بزرگان سینما در حال تهیه فیلم‌های پرحاشیه
کد خبر: ۳۰۱۷
تاریخ انتشار: 2015 June 25    -    ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
 از ابتدای امسال بسیاری از کارگردانان با دریافت پروانه ساخت از وزارت ارشاد پشت دوربین رفته‌اند و سرگرم ساخت فیلم جدیدشان هستند. برخی که پروانه ساخت آثار جدیدشان را زمستان سال گذشته دریافت کرده‌اند نیز مرحله فیلمبرداری را پشت سر گذاشته و درگیر انجام مراحل فنی نظیر تدوین، صداگذاری، ساخت موسیقی متن و ... هستند.

 در این میان شماری از کارگردانان نیز با در خواست پروانه ساخت و ارائه فیلم‌نامه پیش تولید کارشان را آغاز کرده‌اند و برخی نیز در تدارک ساخت فیلم جدیدشان هستند.

باتوجه به اخباری که هر روزه در خصوص کلید خوردن پروژه‌های مختلف سینمایی به گوش می‌رسد می‌توان سال پر رونقی را برای سینمای ایران متصور شد. هر ساله چند پروژه سینمایی از همان ابتدا حاشیه‌ساز می‌شوند، جنجال می‌آفرینند و در صدر اخبار رسانه‌ها و نشریات قرار می گیرند؛ اخباری که تماشاگر علاقه‌مند و حرفه‌ای سینما را بیشتر کنجکاو تماشا یا در جریان قرار گرفتن روند تولید این‌گونه آثار می‌کند. امسال نیز چند پروژه سینمایی که کارگردانان صاحب‌نامی پشت دوربین آن‌ها خواهند رفت جزو پروژه‌های بحث‌بر‌انگیز، جنجالی و حاشیه‌ساز سینمای 94 به شمار می‌آیند.

میرکریمی و بررسی معضلات زندگی دختران

رضا میرکریمی هنوز ساخت فیلم جدیدش را آغاز نکرده است اما حرف‌ها و حدیث‌ها در مورد کار، بازیگران آن و منابع مالی حمایت‌کننده از فیلم جدید وی از چندی پیش در فضای رسانه‌ها آغاز شده است. میرکریمی در آخرین روزهای سال گذشته پروانه ساخت «دختر» را به تهیه‌کنندگی خودش از اداره نظارت گرفت. مهران کاشانی که از اوایل حضور میرکریمی در سینمای بلند و درام تحسین شده «زیر نور ماه» کنار وی حضور داشت، فیلم‌نامه «دختر» را با محوریت بررسی معضلات زندگی دختران جوان طبقه سنتی جامعه نوشته است.

گفته می‌شود فیلم جدید میرکریمی در حال و هوای «خیلی دور خیلی نزدیک» است و قرار است رابطه یک پدر و دختر را به تصویر بکشد. داستان دختری جوان و متعلق به خانواده‌ای سنتی که در خوزستان زندگی می‌کند و از سوی دوستانش برای شرکت در مهمانی به تهران دعوت می‌شود اما پدرش اجازه حضور در این مهمانی را به او نمی‌دهد. طبق شنیده‌ها هدیه تهرانی و فرهاد اصلانی بازیگران اصلی فیلم «دختر» هستند و یک بانک خصوصی قرار است از فیلم حمایت کند.

میرکریمی در جست‌وجوی چهره‌ای کمتر دیده شده برای واگذاری نقش محوری فیلم است؛ فرهاد اصلانی نیز به عنوان بازیگر نقش پدر دختر انتخاب شده است و حضور محمود کلاری به عنوان مدیر فیلمبرداری «دختر» قطعی شده است. رضا میرکریمی در حاشیه حضور در جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان در منطقه آزاد «اروند» از نقاط مختلف شهر آبادان به منظور پیدا کردن لوکیشن‌های فیلم جدیدش نیز دیدن کرد.

کیمیایی و تسویه حساب با مافیای اعتیاد

در حالی که جدید‌ترین رمان مسعود کیمیایی «سرودهای مخالف، ارکستر بزرگ ندارند» به تازگی رونمایی شد، این کارگردان از آغاز پیش تولید فیلم جدیدش خبر داد. پیش‌نویس اولیه «تنفس» نگارش شده و کیمیایی این روزها مشغول نگارش دیالوگ‌های این فیلم است تا آن را هر چه سریعتر جلوی دوربین ببرد. این کارگردان که پیش از این فیلم «تیغ و ابریشم» را با موضوع اعتیاد ساخته است، فیلم جدیدش را کار متفاوتی می‌داند. «تنفس» درامی با محوریت یک خانواده است که اعتیاد را دستمایه کار قرار داده و کیمیایی در آن به وجه سیاسی اعتیاد به مخدرهای جدید در جامعه توجه خواهد کرد. کیمیایی موضوع این فیلم را یک تسویه حساب با ماجرای مافیای اعتیاد می‌داند که امروز به یک مسأله سیاسی تبدیل شده است. کیمیایی از فریماه فرجامی که در دو فیلم «سرب» و «تیغ و ابریشم»اش بازی داشته است به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی بازی در این فیلم خبر داده و در نظر دارد از او که به دلیل بیماری چندین سال است که در سینما فعالیتی ندارد، در یکی از نقش‌های محوری فیلمش بازی بگیرد؛ نقشی که گفته می‌شود منطبق با حال و روز فرجامی نوشته شده است و کاملا با تصویر درهم شکسته‌ای که از این بازیگر دیده‌ایم همخوانی دارد. ساعد سهیلی بازیگری که در «متروپل» حضور داشت نیز به احتمال زیاد یکی از نقش‌های فیلم را بازی خواهد کرد.

مسعود کیمیایی پیش از این قصد داشت فیلم‌نامه‌ای با عنوان "خائن‌کشی" را که برآمده از یکی از طرح‌های قدیمی‌اش است کارگردانی کند. کیمیایی دو سال قبل و پیش از ساخت "متروپل" هم در پی آن بود که "خائن‌کشی" را بسازد اما به دلیل پیدا نکردن سرمایه‌گذار، قید کار را زد. «خائن‌کشی» درباره چند رفیق بود که در فضایی گانگستری می‌خواستند سر نخ موضوعی حیاتی را پیدا کنند و با افت و خیزهای زیادی مواجه می‌شدند. این کارگردان هم اکنون تهیه‌کنندگی فیلم «معکوس» نخستین ساخته سینمایی پسرش پولاد کیمیایی را بر عهده دارد.

مهرجویی در پی پاک کردن خاطره‌ای تلخ

پس از گذشت 9 سال از ساخت و سپس توقیف «سنتوری» اکنون داریوش مهرجویی می‌خواهد قسمت دوم آن را کارگردانی کند. فیلم‌نامه «سنتوری 2» که پیش از این با نام «سنتوری در راه شیری»در بانک فیلم‌نامه ثبت شده با نام «سنتوری مرد پاییزی» جلوی دوربین خواهد رفت. مهرجویی گفته است می‌خواهد با ساخت این اثر خاطره و تجربه تلخ دیده نشدن «سنتوری» را از ذهن و روحش پاک کند. البته به محض خبر ساخت فیلم اعلام شد اگر قرار باشد قسمت‌های بعدی فیلمی با همان نام ساخته و از برند فیلم قبلی استفاده شود اگر تهیه‌کننده فیلم تغییر کند، باید نظر تهیه کننده اول فیلم که صاحب اثر به شمار می‌آید جلب شود. بنا‌براین با توجه به این که فرامرز فرازمند تهیه کننده فیلم «سنتوری» درگذشته است داریوش مهرجویی باید برای ساخت فیلم جدیدش نظر خانواده و وراث فرازمند را جلب کند. هرچند او در پاسخ به این شایعه‌ها گفت: «سنتوری» را خودم نوشته‌ام و فیلم با هزینه خودم ساخته شد، نام زنده یاد فرازمند تنها به عنوان تهیه کننده در فیلم آمده بود. برای ساخت «سنتوری 2» نیز خودم اقدام می‌کنم و هیچ مشکلی برای ساخت آن وجود ندارد و برای ساخت این فیلم نیاز به اجازه گرفتن از کسی ندارم.

بهرام رادان در سری دوم سنتوری هم ایفاگر نقش اصلی خواهد بود. چندی پیش هم عزت‌الله انتظامی از احتمال همکاری‌اش با داریوش مهرجویی خبر داد. اما محسن چاوشی برای حضور در قسمت دوم این فیلم با مهرجویی به توافق نرسیده است. وی برای آوازخوانی و ساخت قطعات «سنتوری 2» رقمی نیم میلیاردی را پیشنهاد کرده و مهرجویی نیز این پیشنهاد را نپذیرفته است. «سنتوری مرد پاییزی» قصه علی شخصیت اصلی داستان سنتوری است که پس از ترک اعتیاد از آسایشگاه مرخص شده و هانیه سال‌هاست از ایران رفته و زندگی خانواده بلورچی نیز دگرگون شده است. ولی علی با عشق طرفداران میلیونی‌اش، شروع به ضبط آلبومش می‌کند و همزمان مهیای برگزاری تور کنسرت‌هایش می‌شود که اتفاقات تازه‌ای برایش رقم می‌خورد.

حاتمی‌کیا و یک دغدغه شخصی

ابراهیم حاتمی‌کیا به تازگی پیش‌تولید هجدهمین فیلمش «بادیگارد» را آغاز کرده است. این روزها به موازات اهمیت پروژه جدید وی حرف و حدیث‌ها درباره این فیلم به شدت پیگیری می‌شود و کوچک‌ترین اتفاق درمورد «بادیگارد» در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد؛ از صدمه دیدن پرویز پرستویی در صحنه تمرین موتورسواری و تکذیب حضور الهام چرخنده به عنوان بازیگر فیلم گرفته تا اظهار بی‌اطلاعی داریوش ارجمند و رضا کیانیان در خصوص بازیشان دراین فیلم. فیلم‌نامه «بادیگارد» ماحصل یک تلاش 5 ساله و مجموعه مطالعه و تحقیق و نگارش حاتمی‌کیا بر اساس یک دغدغه و طرح شخصی است که ایده آن به اواخر دهه 80 بازمی‌گردد. حاتمی‌کیا برای به ثمر رسیدن این طرح و تبدیل به فیلم‌نامه دلخواهش با دقت و وسواس تحقیقات جامع و گسترده‌ای انجام داده و با افراد و کارشناسان گوناگون از طیف‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به گفت‌وگو نشسته است.

اهمیت «بادیگارد» به قصه و موضوع آن یعنی ترور دانشمندان هسته‌ای برمی‌گردد. حاتمی‌کیا در جدیدترین اثر خود به تهدیدهایی از سوی مرزهای جنوب شرقی و شرق و تروریست‌ها اشاره می‌کند که با نیت ضربه زدن به امنیت ملی، قصد انجام اعمال خرابکارانه در کشور را دارند. در این فیلم تصویری متفاوت و جذاب از صحنه‌های اکشن در یک فیلم ایرانی به تصویر کشیده می‌شود. «بادیگارد» قصه بادیگاردی را روایت می‌کند که مامور محافظت از یک دانشمند هسته‌ای می‌شود. مدیریت فیلمبرداری این پروژه سینمایی را محمود کلاری برعهده دارد و پرویز پرستویی و مریلا زارعی نقش‌ های اصلی فیلم را بازی می‌کنند. کامران نجف‌زاده خبرنگار، مستندساز، نویسنده و همچنین سفیر ویژه کودکان و سالمندان نیز در نخستین تجربه بازیگری‌اش در نقش یک خبرنگار که روایتگر واقعه خبری بسیار مهمی است جلوی دوربین ابراهیم حاتمی‌کیا ظاهر خواهد شد.

افخمی در مسیر سینمای دفاع مقدس

بهروز افخمی نیز سرگرم فراهم کردن تدارکات لازم برای ساخت جدیدترین فیلمش «خمسه خمسه» است که مضمونی دفاع مقدسی دارد. این فیلم روایتگر ماجراهای 8 هفته ابتدایی جنگ تحمیلی است که به شکست محاصره اهواز می‌انجامد. در این عملیات واحد توپخانه عراق که به «خمسه خمسه» معروف بود توسط رزمندگان ایرانی شناسایی و منهدم شد. لوکیشن این فیلم جنگی در اهواز و مناطق جنگی نزدیک به این شهر است و در این مناطق فیلمبرداری می‌شود. منبع اقتباس فیلم جدید افخمی چهارمین قسمت سریال «آخرین روزهای زمستان» است و بخشی از ماجراهای این قسمت به صورت داستانی در فیلمنامه «خمسه خمسه» آمده است. افخمی درباره انگیزه خود از ساخت این فیلم تأکید می‌کند: وقتی با تماشای سریال «آخرین روزهای زمستان» متوجه ماجراهای نهفته در دل این سریال شدم به واسطه اهمیت دوران دفاع مقدس تصمیم به ساخت «خمسه خمسه »گرفتم.

جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم نیز از تهیه و تجهیز وسایل نظامی برای ساخت این فیلم دفاع مقدسی خبر می‌دهد. برای صحنه‌های این عملیات به تجهیزات نظامی گسترده‌ای نیاز است؛ به عنوان مثال باید بالگردهای واحد توپخانه عراق و برخی وسایل جنگی که در عملیات مورد نظر موجود بود در اختیار سازندگان قرار گیرد و پس از آن افخمی پیش‌تولید را آغاز می‌کند و اوایل شهریور فیلم را کلید می‌زند. به گفته ساداتیان با توجه به این که رزمندگانی که آن زمان در جبهه‌های جنگ حضور داشتند بین 15 تا 20 سال داشتند بازیگران چهره برای بازی در «خمسه خمسه» مناسب نیستند و از بازیگرانی که مشهور نیستند برای بازی در این فیلم دعوت خواهد شد. گروه سازنده برای تحقیق از اطلاعات رزمنده‌هایی که در آن ایام حضور داشتند، بهره برده‌اند. بنا به گفته تهیه‌کننده، از آن عملیات که به منهدم شدن پایگاه نظامی عراق منجر شد، دو رزمنده در قید حیات هستند. یکی از آنها در اصفهان زندگی می‌کرد و حال مساعدی نداشت و دیگری هم بازنشسته ارتش است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار