احسان علیخانی روزانه از «ماه عسل» چقدر درمی آورد؟
کد خبر: ۲۹۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
با شروع ماه مبارك رمضان مطابق چند سال گذشته شاهد پخش برنامه ماه عسل از شبكه سه سيما هستيم. تنها پس از پخش چند قسمت از اين مجموعه به دلايل متفاوتي همچون عدم نوآوري در موضوع و اجرا، بد آموزي براي قشر مخاطب جوان و...انتقادات فراواني به آن صورت گرفته است اما انتشار اسنادي از قراردادهاي مالي اين برنامه تلويزيوني و نحوه اسپانسرينگ صورت گرفته، تهيه كننده و مجري اين برنامه احسان عليخاني را با چالشي جدي رو به رو خواهد كرد.

در ابتدا لازم به توضيح است كه صدا و سيما سازماني دولتي است و كسي حق فروش آنتن آن كه به نوعي بيت المال محسوب ميشود را نداشته و حتي در برنامه هايي كه به صورت مشاركتي تهيه ميگردند، تمام درآمد ها به حساب سازمان واريز شده و پرداخت حقوق كارمندان از اين درآمد ها صورت مي گيرد.

ميزان پرداختي سازمان صدا و سيما به تهيه كننده در برنامه هاي مشاركتي عظيم و با بيننده بالا در بهترين حالت به دقيقه اي ٥٠ هزار تومان ميرسد، كه اگر بخواهيم ماه عسل را از اين اصل مستثني كنيم و آن را جز برنامه هاي مناسبتي مانند ويژه برنامه شب عيد به حساب بياوريم دقيقه اي ١٠٠ هزار تومان براي آن در نظر ميگيريم كه با محاسبه اي سرانگشني در طول ٣٠ روز ماه مبارك رمضان مبلغ ٢٥٠ ميليون تومان عددي توجيه پذير براي تهيه كنندگي اين برنامه به نظر مي رسد.

جالب است كه بدانيد شنيده ها حاكي از آن است او مبلغ ١٢٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ريال معادل يك ميليارد و دويست ميليون تومان را براي يك ماه طلب كرده است، كه علاوه بر اين مبلغ ١٠٪ از دريافتي سازمان به عنوان حق آورندگي اسپانسر به آورنده حامي مالي تعلق مي گيرد.

گفته مي شود احسان عليخاني كه تهييه كنندگي ويژه برنامه نوروز را نيز بر عهده داشت علاوه بر مبالغ دريافتي براي تهيه و مجري گري، ٢٠٠ ميليون تومان نيز به عنوان حق آورندگي دريافت كرد.

با توجه به اينكه در اكثر موارد عوامل تهيه برنامه ها از تصويربردار و صدابردار گرفته تا منشي صحنه و تدوينگر و... كارمندان سازمان بوده و حقوقشان را از سازمان ميگيرند، پرداخت چنين مبالغي از جانب سازمان با وجود تمام بدهي هايش و تعديل هايي كه صورت ميگيرد اصلا توجيهي نداشته و نياز به شفاف سازي و پاسخ گويي به مردم دارد هرچند در رابطه با ماه عسل امسال اطلاعاتي از نحوه پرداخت حقوق عوامل در دسترس نيست و آنچه گفته شد روال كلي پرداخت در سازمان بود.

آنطور كه شنيده ها حكايت ميكند درنهايت سازمان صدا و سيما مبلغ هشت صد ميليون تومان را براي برنامه ماه عسل تصويب كرده كه طبق محاسباتي كه صورت پذيرفت نزديك به چهار برابر بودجه برنامه هاي ويژه و مناسبتي و نزديك به هشت برابر برنامه هاي روتين و متداول در تلويزيون ملي است.

در حالي كه برنامه اي مانند خندوانه در شبكه تازه تاسيس نسيم با بودجه اي به مراتب كم تر توانسته در ساعات افطار جايش را درميان خانواده هاي ايراني باز كند و فرهنگ شادي و خنده ايراني اسلامي را در جامعه جا انداخته و لبخند بر لب هاي مردم بنشاند.

به هر حال طبيعي نيست در شرايطي كه بسياري از هموطنان با مشكلات مالي دست و پنجه نرم ميكنند و حتي قشر متوسط جامعه با ملاحظات اقتصادي عديده اي رو به رو هستند افرادي يك شبه بيش از دويست ميليون درآمد كسب كنند و حتي در برنامه هايي كه پيش از اين رنگ و بويي ديني به خود گرفته و احساسات مردم را درگير كرده به دنبال كسب درآمدهاي نا متعارف باشند.
منبع: طلوع صبح

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
3
خوش به حالش واقعا من برای دو میلیون یک ماه باید کار کنم ......
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار