"خطرناک‌ترین مکان" در جهان کجاست؟
کد خبر: ۲۹۸۰
تاریخ انتشار: 2015 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
آمار جدید گروه نظارتی "اقدام علیه خشونت مسلحانه" نشان می‌دهد که عراق خطرنا‌کترین محل در جهان برای زندگی غیرنظامیان است و پس از آن سوریه، غزه، نیجریه و پاکستان پنج مکان خطرناک دنیا را شکل داده‌اند.
عراق که جایگاه ارشد بدترین مکان را برای غیرنظامیان دارد، شاهد افزایش موج خشونت‌ از زمان ظهور داعش بوده است. بیش از 10 هزار غیرنظامی عراقی در جریان انفجارها کشته یا مجروح شده‌اند که این حملات شامل انفجار خودروهای بمب گذاری شده، بمب‌های جاده‌ای و سایر بمب‌ها بوده است و عراق را خطرناک‌ترین کشور جهان برای دومین سال پیاپی کرد.

بخش دیگری از گزارش گروه انگلیسی "اقدام علیه خشونت مسلحانه" موسوم به AOAV که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که کشورها و مناطقی از جمله سوریه وغزه همچنان با درگیری رو به رو هستند و در لیست 10 مکان خطرناک جای دارند.

افغانستان، اوکراین، یمن، لبنان و هند هم در این لیست جای دارند. هفت کشور اول لیست مذکور متعلق به خاورمیانه هستند و تنها اوکراین، نیجریه و هند تنها کشورهایی هستند که در این منطقه نیستند.

در گزارش این گروه نظارتی، اسنادی از شمار غیرنظامیان کشته و مجروح شده در جریان انفجار بمب‌های دست ساز، شمار حوادثی که غیر نظامیان در آن مجروح شدند، نوع تسلیحاتی که در حملات استفاده شده و اینکه عامل حملات نیروهای دولتی و یا گروه‌های شبه نظامی بوده‌اند، آورده شده است.

"حملات انفجاری" مسبب بیش از 80 درصد تلفات غیرنظامی در طول سال 2014 در سوریه است. سوریه سال گذشته شاهد 43 درصد از مجموع بمباران‌های هوایی در جهان بود. این جنگ داخلی که وارد پنجمین سال خود می‌شود، جان بیش از 220 هزار سوری را گرفته و منابع غیر رسمی مدعی هستند که این آمار بیش از 315 هزار تن است. رابرت پرکینز، محقق ارشد تسلیحات در گروه "اقدام علیه خشونت مسلحانه" گفت: همواره بازاری برای تجارت تسلیحات انفجاری وجود دارد، همواره کسی هست که آنها را بفروشد و همواره خریدار آن وجود دارد.

به رغم معاهده تجارت سلاح (ATT) که در اوایل امسال اجرایی شد، توافق‌های تجارت تسلیحات که پیش از تصویب معاهده مذکور منعقد شدند، همچنان برای کشورها مهماتی تهیه می‌کنند که علیه غیرنظامیان استفاده می‌شود.

رابرت پرکینز افزود: اکثر بمب‌ها، راکت‌ها و مهماتی که اخیرا غیرنظامیان را هدف می‌گیرد جزو قراردادهایی بوده‌اند که سال‌ها و یا دهه‌ها پیش معامله شده‌اند. پس اینگونه نیست که معاهده تجارت سلاح اثر فوری داشته باشد.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس روز جمعه تاکید کرد که دولت انگلیس به عربستان "تسلیحات دقیق" داده است که هم اکنون در یمن استفاده می‌شود. براساس آمار جدید گروه نظارتی انگلیس، حملات در یمن حدود 2000 تلفات در سال گذشته داشته است. اندرو اسمیت از کمپین ضد تجارت سلاح می‌گوید که دولت‌های غربی با کشورهایی که لیست آنها توسط "اقدام علیه خشونت مسلحانه" منتشر شده تجارت سلاح دارند که از جمله شامل عراق، افغانستان و پاکستان می‌شود. به گفته وی 80 درصد از تسلیحاتی که در سوریه استفاده می‌شود، ساخت روسیه است.

در همین حال روز گذشته براساس شاخص جهانی صلح در سال 2015، سوریه در مرتبه صد و شصت و دوم و آخر جهان و به عنوان ناامن‌ترین کشور برای دومین سال پیاپی معرفی شد.

از نظر شاخص جهانی صلح در سال 2015 مشهور به "Global Peace Index " کشور سوریه در میان 162 کشور جهان، برای دومین سال پیاپی در مرتبه آخر قرار گرفت.
ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار