خون را كاهش مي‌دهد و براي بيماران ديابتي مفيد است.

ورم معده کلافه‌تان کرده؟

سير در ‌درمان نفخ شكم، ورم روده و از بين‌ بردن كرم‌هاي روده‌اي مفيد است.

خوب نفس بکش

سير مي‌تواند به‌عنوان محرك پوستي و خلط‌آور در التهابات و ناراحتي‌هاي تنفسي استفاده شود.

دستگاه گوارش‌ات را تمیز کن

اسانس سير شامل گوگرد است و بوي تندي دارد كه نقش آنتي‌بيوتيكي در دستگاه گوارش دارد.

اثرات ضدسیگار

‌سير اثرات نيكوتين سيگار را برطرف كرده‌ و ناراحتي‌هاي قلبي و هاضمه‌اي ناشي از استعمال سيگار را قابل تحمل‌تر مي‌كند.

نکات مصرف سیر

زياده‌روي در مصرف سير، سبب سردرد و ضعف در ‌سيستم بينايي مي‌شود. بيمار‌اني كه دارو‌‌هاي ضدانعقاد مصرف مي‌كنند بايد در‌ مصرف سير احتياط داشته باشند. به‌علاوه بيماراني كه جراحي در پيش دارند، از 6 تا 15روز قبل از جراحي بايد مصرف سير را كنار بگذارند، زيرا مصرف سير، خونريزي را طولاني‌تر مي‌كند. تركيبات اثر‌بخش سير با حرارت از بين مي‌رود، پس بهتر است سير به‌صورت تازه مصرف شود.

برای بوي سير چاره‌ای وجود دارد؟

مواد شيميايي سير در‌ خون جذب شده و تا زماني كه از بدن دفع نشوند، دهان شخص را بد بو مي‌كنند، اما براي ازبين ‌بردن بوي سير، مي‌توانيد آن را خرد كرده و در ‌شير بريزيد.


سنجد؛ نماد زایش



سنجد از زمان‌هاي بسيار قديم جزء خوراكي‌های‌ ايرانيان بوده و در اعياد سنتي به آن توجه خاصي مي‌شده ‌و در طب سنتي هم جايگاه ويژه‌اي داشته است، به‌همين دليل جزء خوراكي‌های شفابخش هفت‌‌سين قرار گرفته است. ريشه، چوب، پوست و ميوه سنجد داراي خواص دارويي و صنعتي متفاوتي ازجمله صنايع غذايي، بهداشتي، دارويي و عطرسازي است. قسمت گوشت سنجد آردي شامل گلوكز و فروكتوز و 7نوع چربي اشباع و غيراشباع است.

دوست لثه‌ها

از سنجد براي درمان‌ بيماري‌هاي دهان و دندان، لثه، اسهال، زخم‌هاي معده و جلوگيري از خونريزي استفاده مي‌شود.

لاغری با سنجد؟

ميوه سنجد كم‌كالري است و براي معده مفيد است.

کودکت اسهال دارد؟

جوشانده برگ سنجد براي درمان اسهال كودكان سودمند است. ميوه سنجد طبيعت سرد دارد، در نتيجه ايجاد يبوست مي‌كند. آرد و هسته آسياب شده سنجد نيز يبوست ايجاد مي‌كند.

زردی‌ات را به سنجد بسپار

سنجد در درمان تب و لرز و بيماري‌هاي تنفسي و زخم ريه، بيماري‌هاي كبدي و زردي و يرقان كارايي دارد.

آرامش پوست و مو

سنجد پخته به‌همراه روغن‌زيتون، درد مفاصل و خارش پوست را آرام كرده و رشد موها را تقويت مي‌كند.

چه می‌کند این سنجد جوشیده

جوشاندن گل سنجد‌ در‌ درمان بيماري‌هاي فلج، كزاز، قلبي، ريوي و تنگي‌نفس مفيد است و معده و كبد را تقويت كرده و ‌گاز معده را از بين خواهد برد.

ادرار به اندازه

عرق شكوفه سنجد‌ ضد‌نفخ معده، تقويت‌كننده پوست، سيستم عضلاني و مانع از تكر‌ر ادرار است.

با سبزی لاغر شوید

خوردن سبزيجات پيش از غذا به‌دليل داشتن حجم بالا و كالري كم، سبب كاهش اشتها و پرخوري مي‌شود، درنتيجه عامل موثري در كاهش وزن محسوب مي‌شود

‌‌سبزي؛ نماد خرمي و شادابي

Image result for ‫سبزه‬‎

سبزيجات انواع مختلفي دارند كه به‌‌دليل خواص سلامت‌بخش زياد همچنين نشانه‌اي از طراوت و سرسبزي سرسفره هفت‌سين قرار مي‌گيرند. فوليك اسيد، ويتامينC و رنگ‌هايي ازقبيل لوتئين‌ و بتاكاروتن همه در اين گياهان سالم گنجانده شده‌‌اند.

جنگجویان سرطانی

سبزيجات برگ سبز تيره به‌عنوان جنگجويان سرطاني شناخته شده‌اند.

کدام سرطان‌ها خاموش می‌شوند؟

كاروتنوئيدها از انواع سرطان‌ها (سينه، پروستات، ‌پوست، ريه و معده) جلوگيري مي‌كنند.

فولات: خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را به‌شدت كاهش مي‌دهد.

فيبر: ‌فيبر سبزيجات از ابتلا به سرطان كولن ‌جلوگيري كرده همچنين هضم و دفع تركيبات بي‌مصرف غذاها را آسان‌تر مي‌كند.

تقویت قلب

چربي كم و فيبر بالاي سبزيجات، آنها را غذاهايي مناسب براي سلامت قلب كرده‌اند. به‌علاوه پتاسيم در تنظيم فشارخون و عملكرد بهتر قلب موثر است.

توصیه به دیابتی‌ها

منيزيم سبزيجات، سبب تنظيم مقدار قندخون شده و به‌همين دليل سبزيجات انديس گلاسيمي پاييني دارند و براي بيماران ديابتي اكيدا توصيه مي‌شوند.

تیزبین شو

گزانتين و لوتئين سبزيجات، نقش ضدسرطاني و حفاظتي در برابر بيماري‌هاي سيستم بينايي دارند.

بقای نسل

بتاكاروتن سبزيجات در بدن به ويتامين‌A تبديل مي‌شود؛ اين ويتامين براي دستگاه تناسلي و فرزندآوری بسيار مفيد است.

رفاقت با ریه‌ها

در هندوستان، از روغن هسته سنجد شربتي غليظ تهيه مي‌شود كه براي درمان زكام و ناراحتي‌ها و عفونت‌هاي ريوي كاربرد دارد.

حتی هسته سنجد هم خاصیت دارد؟

مخلوط آسياب ‌شده قسمت آردي و هسته سنجد در درمان آرتروز، اسهال، بيماري‌هاي صفرا‌وي، زخم روده، سرفه‌هاي شديد و سردرد، بسيار مفيد است.

سركه؛ نماد پذيرش ناملايمات

Image result for ‫سرکه‬‎

سركه به‌عنوان ‌طعم‌دهنده و نگهدارنده در سالادها، ترشيجات و انواع شور استفاده مي‌شود. سركه از ميوه‌هايي مانند انگور، كشمش، سيب و ديگر ميوه‌هاي قندي همچنين از سبزيجاتي مانند سيب‌زميني و غلات حاوي مالت تهيه مي‌شود.


تحریک اشتها

سركه حاوي ويتامين و املاح زيادي است كه به‌عنوان طعم‌دهنده و محرك اشتها شناخته شده است. اين مايع مي‌تواند شيره‌ها و آنزيم‌هاي گوارشي را افزايش داده و هضم گوشت ديگر ‌غذاها را تسريع كند.

رقیق‌کننده خون

سركه طبيعي و دست‌ساز خواص درماني گوناگوني دارد ازجمله رقيق‌كننده خون است.

لبخند تمیز

جرم دندان‌ها را از‌بين مي‌برد. سركه مي‌تواند دندان‌هاي‌تان را سفيد كند، به اين منظور، هر 15روز يك بار با سركه ‌مسواك بزنيد.

مایع ضدباکتری طبیعی

سركه  مي‌تواند به نقش سم‌زدايي كبد كمك كند.

کاهش چربی‌ها

سركه چربي‌ها را تجزيه كرده و چربي ‌و LDL خون را پايين مي‌آورد.

حلال قند‌خون

خوردن كمي سركه بعد از غذا، به تنظيم سطح قند‌خون كمك مي‌كند.

با سرکه سیراب می‌شوید

سركه شيره نوعي نوشيدني‌ قديمي است كه خاصيت رفع عطش دارد.

زیبایی با سرکه

 سركه ناراحتي‌هاي پوستي و آفتاب سوختگي‌ها را تسكين مي‌دهد. به از بين‌ بردن زگيل كمك کرده و ترك‌هاي پاشنه پا و دست‌ها را برطرف مي‌كند.

سمنو؛ مظهر قدرت و مقاومت

Image result for ‫سمنو‬‎

دسر سنتي ايراني است و از عصاره جوانه گندم تازه خرد شده و آرد سبوس‌دار درست مي‌شود. اين خوراك، شيريني طبيعي دارد و بدون هيچ‌گونه افزودني شيرين‌كننده تهيه مي‌شود. گاهي در پخت سمنو دانه‌هاي بادام هم (كه ‌نشانه بركت است) به آن اضافه مي‌شود.


ویتامین‌گیری با سمنو

 سمنو حاوی ویتامین‌های‌A و E و B11 و B3 و B5 و B8 و B12 است. به‌علاوه سمنو فسفر ، روي، سلنيوم، آهن و مس دارد که برای بدن لازم است.

اگر باردار هستید

سمنو شير مادر را افزايش مي‌دهد. سمنو درد و ناراحتي‌هاي هنگام زايمان را هم كاهش مي‌دهد.

سماق؛ نماد صبر

Image result for ‫سماق‬‎

ميوه‌هاي سماق ابتدا گس و پس از رسيدن ترش مي‌شوند، بعد از چيدن ميوه‌ها، آنها را كوبيده و آسياب كرده و با غذا مصرف مي‌كنند. سماق گياهي با طبيعت سرد و خشك است. افراد سردمزاج نبايد سماق ميل كنند يا در صورت استفاده به‌همراه خوراكي‌هاي طبع گرم‌ مصرف كنند.

میکروب‌کشی

سماق خاصيت ضدميكروبي دارد. تصفيه‌كننده خون و دفع‌كننده مواد سمي از خون است.

جنگ  با سرطان

سماق حاوی آنتي‌اكسيدان است و درنتيجه خاصيت ضد سرطاني دارد.

مفید برای دیابت

سماق از واكنش تركيبات قندي با پروتئين‌هاي حياتي بدن جلوگيري مي‌كند؛ درنتيجه براي بيماران ديابتي مفيد است.

یک مسکن واقعی!

سماق مسكن دندان‌درد است. به‌علاوه تقويت‌كننده لثه‌ها بوده و  جوشانده سماق براي التهابات گلو و دهان مفيد است.

خواص گوارشی

سماق از‌بين ‌برنده حالت تهوع و بي‌اشتهايي و محرك اشتهاست. همچنین تقويت‌كننده دستگاه گوارش‌ است، تانن فراوان داشته و براي معده خاصيت قابض دارد.

خون و خونریزی

سماق خونريزي‌هاي بين قاعدگي را كاهش مي‌دهد. محلول گرد سماق با آب از خونريزي‌هاي داخلي به‌علاوه از غليظ ‌شدن خون جلوگيري مي‌‌كند.

مجله سیب سبز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
0
0
عالی بود
ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار