كاربردهاي جالب صابون در زندگي!
کد خبر: ۲۹۲۰
تاریخ انتشار: 2015 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
صابون را مي توان شوينده اي طبيعي و سالم دانست كه ساليان بسياري زيادي مورد استفاده بشر بوده است. اما صابون تنها براي نظافت كاربرد ندارد بلكه مصارف متعددي دارد كه شايد تا به حال نشنيده باشيد!
 
كاهش بوي بد

لباس ها يا ملحفه هايي كه مدتي درون كمد باقي مي مانند، بوي نامطبوعي به خود مي گيرند كه فقط صابون مي تواند راه رهايي از آن باشد. در واقع ماليدن مقداري صابون معطر به اين لباس ها يا ملحفه ها مي تواند بوي نامطبوع را از آنها دفع كند و بر عكس بوي تازگي را در آنها به وجود آورد.

حذف لكه ها از قابلمه و تابه

هيچ كاري در آشپزخانه مشكل تر از پاك كردن لكه هاي سوختگي و چربي از روي قابلمه ها و تابه ها نيست زيرا پاك كننده هاي شيميايي و سيم هاي ظرفشويي به اين وسايل آسيب مي رساند. اما راه حلي طبيعي وجود دارد كه در ضمن عمر ظروف را نيز طولاني تر مي كند: صابون سياه.
كمي پودر صابون سياه را روي قسمت مورد نظر بريزيد. با كمي آب ولرم آن را رقيق كرده و بگذاريد 20 دقيقه بماند. سپس با آب فراوان بشوييد. ظرف را كاملا خشك كنيد. ظاهري تميز و نو پيدا خواهد كرد. خواص طبيعي صابون سياه، چربي را به آرامي از بين مي برد بدون اينكه به پوشش تفلون يا سراميكي ظرف آسيب برساند. 

دور كردن شته و كك

اگر مي خواهيد از شر حشرات باغ رها شويد و با آفت كش هاي شيميايي به چرخه اكوسيستم نيز آسيبي نرسانيد، مي توانيد از صابون سياه كمك بگيريد. كمي از پودر صابون سياه را در قسمت هاي مورد نظر بريزيد و بگذاريد باقي بماند. مطمئن باشيد كه خيلي زود اين حشرات مؤذي پا به فرار مي گذارند. مقدار بالاي اسيدهاي چرب، سود و پتاس در اين صابون عامل طبيعي دور شدن حشرات است كه البته به محيط زيست نيز آسيبي نمي رسد.

پنهان كردن فرورفتگي لباس هاي جين

حتما براي شما هم پيش آمده كه روي بعضي از لباس ها به خصوص شلوارهاي جين، خطوطي ايجاد مي شود كه جلوه نازيبايي به لباس مي دهد. در اين صورت مي توانيد از يك ترفند قديمي كمك بگيريد. فرورفتگي را با كشيدن صابون خشك پر كنيد. سپس تكه اي كاغذ ابريشمي روي آن بگذاريد و اتو كنيد. جاي خطوط محو مي شود.

بوگير درون اتومبيل

زماني كه بوي سيگار، بعضي ادكلن ها و... درون ماشين مي ماند، معمولا به سختي مي توان آن را برطرف كرد. بوگيرهاي مصنوعي نيز خيلي زود اثر خود را از دست مي دهند. اما مي توان از صابون به عنوان يك بوگير يا خاصيت طولاني مدت كمك گرفت. براي اين منظور بوگير را در مخلوط آب و صابون خيس كنيد و مجددا محافظ را سر جايش بگذاريد. مزيت چنين كاربردي اين است كه صابون مدت طولاني تري مواد بوگير را نگه مي دارد و تاثير آن را تجديد مي كند.

روان كردن زيپ هاي فلزي

بعضي اوقات زيپهاي فلزي به سختي باز و بسته مي شوند كه در اين صورت بهتر است از صابون خشك كمك گرفت. در اين حالت مقداري صابون خشك را روي زيپ بماليد و زيپ را به آرامي حركت دهيد. حتما از روان شدن آن متعجب خواهيد شد. سپس لكه هاي صابون را پاك كنيد. چربي هاي موجود در صابون عامل اين خاصيت است كه به جاي آن مي توان از شمع نيز استفاده كرد.

روغن كاري ميخ ها و پيچ ها

ميخ ها و پيچ ها غالبا دچار زنگ زدگي مي شوند كه در بعضي اوقات لازم است با روغن كاري مجددا آنها را باز كرد. در چنين شرايطي به پيچ ها صابون بزنيد و درون چرخ دنده حركت دهيد. مي بينيد كه خيلي راحت تر حركت مي كند.

منبع: قدس آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار