هنگام حمله صرع چه کنیم؟
کد خبر: ۲۹۵۲
تاریخ انتشار: 2015 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
یک کارشناس امداد جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: با توجه به اینکه مشاهده صحنه فردی که دچار حمله صرع شده بسیار هولناک است اما نحوه کمک اولیه به بیمار بسیار ساده و مهم است.

"محمدرضا اعتصام" ، اظهار کرد: صرع نوعی بیماری مربوط به مغز و اعصاب است اما متاسفانه با توجه به دیدگاه نامناسب و غیرفرهنگی که در جامعه در رابطه با این بیماری وجود دارد، موجب شده تا بیماران دست به پنهان کردن بیماری خود بزنند.

وی افزود: بیماری صرع به دو نوع صرع کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود به طوری‌که صرع بزرگ همراه با تشنج، افتادن بر زمین، کف کردن دهان، قفل شدن دهان و انقباض بدن همراه است.

این کارشناس امداد هلال‌احمر افزود: در برخی بیماران پیش از بروز حملات صرع، ممکن است بیمار علائمی نظیر شنیدن صدای موهوم، دیدن یک تصویر در مقابل چشم‌ها و احساس مزه‌ای خاص در دهان را تجربه کند.

اعتصام ادامه داد: در صورت مشاهده این علائم پیش از بروز حمله صرع، همراهان بیمار می‌توانند با رول کردن وسیله‌ای مانند تکه‌ای پارچه و گذاشتن میان دندان‌های فک بالا و پایین مانع از قفل شدن دهان بیمار شوند.

وی تاکید: بسیاری از افراد در صورت مواجهه با صحنه صرع و تشنج بسیار دست پاچه شده و این امر موجب انجام اقدامات نابخردانه می‌شود.

این کارشناس امداد هلال‌احمر تصریح کرد: اولین قدم در کمک‌رسانی به بیمارانی که دچار حملات تشنجی می‌شوند اصلاح باورها است، به عنوان مثال در گذشته در زمان تشنج بیمار، اطرافیان دست و پای او را می‌بستند که این کار بسیار اشتباهی است.

اجازه دهید حملات تشنج انجام شود

اعتصام تاکید کرد: اجازه دهید حملات صرع انجام و از این طریق بارالکتریکی مغز بیمار تخلیه شود اما در عین حال مراقب سر و گردن بیمار باشید تا به زمین و یا اشیاء اطرافش برخورد نکند.

وی گفت: هر حمله ناشی از صرع تقریبا دو تا سه دقیقه به طول می‌انجامد اما ممکن است تکرار شونده باشد.

این کارشناس امداد هلال‌احمر اظهار کرد: بعد از اتمام حمله صرع در بیماران، به آن‌ها اجازه دهید تا استراحت کنند، آن‌ها از چند دقیقه تا چند ساعت به خواب و استراحت نیاز دارند.

کارهایی که نباید در زمان حمله صرع انجام دهیم

اعتصام تاکید کرد: برخی اقدامات نامناسب همچون خوراندن خوراکی و یا آب به بیمار در زمان حمله، اقدام به باز کردن دهان بیمار پس از قفل شدن دهان، مانع از تشنج بیمار با استفاده از بستن دست و پای بیمار و ... در هنگام کمک‌رسانی منجر به بدتر شدن حال بیمار می‌شود که باید از آن‌ها دوری کرد.

وی در پایان گفت: سیلی زدن و پاشیدن آب بر روی بیمار، حرکات مردودی هستند که کمکی به بهبود بیمار نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار