علائم ونشانه های سرطان لوزالمعده
کد خبر: ۳۱۱۹
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
سرطان لوزالمعده یک سرطان مهاجم است که در بافت های لوزالمعده ایجاد می شود. لوزالمعده در شکم در بالای معده قرار دارد و به هضم غذا کمک می کند.
سرطان لوزالمعده یک سرطان مهاجم است که در بافت های لوزالمعده ایجاد می شود. لوزالمعده در شکم در بالای معده قرار دارد و به هضم غذا کمک می کند. لوزالمعده هم غدد مترشحه بیرونی را دربرمی گیرد (که آنزیم هایی را تولید می کنند که به هضم غذا کمک می کنند) و هم غدد مترشحه داخلی را دربرمی گیرد (که هورمون هایی را تولید می کنند که شامل انسولین می شود که به کنترل قند خون کمک می کند).

علائم ونشانه های سرطان لوزالمعده



عوامل ابتلاء به سرطان لوزالمعده


لوزالمعده در فرآیند گوارش، نقشی حیاتی دارد چون مسئول ساخت برخی از شیره های گوارشی است. این عضو غده ای شکل در پشت معده قرار دارد و به دوازدهه (بخش ابتدای روده کوچک) وصل است.

شیره های لوزالمعده (آنزیم ها) به رود کوچک ترشح می شوند تا به خرد کردن غذا (پروتئین ها، چربی ها و نشاسته) کمک کنند به گونه ای که مواد مغذی بتوانند توسط بدن جذب شوند. بدون این آنزیم ها بدن دچار گرسنگی خواهد شد چون مواد مغدی بدون اینکه در دسترس بدن قرار گیرند، دفع خواهند شد.

لوزالمعده علاوه بر کمک به گوارش غذا، به عنوان بخشی از غدد درون ریز نیز می باشد (غددی که هورمون هایی را برای تنظیم بدن ترشح می کنند). مثلا انسولین و گلوکوژن بوسیله لوزالمعده تولید می شود که برای تنظیم قند خون استفاده می شوند. این دو فرآورده لوزالمعده که آنزیم ها و هورمون هایی را می سازند، احتمالا به علت دو نوع یاخته های گوناگون می باشند: یاخته های برون ریز (که آنزیم های گوارشی را تولید می کنند) و یاخته های درون ریز (که هورمون ها را تولید می کنند).

سرطان می تواند در هریک از این انواع یاخته ها بوجود آید اما 95 درصد از موارد سرطان لوزالمعده در یاخته های برون ریز (مولد آنزیم) آغاز می شوند. تومورهای درون ریز لوزالمعده (PET) که کم تر شیوع دارند، تومورهای یاخته ای یا neuroendocrine نامیده می شوند. عوامل ابتلاء ، نشانگان و درمان این نوع تومورها ممکنست با درمان سرطان های لوزالمعده مربوط به غدد برون ریز متفاوت باشد چون یاخته هایی که تحت تاثیر قرار می گیرند، رفتار متفاوتی دارند.


نشانه های سرطان لوزالمعده کدامند؟

لوزالمعده در پشت معده قرار دارد. عملکرد و موقعیت لوزالمعده می تواند شناسایی سرطان آن را مشکل کند، به ویژه در مراحل اولیه بیماری و نشانه های آن، سرطان لوزالمعده ممکنست برحسب نوع یاخته هایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، متفاوت باشد.

سرطان های برون ریز لوزالمعده (که در یاخته هایی بوجود می آید که مسئول تهیه آنزیم های گوارشی هستند)، ممکنست توانایی بدن را برای جذب مواد مغذی کاهش دهد. تومورهای درون ریز لوزالمعده (PET یا یاخته های جزیره مانند کوچک) ممکنست سبب تولید اضافی هورمون های خاصی شود که منجر به سندروم های متعدد مرتبط با غدد درون ریز می شوند.

نشانه های عمومی سرطان لوزالمعده

بیشتر موارد سرطان لوزالمعده در یاخته های برون ریز بوجود می آیند (یاخته هایی که آنزیم های گوارشی را تولید می کنند که به تجزیه کردن پروتئین ها، چربی ها و نشاسته کمک می کنند). این آنزیم ها نقشی اساسی در گوارش غذا دارند. ممکنست که نشانه های سرطان لوزالمعده تا رسیدن سرطان به مراحل پیشرفته آن و یا پیش از آنکه سرطان به دیگر بخش های بدن سرایت کند، دیده نشوند. اگرچه بسیاری از علائم سرطان لوزالمعده را می توان به دیگر بیماری ها نیز نسبت داد ولی برخی از نشانه های متداول این سرطان عبارتند از :

    یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها)

    مشکلات گوارشی شامل مدفوع غیرطبیعی، تهوع یا استفراغ

    وجود درد در بالای شکم که تا پشت هم ادامه دارد

    کاهش اشتها

    تهوع

    کاهش وزن ناگهانی

    تورم در کیسه صفرا (که معولا به هنگام معاینه پزشک معلوم می شود)

    لخته های خون

    دیابت

منبع:sarataan.com

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار