توصیه سازمان‌ جهانی‌ بهداشت به کاهش مصرف قند‌
کد خبر: ۳۱۲۴
تاریخ انتشار: 2015 July 01    -    ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
بسیاری از قندهایی که امروزه مصرف می‌شوند، در غذاهای فراوری شده پنهان هستند و معمولا مردم آنها را به عنوان شیرین کننده به حساب نمی آورند. مثلا یک قاشق غذا‌خوری سس کچاپ حاوی حدود 4 گرم (یک قاشق چایخوری) قند دارد.
توصیه سازمان‌ جهانی‌ بهداشت به کاهش مصرف قند‌توصیه سازمان جهانی بهداشت به کاهش مصرف قند در کودکان و بزرگسالان
 


دستور‌العمل جدید سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند بزرگسالان و کودکان مصرف قندهای افزودنی یا قندهای آزاد (Free sugars ) روزانه شان را به کمتر از 10% از کل انرژی دریافتی کاهش دهند. کاهش بیشتر قند روزانه به زیر 5% یا تقریبا 25 گرم (شش شاقش چایخوری) در روز فواید بیشتری خواهد داشت.
 


دستور‌العمل مصرف قند در کودکان و بزرگسالان

عبارت قندهای آزاد (Free sugars) به مونوساکاریدها (مانند گلوکز و فروکتوز) و دی ساکاریدها (مانند ساکروز، و شکر خوراکی) گفته می‌شود که در کارخانه یا خانه به غذا افزوده می‌شود و نیز قندهایی که به صورت طبیعی در عسل، شیره ها، آب میوه ها و کنسانتره های آب میوه وجود دارد.

ما شواهد محکمی در دست داریم که نشان می‌دهد اگر مصرف کل قندهای آزاد را در سطح کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی روزانه حفظ کنید، خطر اضافه وزن، چاقی و پوسیدگی دندان کاهش می یابد. در صورتی که کشورها طبق تعهداتشان نسبت به کاهش شیوع بیماریهای غیر مسری عمل کنند، با ایجاد تغییراتی در سیاست گذاری‌ها برای پشتیبانی از این رویکرد، موفقیت حاصل می‌شود.

دستور العمل سازمان جهانی بهداشت در مورد کاهش مصرف قند، به قندهای موجود در میوه ها و سبزیجات تازه و قندهای طبیعی موجود در شیر اشاره نمی‌کند، چون شواهدی از تاثیرات منفی مصرف این قندها دیده نشده است.

بسیاری از قندهایی که امروزه مصرف می‌شوند، در غذاهای فراوری شده پنهان هستند و معمولا مردم آنها را به عنوان شیرین کننده به حساب نمی آورند. مثلا یک قاشق غذا خوری سس کچاپ حاوی حدود 4 گرم (یک قاشق چایخوری) قند دارد. یک بطری نوشابه شیرین، تا 40 گرم (حدود 10 قاشق چایخوری) قند دارد.


 
مصرف قندهای آزاد در سنین و موقعیت‌های مختلف در سرتاسر دنیا متفاوت است. در اروپا مصرف قند در بزرگسالان از حدود 7 - 8 درصد کل انرژی دریافتی روزانه در کشورهایی مانند نروژ و مجارستان تا 16 – 17 درصد در کشورهایی مانند اسپانیا و انگلستان متفاوت است. مصرف قند در بین کودکان بسیار بیشتر بوده و از 12 درصد در کشورهایی مانند دنمارک، اسلوانی و سوئد تا حدود 25 درصد در پرتغال متفاوت است. همچنین تفاوت‌های روستایی و شهری نیز در مصرف قند وجود دارد. در جوامع روستایی در افریقای جنوبی مصرف قند 7.5 درصد کل انرژی روزانه است، در حالی که در جمعیت شهری مصرف آن 10.3 درصد است.


 
کاهش قند دریافتی به کمتر از 10 درصد از کل انرژی: یک توصیه اکید

توصیه ها بر اساس آنالیز شواهد علمی اخیر ارائه می‌شوند. این شواهد نشان می‌دهند، نخست اینکه بزرگسالانی که قند کمتری مصرف می‌کنند، وزن کمتری دارند و دوم آنکه افزایش مقدار قند مصرفی در رژیم غذایی با افزایش وزن همراه است. به علاوه تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند در آنها بالاست، در مقایسه با کودکانی که نوشیدنی‌های حاوی قند کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر در خطر اضافه وزن و چاقی هستند.
 


شواهد ‌میزان پوسیدگی و مشکلات دندانی بیشتر‌ در گروهی که بیش از 10 درصد کل انرژی دریافتی شان از قند تأمین می‌شود، نشان می‌دهد.

بر اساس کیفیت شواهد، این توصیه ها توسط سازمان جهانی بهداشت با نام شواهد «قدرتمند» رتبه بندی شده است؛ به این معنا که می‌توان آنها را به عنوان سیاست‌های جدید در بیشتر شرایط برگزید.


منبع: dentistryiq
زینب رهامی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار