احتمال گرانی آب تا پایان تیرماه
کد خبر: ۲۹۳۴
تاریخ انتشار: 2015 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
رحیم میدانی در نشستی خبری، اظهار داشت: امروز نخستین روز هفته صرفه‌جویی آب است که امیدواریم در این هفته اقدامات و اطلاع‌رسانی‌ها منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب و درک اهمیت آب شود.

وی افزود: سنجش وجود بحران آب تنها مسئله آب شرب شهرها و روستاها نیست بلکه شاخص‌های متعدد و مهمی دارد که با یک بارندگی و یا چند بارندگی این شاخص‌ها جابه جا نمی‌شوند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: اینکه می‌گوییم کشور درگیر بحران آب است یعنی وضعیت ما در منابع آب زیرزمینی یک روندی دارد که منابعی که 55 درصد از نیاز مردم را تأمین می‌کند به‌سمت نابودی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: رفع بحران آب نیاز به اقدامات ریشه‌ای و هماهنگی هر سه قوا دارد و اگر در بهترین شرایط بتوانیم برنامه‌های‌مان را پیش ببریم نجات منابع آب زیرزمینی در 20 سال آینده محقق می‌شود.

میدانی با بیان "در حال حاضر در 4 شهر سنندج، بندرعباس، بوشهر و کرمان مشکل جدی در بحث آب داریم" گفت: بحران آب یک‌ساله ایجاد نشده که یک‌ساله رفع شود و عوامل ایجاد آن بیشتر عوامل انسانی است.

وی افزود: یکی از دردناک‌ترین مسائل آب کشور بی‌نظمی و قانون‌گریزی است به‌نحوی که قوانین در مسئله آب استقرار نیافته و اجرا نشده‌اند.

معاون وزیر نیرو اذعان داشت: وقتی ده‌ها چاه غیرمجاز داریم و چاه‌های مجاز بیش از پیروانه برداشت می‌کنند و شش میلیارد مترمکعب بیش از توان سفره‌های زیرزمینی سالانه برداشت داریم چگونه می‌توانیم بگوییم قانون رعایت می‌شود؟

وی افزود: وقتی قوانین در کشور اجرا نمی‌شود تمام منابع آبی کشور در معرض تهدیدند و علاوه بر بحران آب با بحران کاهش کیفیت منابع آب مواجه می‌شویم.

میدانی با بیان اینکه برخی مسئولان و مردم قائل به رعایت اندازه در بحث آب نیستند، گفت: وقتی اعلام می‌کنیم در فلان حوزه آبریز آبی نداریم برای نیازهای جدید تخصیص دهیم باور نمی‌کنند، مسئولان کشور باید بپذیرند که آب اندازه دارد و وقتی می‌گوییم آب نداریم نباید به ما فشار بیاورند که آب را تأمین کنیم، به‌طور مثال یکی از مصوبات شورای هماهنگی زاینده‌رود این بود که بارگذاری جدید در این حوزه آبریز ممنوع است.

وی افزود: امسال برای تأمین آب چاه‌هایی را از مردم اجاره کردیم یعنی ما به‌عنوان متولیان آب به خودمان اجازه نمی‌دهیم بی‌حدوحصر چاه بزنیم و به مردم آسیب برسانیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی در حوزه زاینده‌رود در سال گذشته گفت: شورای هماهنگی کرخه نیز به‌عنوان دومین شورای هماهنگی تشکیل شده و سومین شورای هماهنگی نیز در دو هفته آینده برای حوزه سفیدرود تشکیل می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص فعالیت‌های انجام شده در باروری ابرها در سال گذشته، گفت: از 16 آذر 93 تا 20 اردیبهشت ماه امسال انجام شد و در این مدت در مجموع 106 سورتی پرواز به‌میزان 270 ساعت انجام شد که 69 درصد آن عملیاتی و مابقی برای شناسایی بود.

وی افزود: پروازهای باروری ابرها در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، یزد، فارس، اصفهان، کرمان، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان عملیاتی بود و در سه استان خراسان رضوی و شمالی و کرمانشاه پروازهای شناسایی انجام دادیم که در حال حاضر در مرحله مطالعات ارزیابی هستیم و تا 4 ماه آینده نتیجه این مطالعات اعلام می‌شود، اما در بهترین شرایط تأثیر بارورسازی ابرها در افزایش بارش‌ها 10 تا 15 درصد است.

معاون وزیر نیرو اذعان داشت: یکی از مصوبات مهم شورای عالی آب در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب این بوده تجهیزات مربوط به آب باید تماماً استاندارد داشته باشد و در عین حال از واردات کالاهای غیراستاندارد جلوگیری شود که با سازمان ملی استاندارد برای آنکه تجهیزاتی را که استاندارد ندارند استاندارد اجباری کنند مکاتبه کردیم و در هفته‌های آینده با مسئولان وزارت صنعت برای جلوگیری از واردات تجهیزات غیراستاندارد جلسه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مجموع متوسط بارندگی در کشور از ابتدای سال آبی جدید تاکنون 183 میلیون لیتر بوده است، گفت: این رقم نسبت به درازمدت کاهشی 21درصدی و نسبت به سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است که در برخی حوزه‌ها مثل حوزه خلیج فارس با کاهش 38درصدی بارش‌ها نسبت به درازمدت وضعیت بسیار نامناسبی داریم.

میدانی با بیان اینکه اقتصاد آب اقتصاد درستی نیست، گفت: ما چشم به منابع دولتی داریم که اگر ندهند نفسمان قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه پیگیر افزایش تعرفه‌های مصرفی برای مشترکانی که 50 مترمکعب به بالا در ماه مصرف آب دارند، گفت: طبق قانون بودجه از سال 94 تعرفه خدمات آب و فاضلاب باید به تصویب شورای عالی اقتصاد برسد از این رو ابلاغ تعرفه‌های جاری که قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه صورت بگیرد تا پایان تیرماه انجام می‌شود که با ابلاغ تعرفه‌های سال جاری آبونمان به‌میزان هزار تومان در هر قبض مجدداً روی قبوض مشترکان محاسبه خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: پیگیر این هستیم که در تعرفه‌های ابلاغی سال جاری در هر 5 مترمکعب اضافه مصرف از مصارف بالای 4 مترمکعب شیب پلکانی محاسبه مصرفی زیاد باشد.

وی خاطرنشان کرد: 72 درصد مصرف‌کنندگان مصرف معقول در بخش آب شرب دارند و پرمصرف‌ها نباید با مصرف بی‌رویه خود به زندگی عادی این 72 درصد آسیب برسانند.

میدانی افزود: در بحث جریمه و قطع آب مشترکان پرمصرف بیشتر به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم اما دادن این مصوبه سخت نیست و ما به‌عنوان متولی بخش آب کشور پیگیر تسهیل طرح‌های پیشنهادی خود در هیئت دولت هستیم تا عاملی بازدارنده در جهت مصرف بی‌رویه آب باشد.

خبرآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار