از کارافتادن «ساعت زمین» در ایران
کد خبر: ۳۱۲۸۹
تاریخ انتشار: 2016 March 19    -    ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
امشب درآستانه سال نو و درآخرین روز از سال 94، ایران نیز با خاموش کردن یک ساعته برق برخی از اماکن فرهنگی، ملی و تاریخی خود در «رویداد جهانی ساعت زمین» همگام با 172 کشور جهان برای آگاهی دربارهٔ تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان گام بر می دارد.


 ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) است و همه ساله درآخرین شنبه ماه مارس، از ساعت 20 و 30 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه به وقت محلی شرکت کنندگان، برگزار می شود.


خانواده ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می کنند؛ آرمان نخست چنین برنامه ای این است که آگاهی دربارهٔ تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.


ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال 2007، زمانی مطرح شد که 2٫2 میلیون نفر از ساکنان سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ های غیرضروری کردند، به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند.


در ایران نیز نخستین گرامیداشت ساعت زمین درسال 1390 و با خاموشی چراغ های برج میلاد در تهران انجام شد؛ در سال 1391 تعداد بیشتری از شهرها با خاموشی سازه های معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی وسه پل اصفهان و پل سفید اهواز نیز در این سال چراغ های خود را خاموش کردند.



سومین گرامیداشت ساعت زمین درسال 1393با مشارکت تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، اصفهان ، پلدختر (به عنوان نخستیین شهر ایران در بین شهرهای غیر مرکز استان)، رشت و قم صورت گرفت؛ در تبریز سیستم روشنایی کاخ شهرداری تبریز به مدت یک ساعت خاموش شد.



هشتم فروردین امسال نیز برنامه ساعت زمین برای چهارمین بار در ایران، با همراهی شهرهای بسیاری از جمله ارومیه، تهران، تبریز، اصفهان و ... در هشتم فروردین برگزار شد.


امشب برای پنجمین بار، برنامه ساعت زمین در ایران، ساعت 20 و 30 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه برگزار می شود.



** خاموشی یک ساعته برج میلاد در رویداد جهانی ساعت زمین

 برج میلاد تهران ششمین برج مخابراتی دنیا، همزمان با برگزاری رویداد جهانی ساعت زمین امشب (29 اسفند) به مدت یک ساعت در ساعت 20 و 30 دقیقه خاموش می شود.

** خاموشی یک ساعته اماکن تاریخی ایران در برگزاری رویداد ساعت زمین
امسال نیز همچون سال های گذشته چراغ های میدان امام خمینی (ره) اصفهان که یکی از بناهای مهم تاریخی ایران است در خاموشی یک ساعته رویداد زمین خاموش می شود؛ در حاشیه برگزاری این رویداد، برنامه های جانبی با موضوع آموزش و فرهنگسازی کودکان با موضوع بازیافت و محیط زیست و نمایش فیلم های محیط زیستی از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان درنظرگرفته شده است.


برگزاری این رویداد جهانی نیز درشهرزیرزمینی نوش آباد درشمال شهرستان کاشان دراستان اصفهان که به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان درعمق 16 متری زیرزمین حفاری شده است، برگزار می شود؛ با خاموشی چراغ ها این مجموعه باستانی در تاریکی محض رفته و نابودی زمین با همه وجود برای انسان تداعی می کند.


امسال مجموعه های تاریخی طاق بستان درکرمانشاه ، برج گرگان، دروازه قرآن شیراز، میادین عسلویه، نمادهای شهری سرعین اردبیل، میادین اصلی شهر نمین و بسیاری از شهرهای دیگر ایران با خاموش کردن یک ساعته چراغ مجموعه های فرهنگی، تاریخی و پارک ها و نمادهای شهری خود، در این رویداد جهانی مشارکت کرده اند.


در این روزعلاوه برخاموشی مکان ها و مجموعه های شهری، همه شهروندان می توانند با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیرضروری، به مدت یک ساعت در این رویداد مشارکت کنند.

** مراقبت هرفرد از سیاره کره زمین
برنامه محیط زیست سازمان ملل UNEP معتقد است هر فرد بعنوان جزئی از هفت میلیارد انسان ساکن کره زمین می تواند از طریق انجام اقداماتی ساده و عملی در مراقبت از سیاره زمین گام های بسیار موثری بردارد.


فقط کافیست تا تصمیم بگیریم هر روز برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای، جلوگیری از اتلاف انرژی، مقابله با کاهش فضای سبز، اقدام برای کاهش تولید زباله و آگاهی بخشی به دوستان و همکارانمان اقدامی عملی انجام دهیم.

ايرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار