مراحل رشد کودک تا یک سالگی
کد خبر: ۳۰۵
تاریخ انتشار: 2015 May 14    -    ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
اگر گریه‌های کودک دلبندتان شما را آزرده کرده است، دیگر نگران نباشید. در حدود ۴ ماهگی، شما یکی از لذت بخش‌ترین صداهای زندگیتان را خواهید شنید: خندیدن کودک. شما می‌توانید به راحتی با غلغلک دادن و دالی کردن سبب خندیدن کودک خود شوید.
نگهداری از کودک فرایندی دقیق و طاقت فرسا می باشد ولی نکات مهمی هستند که والدین بایستی به آنها توجه کنند.در اینجا میخواهیم مهمترین اتفاقات مراحل زندگی کودک را در اولین سال تولد بررسی نماییم :

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

لبخند زدن 

بعد از ۲ ماه بیقراری های شبانه , شما صورت گریان کودک خود را بسیار دیده اید.تا این زمان شما گاهی لبخند کودک خود را دیده اید ولی الان زمان یک شگفتی بزرگ فرا رسیده است.در حدود سن ۲ ماهگی ,  کودک با لبخند به شما واکنش خواهد داد. شنیدن صدای شما یا دیدن صورت شما از عواملی هستند که باعث میشود کودک لبخند زیبای خود را به شما نشان دهد.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

خندیدن

اگر گریه های کودک دلبند تان شما را آزرده کرده است , دیگر نگران نباشید. در حدود ۴ ماهگی , شما یکی از لذت بخش ترین صداهای زندگیتان را خواهید شنید : خندیدن کودک. شما می توانید به راحتی با غلغلک دادن و دالی کردن سبب خندیدن کودک خود شوید.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

خواب شبانه

برخلاف سایر مراحل رشد کودک , خواب کامل شبانه کودک یک کابوس برای والدین می باشد.اگر چه انتظار اینکه کودک تمام طول شب را بخوابد تفکری نا صحیح می باشد , اما والدین به این آرزوی خود خواهند رسید.در حدود ۴ الی ۶ ماهگی اکثر کودکان تمامی شب را به راحتی خواهند خوابید.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

نشستن

به نظر شما دنیا در حالتی که روی شکم خود دراز نکشیده اید چه شکلی به نظر خواهد رسید؟در حدود ۵ یا ۶ ماهگی اکثر کودکان میتوانند با استفاده از تکیه گاه (مانند تکیه کردن به متکا یا استفاده از دستان خود) بنشینند.اکثر کودکان در حدود ۷ یا ۹ ماهگی به تنهایی بنشینند.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

چهار دست و پا رفتن

اگر کودک شما در سن ۸ ماهگی می باشد , بهتر است که کارت باشگاه ورزشی خود را در دسترس قرار دهید!چرا که بایستی به دنبال کودک خود سرتاسر خانه را دنبال وی بروید.در ۹ ماهگی کودک میتواند با کمک دست و پاهای خود شروع به چهار و دست رفتن نماید هر چند که در بعضی کودکان ممکن است این فرایند دیرتر صورت پذیرد.

دست تکان دادن

در حدود سن ۹ ماهگی کودک میتواند با تکان دادن دست نسبت به اطرافیان خود ابراز احساسات نماید.در این سن کودک میتواند بین صدا ها و حرکات ارتباط برقرار نماید.همچنین کودک این موضوع را درک خواهد نمود که دست تکان دادن به معنای خداحافظی کردن (Bye-Bye) می باشد.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

غذا خوردن با دست

در سنین ۹ تا ۱۲ ماهگی کودک کنترل بهتری بر روی دست و انگشتان خود داشته که سبب می گردد کودک بتواند به اشیا کوچک چنگ بیندازد مانند غذا خوردن با دست.متاسفانه کودک در این سنین تمایل زیادی به لمس کردن و چشیدن اشیا اطراف خود دارد, لذا غذا تنها چیزی نیست که کودک بخواهد آن را در دهان خود بگذارد.لذا لازم است که در این سنین مراقبت بیشتری از کودکان به عمل آید و محیط اطراف کودک را برای شیطنت های کودک امن تر نمود.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

ایستادن

در ۱۲ ماهگی کودک میتواند به مدت کوتاهی و بدون کمک بر روی پاهای خود بایستد.همچنین کودک میتواند با کمک گرفتن از وسایل منزل چند قدم راه رفتن را نیز تجربه نماید و در واقع "تاتی کردن” را شروع نماید.چندین هفته قبل از اینکه کودک بتواند به صورت مستقل راه رفتن را تجربه نماید ساعات زیادی "تاتی تاتی” خواهد نمود.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

راه رفتن

از نظر والدین این مرحله یکی از جذاب ترین مراحل رشد کودک می باشد لذا در این سن والدین بایستی حتما به فکر خرید یک دوربین جهت ثبت اولین گامهای کودک خود باشند.لازم به ذکر است که همه کودکان در اولین سال تولد خود قادر به راه رفتن نمی باشند.محدوده سنی که معمولا کودکان قادر به راه رفتن می باشند بین ۹ تا ۱۷ ماهگی می باشد که به طور معمول اکثر آنها در ۱۳ ماهگی اولین گامهای خود را برمیدارند.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

گفتن اولین کلمات

هیچ چیزی لذت بخش تر از صدا کردن پدر یا مادر با کلماتی نظیر "ماما”‌ یا "بابا” از کودک نیست که معمولا این اتفاق در حدود ۱ سالگی کودک اتفاق خواهد افتاد.در این سن  قادر به گفتن تعداد کمی از کلمات به صورت کامل می باشد و همچنین میتواند با تقلید کردن , برخی کلمات را نیز بیان نماید.

مراحل رشد کودک تا یک سالگی

منبع: ninicare
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار